Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Bewegingsrecreatie: outdoor explorer36036/4264/1920/1/40
Studiegids

Bewegingsrecreatie: outdoor explorer

36036/4264/1920/1/40
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • bewegingsrecreatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk29,00 uren
Hoorcollege4,00 uren
Werkcollege20,00 uren
Zelfstudie28,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Permentier Veerle
Andere docenten: Delrue Marlies, Schurmans Jeroen, Van Puyvelde Shela
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak. 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken. 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 2:
Onderwijsvak Bewegingsrecreatie
Praktijk 2: WPL BR

Modeltraject 3:
Onderwijsvak Bewegingsrecreatie
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2

Horizontale afstemming:

Onderwijsvak: Bewegingsrecreatie
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Klimmen (boulderen, muurklimmen) en rappel: technische aspecten en veiligheid, materiaalkennis en veiligheidsvoorschriften, organisatorische beginsituatie en veiligheid in functie van de doelgroep, opbouw oefenstof
Touwtechnieken in functie van opleiding tot canyoning assistent guide
Internationale verschillen in materiaalgebruik en veiligheid (touwen, beveiligingssystemen,...),
sjorren (techniek + vlottenbouw)
ET, OD, VOET leerplannen
Het didactisch model van Van Gelder - Leerinhouden binnen vak

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs

OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren

dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben
op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen
doelstellingen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen
Thematisch gestuurd onderwijs
Demonstraties
Practicum/skills lab

Blended Learning

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Niet-periodegebonden evaluatie:
- Vaardigheidstesten (60%)

Periode-gebonden evaluatie:
- Schriftelijk examen: gesloten vragen, meerkeuzevragen en open vragen (40%)


Tweede examenkans

Periode-gebonden evaluatie:
- Schriftelijk examen: gesloten vragen, meerkeuzevragen en open vragen (40%)
- Vaardigheidstest (60%)

Boeken en syllabi

2. Syllabi
Syllabus TouwtechniekenVerplicht
  • Auteur: Veerle Permentier

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 5 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 50 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.