Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Interprofessioneel samenwerken36023/4264/1920/1/83
Studiegids

Interprofessioneel samenwerken

36023/4264/1920/1/83
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de verpleegkunde
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 12STP
  • Educatieve bachelor voor kleuteronderwijs
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 9STP
  • Educatieve bachelor voor lager onderwijs
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 9STP
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1) of 15.03.2020 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk25,00 uren
Hoorcollege8,00 uren
Werkcollege16,00 uren
Zelfstudie32,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Lescur Alain
Andere docenten: Colman Patricia, Demeestere Marijke, Gailly Fleur, Philips Paul, Van Den Bosch Dorien, Van Poucke Joris, Verbruggen Agnes, Willockx Veerle, Zaman Britt
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2

Doelstellingen

Het is passend te verantwoorden waarom dit opleidingsonderdeel werd opgenomen in het opleidingsprogramma.
De faculteit Mens en Welzijn wil met haar interprofessionele leerlijn, waar dit OLOD deel van uit maakt, alle studenten de kans bieden essentiële interprofessionele competenties te verwerven. Het doel van dit OLOD is dat, als de student eenmaal is afgestudeerd, hij/zij als kersverse professional, door effectieve interprofessionele samenwerking, een (nog) betere kwaliteit van de geboden zorg en ondersteuning voor individuen, hun netwerk en de gemeenschap kan bieden in de sectoren onderwijs, zorg en welzijn.

Waarden en ethiek
De student werkt met andere professionals, de cliënt en zijn sociaal netwerk aan een klimaat van wederzijds respect en gedeelde waarden.

Interprofessionele communicatie
De student communiceert met cliënten, het sociale netwerk en andere professionals op een responsieve en verantwoorde manier, die bijdraagt aan de effectiviteit van het team in het verbeteren van gezondheid en behandeling van ziekte.

Rollen en verantwoordelijkheden
De student gebruikt de kennis over zijn eigen rol en die van andere professionals om de complexe behoeften van de cliënt en de cliëntpopulatie in kaart te brengen en aan te pakken.

Teams en het werken in teams
De student past relationele vaardigheden en principes van teamdynamica toe om effectief in verschillende teamrollen te presteren om persoonsgerichte zorg en ondersteuning te plannen en te leveren die veilig, tijdig, effectief, efficiënt en rechtvaardig zijn.

Inhoud

Vervolmaken van vergadertechnieken
Een interdisciplinaire casusbespreking, casusanalyse
Kennis en inzicht verwerven in takenpakket en visie van andere disciplines
Opstellen van een interprofessioneel zorgplan
Clientgestuurd denken
SMART formuleren van zorgvragen
Leren opstellen van gemeenschappelijke zorgdoelen
Interprofessionele overleggen
Vakjargon andere disciplines leren kennen
Probleemanalyse en probleemoplossing
Eigen sterktes en zwaktes (H)erkennen

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

De begincompetenties zijn opleidingsspecifiek en dienen bij twijfel nagevraagd te worden bij de coördinator van het OLOD en bij de voorzitter van de desbetreffende opleidingscommissie.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel beoogt de volgende competenties voor interprofessioneel samenwerken:

