Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Gewicht:
5,00
Totale studietijd: 135,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vanhaute Sandra
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale en interculturele leermiddelen opzoeken. 3.2 W&I
Professionaliseren
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 T
Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Mogelijkheden van extra-muros en externe partners in kaart brengen. 8.2 W&I
Leeractiviteiten vak/leergebiedspecifiek vormgeven volgens de opgebouwde leerlijnen. 9.3 T
Leeractiviteiten vormgeven volgens vakoverschrijdende eindtermen. 9.3 T
Leerlijnen binnen de (vak)inhouden en (vak)didactiek bespreken. 9.3 W&I
Toetsen, opdrachten en vaardigheidstesten ontwerpen. 9.5 T
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van
andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak voeding-verzorging 1
Onderwijsvak voeding-verzorging 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak voeding-verzorging 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak voeding-verzorging 3
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar voeding-verzorging worden
Individueel ontwikkelingstraject 2
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Gezondheidsbeleving en -instandhouding
Voeding en stofwisselingspatroon
Interieurzorg
Vakdidactiek gezondheidsopvoeding:
Vakspecifieke methodieken en technologie (oa. projectmatig werken)
Leeractiviteiten
Leerlijnen
Evaluatie - Verbeteren
Breed observeren - Differentiëren (basis)
Extra-muros
Vak- en vakdidactische informatiebronnen (oa. informatiekanalen mbt voeding-verzorging en
duurzaamheidseducatie)
internationale/interculturele leermiddelen
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling
(FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties (tekst)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn
van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de
Codex Hoger Onderwijs.
OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.2 Doelstellingen, werkvormen, leerinhouden, leeractiviteiten en evaluatievormen op maat van elke leerling
uitwerken
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te
differentiëren in de klas- en op school
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid,
de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen
Demonstraties
Plenaire oefeningen
Gastspreker
Werkcollege
Microteaching
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Extra muros
Veldwerk
Begeleid zelfstandig werk
Blended learning
Begeleiding
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans
Periodegebonden evaluatie
- schriftelijk examen: 35%
- mondeling examen: 10%
Niet-periodegebonden evaluatie
- Geïntegreerde evaluatie: 55% (observeren van functioneren van de student, ontwerp, presentatie, paper)
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie: 100% (schriftelijk examen, paper, ontwerp, vaardigheidstest)
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd
op ongeveer 100 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in
meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 50 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 150 euro: de reële kostprijs hangt af van de
actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten
waaraan de studenten dienen deel te nemen. De reële kosten van het gebruikte materiaal worden via factuur aan de studenten aangerekend.
Trefwoorden
anatomie
fysiologie
voeding
vakdidactiek
lerarenvorming