Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Gezondheidsbeleving en -instandhouding
Voeding en stofwisselingspatroon
Textielzorg
Vakdidactiek gezondheidsopvoeding:
Activerende werkvormen
Evaluatievormen: toetsvragen, opdrachten, zelfevaluaties … opstellen
Organisatorische aspecten
Ontwikkelen van lesmateriaal: toegankelijke teksten, moeilijkheidsgraad van teksten, schooltaalwoorden, visualiseren van inhouden, vakjargon, gebruik van kijkwijzers, instructiekaarten
Nederlands als instructietaal
Spreekkansen
Alledaagse context in de klas te brengen
Cultuur en kunst die jongeren omringen: illustratie van de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing
Vakspecifieke methodieken en technologie (oa. courante werkvormen, integratie van ICT….)
Sociale en ethische aspecten van ICT
Leereffect
Multimediale leermiddelen: tablets, digitaal bord en ICT-toepassingen binnen het vak
Materiaalkennis,veiligheidsvoorschriften, ergonomie
De leeromgeving: studie leermaterialen, vaklokaal
Het didactisch model van Van Gelder: leeractiviteiten
Sociale psychologie - Leerpsychologie
Wiki, webblog, digitaal portfolio