Waarden en ethiek
- Plaatst de belangen van de cliënt en de cliëntpopulaties in het centrum van de interprofessionele ondersteuningsaanpak/zorgplan (persoonsgerichte care).
- Kan samenwerken met degenen die de ondersteuning of zorg leveren en anderen die bijdragen aan en ondersteunen bij het leveren van zorg en preventie.
- Laat een hoge standaard van ethisch handelen en kwaliteit van zorg zien in zijn bijdrage aan de ondersteuning of zorg (in teamverband) en kan omgaan met      ethische dilemma’s, specifiek voor interprofessionele zorgsituaties waarin de cliënt/populatie centraal staat.
Interprofessionele communicatie
- Gebruikt effectieve communicatiemiddelen, technieken en technologie om discussie en interacties te faciliteren die het teamfunctioneren bevorderen.
- Kan informatie organiseren en delen met teamleden op een manier die respectvol en passend is en voorkomt waar mogelijk vakjargon.
- Draagt eigen kennis van en meningen over het interprofessionele zorg- en/of ondersteuningsproces op een duidelijke manier en met vertrouwen, overtuiging en - respect over aan zijn teamleden en houdt in de gaten dat deze informatie voor iedereen begrijpelijk is.
- Heeft een actieve luisterhouding en stimuleert ideeën en meningen van andere teamleden.
- Kan tijdige, respectvolle, opbouwende feedback geven aan anderen over hun teamfunctioneren of voortgang van het zorg- en/of ondersteuningsproces, rekening houdend met gevoelens van anderen.
- Kan respectvol reageren op feedback van anderen en dit integreren in (het ontwikkelen van) het eigen handelen.
- (H)erkent hoe diversiteit in ervaring, expertise, cultuur en hiërarchie binnen een team kan bijdragen aan effectieve communicatie, het hanteren van conflicten en een positieve interprofessionele werkrelatie.
Rollen en verantwoordelijkheden
- Communiceert eigen rollen en verantwoordelijkheden op een duidelijke manier met het sociale netwerk en de andere professionals.
- (H)erkent eigen beperkingen in vaardigheden en kennis.
- Erkent en gebruikt unieke en aanvullende vaardigheden van alle teamleden om de zorg/ondersteuning te optimaliseren
- Betrekt actief andere professionals met aanvullende expertise om aan specifieke zorg- en ondersteuningsbehoefte van de cliënt tegemoet te komen.
- Communiceert met teamleden om de verantwoordelijkheden van elk lid te verduidelijken bij het invullen/opmaken van het zorgplan.
- Communiceert met teamleden om de verantwoordelijkheden van elk lid telkens opnieuw te verduidelijken bij het voeren van de interprofessionele overlegmomenten
- Verstrekt onderlinge relaties ment andere beroepen om het professioneel handelen te verbeteren en het leren te bevorderen.
Teams en het werken in teams
- Beschrijft het proces van interprofessionele teamontwikkeling, de rollen van de teamleden en de werkwijze van effectieve interprofessionele teams
- Creëert binnen het interprofessionele team consensus over ethische principes die alle aspecten van beroepsmatig handelen en interprofessioneel teamwork omvatten.
- Kan andere professionals (die passen bij een specifieke situatie) betrekken gezamenlijke probleemoplossing, waarbij de cliënt centraal staat.
- Kan de kennis en ervaring van anderen (die passen bij een specifieke situatie) integreren en gebruiken om keuzes te maken en ze te onderbouwen, terwijl de waarden en de voorkeuren van de cliënt met betrekking tot de zorg en ondersteuning gerespecteerd worden.
- Past leiderschapsvaardigheden toe (als de aansluiten bij de opgenomen rol) die de besluitvorming en de samenwerking ondersteunen.
- Zet zichzelf en anderen aan om constructief om te gaan met opgelegde rollen en meningsverschillen over waarden, rollen, doelen en acties die kunnen ontstaan tussen professionals.
- Gebruikt beschikbaar CRAAP bewijs (evidence-based practice) om effectief teamwerk te bereiken en aan te sturen.
- Neemt afhankelijk van de situatie en de teamsamenstelling opdat moment verschillende teamrollen in en reflecteert op het eigen functioneren en het teamfunctioneren om toekomstige zorg en ondersteuning effectiever en efficiënter te maken.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen en blended learning

Peer tutoring - Intervisie - Oefensessie- Rollenspelen

Hoorcollege met activerende elementen - Werkcolleges - Begeleide oefeningen

Demonstraties - Plenaire oefeningen - Groepswerk - Casus gestuurd onderwijs

Opdrachtgestuurd onderwijs - Begeleid zelfstandig werk/extern werk - Zelfstandig werk - Begeleide zelfstudie - Projectwerk









Begeleiding

Bindende communicatie via "Aankondigingen" op Chamilo.

Coaching tijdens bijeenkomsten

Monitoraat op afspraak en via e-mail.

Functioneel gebruik van de elektronische leeromgeving Chamilo door onder andere cursusmateriaal te plaatsen, links toe te voegen en eventueel andere functionaliteiten te gebruiken.

Ter beschikking stellen van ondersteunend zelfstudiemateriaal.

Verplicht gebruik van elektronische leeromgeving Chamilo voor onderlinge (in het team) communicatie.

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periodegebonden evaluatie (presentatie): mondeling examen: (30 % van de totaliteit van de beoordeling).
Niet-periodegebonden evaluatie(product): Geïntegreerde evaluatie: paper, verslag, logboek, ontwerp  (40 % van de totaliteit van de beoordeling).
Niet-periodegebonden evaluatie (proces): observatie van het functioneren van de student (30 % van de totaliteit van de beoordeling).

Bijzondere bepalingen: De aanwezigheid op de groepsbijeenkomsten is verplicht.
Indien de student ongewettigd afwezig is op één van de vijf contactmomenten waarop zij gecoacht worden, wordt de student op Afwezig (A) geplaatst voor de evaluatie van het opleidingsonderdeel (doorverwezen naar de tweede examenkans).
Indien de student meer dan 20 % gewettigd afwezig is tijdens de contactmomenten waarop zij gecoacht worden, wordt de student op Afwezig (A) geplaatst voor de evaluatie van het opleidingsonderdeel (doorverwezen naar de tweede examenkans).

Peer-assessment (zodoende de groepsscore te individualiseren): bij niet deelname aan het peer-assessment wordt de eindscore op twintig met twee twintigsten verminderd.

Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie (presentatie): mondeling examen: (30 % van de totaliteit van de beoordeling).
Periodegebonden evaluatie (product): Geïntegreerde evaluatie: paper, verslag, logboek, ontwerp (40 % van de totaliteit van de beoordeling).
Periodegebonden evaluatie (proces): observatie van het functioneren van de student (30 % van de totaliteit van de beoordeling).

Er wordt geen tweede examenkans voor observatie van het functioneren georganiseerd. Wanneer een student in de eerste examenkans niet geslaagd was blijft de beoordeling of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Interprofessioneel samenwerken in zorg en welzijnVerplicht
  • Auteur: Yvonne Van Zaalen, Stijn Deckers, Hans Schuman
  • Uitgever: coutinho
  • Editie: eerste editie
  • ISBN-nr: 978-90-469-0618-7

Andere studiematerialen

Cursusmateriaal

Documenten op Chamilo

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 30 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 15 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.