Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Gezondheidsopvoeding 436033/4264/1920/1/35
Studiegids

Gezondheidsopvoeding 4

36033/4264/1920/1/35
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • gezondheidsopvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 135,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk23,00 uren
Hoorcollege1,00 uren
Werkcollege39,00 uren
Zelfstudie72,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vanhaute Sandra
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale en interculturele leermiddelen opzoeken. 3.2 W&I

Professionaliseren
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Mogelijkheden van extra-muros en externe partners in kaart brengen. 8.2 W&I
Leeractiviteiten vak/leergebiedspecifiek vormgeven volgens de opgebouwde leerlijnen. 9.3 T
Leeractiviteiten vormgeven volgens vakoverschrijdende eindtermen. 9.3 T
Leerlijnen binnen de (vak)inhouden en (vak)didactiek bespreken. 9.3 W&I
Toetsen, opdrachten en vaardigheidstesten ontwerpen. 9.5 T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak voeding-verzorging 1
Onderwijsvak voeding-verzorging 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak voeding-verzorging 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak voeding-verzorging 3
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar voeding-verzorging worden
Individueel ontwikkelingstraject 2


Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Gezondheidsbeleving en -instandhouding

Voeding en stofwisselingspatroon

 Interieurzorg

Vakdidactiek gezondheidsopvoeding:

Vakspecifieke methodieken en technologie (oa. projectmatig werken)

Leeractiviteiten  

Leerlijnen

Evaluatie - Verbeteren

Breed observeren - Differentiëren (basis)

Extra-muros

Vak- en vakdidactische informatiebronnen (oa. informatiekanalen mbt voeding-verzorging en duurzaamheidseducatie)

internationale/interculturele leermiddelen
 

Volgtijdelijkheid (VT)

((geslaagd of gedelibereerd voor Gezondheidsopvoeding 1) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Gezondheidsopvoeding 2)) EN ((geslaagd of gedelibereerd voor Communicatie en informatieverwerking 2 OF geslaagd of gedelibereerd voor Er staan als leraar) OF (geslaagd of gedelibereerd voor Onderwijskunde 1 en de praktijk OF geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk 1: exploreren OF geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk 1: assisteren) OF (geslaagd of gedelibereerd voor Communicatie en informatieverwerking 2 OF geslaagd of gedelibereerd voor Individueel ontwikkelingstraject 1) OF binnen trajectschijf 1 al minstens 33 studiepunten afgewerkt hebben OF (geslaagd of gedelibereerd voor Onderwijskunde 1 en de praktijk OF geslaagd of gedelibereerd voor Algemene didactiek OF (geslaagd of gedelibereerd voor Algemene didactiek 1 OF geslaagd of gedelibereerd voor Algemene didactiek 2))).

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.2 Doelstellingen, werkvormen, leerinhouden, leeractiviteiten en evaluatievormen op maat van elke leerling
uitwerken
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te
differentiëren in de klas- en op school
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces


Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen

Demonstraties

Plenaire oefeningen

Gastspreker

Werkcollege

Microteaching

Groepswerk

Opdrachtgestuurd onderwijs

Extra muros

Veldwerk

Begeleid zelfstandig werk 

Blended learning

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periodegebonden evaluatie

- schriftelijk examen: 35%

- mondeling examen: 10%

Niet-periodegebonden evaluatie

- Geïntegreerde evaluatie: 55% (observeren van functioneren van de student, ontwerp, presentatie, paper) 

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie: 100% (schriftelijk examen, paper, ontwerp, vaardigheidstest)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Anatomie, fysiologie en pathologieVerplicht
  • Auteur: K. Kok, J. Houweling
  • Uitgever: Lemma, Utrecht
  • Editie: 2016
  • ISBN-nr: 978-90-368-1227-6
Belgische voedingsmiddelentabelVerplicht
  • Auteur: Nubel vzw
  • Uitgever: Nobel vzw
  • Editie: 5de editie
  • ISBN-nr: 978-90-743-6210-8
Huishoudkunde in de welzijnssectorVerplicht
  • Auteur: L. Huybrechts, H. Segers
  • Uitgever: De Boeck
  • Editie: 2016
  • ISBN-nr: 978-90-455-5554-6
Mens en voedingVerplicht
  • Auteur: E.H. Van der Boom - Binnkhorst
  • Uitgever: ThiemeMeulenhoff
  • Editie: 2015
  • ISBN-nr: 978-90-557-4560-9
ReceptenleerVerplicht
  • Auteur: J.G. Van Eden, W.J. Gerritsen
  • Uitgever: Thieme Meulenhoff
  • Editie: 2015
  • ISBN-nr: 978-90-557-4617-0
Textiel- en interieurzorgVerplicht
  • Auteur: M. Meulemans
  • Uitgever: Wolters Plantijn
  • Editie: 2005
  • ISBN-nr: 978-90-301-8253-5

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 100 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 50 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 150 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen. De reële kosten van het gebruikte materiaal worden via factuur aan de studenten aangerekend.

Trefwoorden

anatomie

fysiologie

voeding

vakdidactiek

lerarenvorming