Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
De leraar als taalleraar36043/4264/1920/1/84
Studiegids

De leraar als taalleraar

36043/4264/1920/1/84
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege3,00 uren
Zelfstudie78,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Stichel Mira
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Taalontwikkelend lesgeven en taalgericht vakonderwijs beschrijven vanuit een brede visie op onderwijs en taalvaardigheid. (1.5 – W&I)
Vanuit een theoretische achtergrond de principes van taalgericht vakonderwijs toelichten en toepassen. (1.5 – T)
Kwaliteitsvolle instructies geven en kwaliteitsvolle toets- en examenvragen opstellen rekening houdend met talige struikelblokken. (1.5 - T)
Woordleerstrategieën en woordenschatdidactiek illustreren. (1.5 – W&I)
Diverse taligheid situeren in een brede context en in het bijzonder binnen een schoolse context. (1.5 – W&I)

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Er staan als leraar
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Praktijk 1: WPL exploreren
Praktijk 1: WPL assisteren
Modeltraject 3:
Samen school maken
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Horizontale afstemming:
De leraar in interactie
Onderwijsvak X3
Onderwijsvak X4
Praktijk 2: vakleraar X worden
Praktijk 2: WPL LO
Praktijk 2: WPL BR
Assistent in diverse contexten

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit deze onderdelen.

  1. Taalontwikkelend lesgeven en taalgericht vakonderwijs: achtergrond en algemeen kader
  2. Taalgericht vakonderwijs: drie pijlers (context, interactie en taalsteun)
  3. Kwaliteitsvolle instructies en toets- en examenvragen
  4. Woordenschat: strategieën en didactiek
  5. Meertaligheid in onderwijs

Voor LO-BR worden inhouden met betrekking tot de sportsector aangereikt.

Volgtijdelijkheid (VT)

geslaagd of gedelibereerd voor Er staan als leraar.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren

dOLR
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Werkvormen

  • Activerend hoorcollege
  • Opdracht: zelfreflectie en ontwerp
  • Onderwijsleergesprek
  • Oefensessie: begeleide oefeningen
  • Lezing, getuigenis, gastspreker (optioneel)
  • Online leren: afstandsleren met contactmoment

Begeleiding

  • De student kan steeds contact opnemen met de lector om gerichte vragen te stellen en extra ondersteuning te krijgen bij de lesinhoud.
  • De student kan steeds contact opnemen bij vragen over de opdracht. 
  • Gebruik van elektronische leeromgeving: achtergrondinformatie en ondersteunend materiaal.

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

  • Periodegebonden evaluatie - Schriftelijk examen (60 %)
  • Niet-periodegebonden evaluatie - Geïntegreerde evaluatie: paper en ontwerp (40 %)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans

  • Periodegebonden evaluatie
    • Schriftelijk examen (60 %)
    • Geïntegreerde evaluatie: paper en ontwerp (40 %)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Taalgericht vakonderwijsVerplicht
  • Auteur: Hajer, Maaike, Meestringa Theun
  • Editie: Coutinho 2015
  • ISBN-nr: 978-90-469-0757-3

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 26 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.