Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Gezondheidsopvoeding 136030/4264/1920/1/30
Studiegids

Gezondheidsopvoeding 1

36030/4264/1920/1/30
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • gezondheidsopvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk39,00 uren
Hoorcollege10,00 uren
Werkcollege78,00 uren
Zelfstudie116,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vanhaute Sandra
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van
andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak voeding-verzorging 3
Onderwijsvak voeding-verzorging 4
Praktijk 2: vakleraar voeding-verzorging worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak voeding-verzorging 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak voeding-verzorging 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Vakinhouden:
gezondheidsbeleving en -instandhouding

Voeding en stofwisselingspatroon
E.H.B.O.
Vakdidactische concepten: oa. onderwijsbevoegdheid leerkracht Gezondheidsopvoeding, beroepsprofielen en mogelijkheden,
Vak- en vakdidactische informatiebronnen

Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen

Demonstraties

Plenaire oefeningen

Werkcollege

Gastspreker

Opdrachtgestuurd onderwijs

Begeleid zelfstandig werk

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

 Periodegebonden evaluatie:

 - Schriftelijk examen: 75%

Niet-periodegebonden evaluatie:

- Geïntegreerde evaluatie: 25% (observatie van functioneren van de student, ontwerp, presentatie)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie: 100% (schriftelijk examen, paper, ontwerp, vaardigheidstest)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Anatomie, fysiologie en pathologieVerplicht
  • Auteur: K. Kok, J. Houweling
  • Uitgever: Lemma, Utrecht
  • Editie: 2016
  • ISBN-nr: 978-90-368-1227-6
Belgische voedingsmiddelentabelVerplicht
  • Auteur: Nubel vzw
  • Uitgever: Nobel vzw
  • Editie: 5de editie
  • ISBN-nr: 978-90-743-6210-8
Help, Eerste hulp voor iedereenVerplicht
  • Auteur: Rode Kruis Vlaanderen
  • Uitgever: Rode Kruis Vlaanderen
  • Editie: 2021
  • ISBN-nr: 978-90-689-1081-0
Mens en voedingVerplicht
  • Auteur: E.H. Van der Boom - Binnkhorst
  • Uitgever: ThiemeMeulenhoff
  • Editie: 2015
  • ISBN-nr: 978-90-557-4560-9
ReceptenleerVerplicht
  • Auteur: J.G. Van Eden, W.J. Gerritsen
  • Uitgever: Thieme Meulenhoff
  • Editie: 2015
  • ISBN-nr: 978-90-557-4617-0
Zorg voor voedingVerplicht
  • Auteur: E. Van Dijck, C. Vansant
  • Uitgever: Wolters Plantijn
  • ISBN-nr: 978-90-301-4313-0
Zorg voor voedingVerplicht
  • Auteur: E. Van Dijck, C. Vansant
  • Uitgever: Wolters Plantijn
  • Editie: 2009
  • ISBN-nr: 978-90-301-4313-0

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 200 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 50 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 200 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen. De reële kosten van het verbruikte materiaal worden via factuur aan de studenten aangerekend.

Trefwoorden

anatomie

fysiologie

voeding

vakdidactiek

lerarenvorming