Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Gezondheidsopvoeding 336032/4264/1920/1/01
Studiegids

Gezondheidsopvoeding 3

36032/4264/1920/1/01
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • gezondheidsopvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Gewicht: 8,00
Totale studietijd: 216,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk35,00 uren
Hoorcollege7,00 uren
Werkcollege63,00 uren
Zelfstudie111,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vanhaute Sandra
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I

Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I

Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van
andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak voeding-verzorging 1
Onderwijsvak voeding-verzorging 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak voeding-verzorging 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak voeding-verzorging 4
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar voeding-verzorging worden


Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Gezondheidsbeleving en -instandhouding

Voeding en stofwisselingspatroon

Textielzorg

Vakdidactiek gezondheidsopvoeding:

Activerende werkvormen

Evaluatievormen: toetsvragen, opdrachten, zelfevaluaties … opstellen

Organisatorische aspecten

Ontwikkelen van lesmateriaal: toegankelijke teksten, moeilijkheidsgraad van teksten, schooltaalwoorden, visualiseren van inhouden, vakjargon, gebruik van kijkwijzers, instructiekaarten

Nederlands als instructietaal

Spreekkansen

Alledaagse context in de klas te brengen

Cultuur en kunst die jongeren omringen: illustratie van de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing

Vakspecifieke methodieken en technologie (oa. courante werkvormen, integratie van ICT….)

Sociale en ethische aspecten van ICT

Leereffect

Multimediale leermiddelen: tablets, digitaal bord en ICT-toepassingen binnen het vak

Materiaalkennis,veiligheidsvoorschriften, ergonomie

De leeromgeving: studie leermaterialen, vaklokaal

Het didactisch model van Van Gelder: leeractiviteiten

Sociale psychologie - Leerpsychologie

Wiki, webblog, digitaal portfolio


Volgtijdelijkheid (VT)

((geslaagd of gedelibereerd voor Gezondheidsopvoeding 1) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Gezondheidsopvoeding 2)) EN ((geslaagd of gedelibereerd voor Communicatie en informatieverwerking 2 OF geslaagd of gedelibereerd voor Er staan als leraar) OF (geslaagd of gedelibereerd voor Onderwijskunde 1 en de praktijk OF geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk 1: exploreren OF geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk 1: assisteren) OF (geslaagd of gedelibereerd voor Communicatie en informatieverwerking 2 OF geslaagd of gedelibereerd voor Individueel ontwikkelingstraject 1) OF binnen trajectschijf 1 al minstens 33 studiepunten afgewerkt hebben OF (geslaagd of gedelibereerd voor Onderwijskunde 1 en de praktijk OF geslaagd of gedelibereerd voor Algemene didactiek OF (geslaagd of gedelibereerd voor Algemene didactiek 1 OF geslaagd of gedelibereerd voor Algemene didactiek 2))) .

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen

Demonstraties

Microteaching

Plenaire oefeningen

Werkcollege

Opdrachtgestuurd onderwijs

Begeleid zelfstandig werk


Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans 

Periodegebonden evaluatie:
- Schriftelijk examen: 60%

Niet-periodegebonden evaluatie:

- Geïntegreerde evaluatie: 40% (observeren en functioneren van de student, ontwerp, presentatie, paper)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.


Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie: 100% (schriftelijk examen met open en gesloten vragen en open of gesloten boek, paper, ontwerp, vaardigheidstest)
 

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Anatomie, fysiologie en pathologieVerplicht
  • Auteur: K. Kok, J. Houweling
  • Uitgever: Lemma, Utrecht
  • Editie: 2016
  • ISBN-nr: 978-90-368-1227-6
Belgische voedingsmiddelentabelVerplicht
  • Auteur: Nubel vzw
  • Uitgever: Nobel vzw
  • Editie: 5de editie
  • ISBN-nr: 978-90-743-6210-8
Huishoudkunde in de welzijnssectorVerplicht
  • Auteur: L. Huybrechts, H. Segers
  • Uitgever: De Boeck
  • Editie: 2016
  • ISBN-nr: 978-90-455-5554-6
Mens en voedingVerplicht
  • Auteur: E.H. Van der Boom - Binnkhorst
  • Uitgever: ThiemeMeulenhoff
  • Editie: 2015
  • ISBN-nr: 978-90-557-4560-9
Textiel- en interieurzorgVerplicht
  • Auteur: M. Meulemans
  • Uitgever: Wolters Plantijn
  • Editie: 2005
  • ISBN-nr: 978-90-301-8253-5

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 100 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 50 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 150 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen. De reële kosten van het verbruikte materiaal worden via factuur aan de studenten aangerekend.

Trefwoorden

anatomie

fysiologie

voeding

vakdidactiek

lerarenvorming