Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Lichamelijke opvoeding: doel- en terugslagsporten 234831/4264/1920/1/04
Studiegids

Lichamelijke opvoeding: doel- en terugslagsporten 2

34831/4264/1920/1/04
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • lichamelijke opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk29,00 uren
Hoorcollege1,00 uren
Werkcollege11,00 uren
Zelfstudie40,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Eggermont Pieter
Andere docenten: Delrue Marlies, Speleers Lise
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak. 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken. 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 2:
Lichamelijke opvoeding: verdieping doel- en terugslagsporten
Praktijk 2: WPL LO

Modeltraject 3:
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Onderwijsvak Lichamelijke opvoeding
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak: Lichamelijke opvoeding
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud


Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Handbal, voetbal:
Spelregels, speelregels
Aanleren technische vaardigheden
Aanleren tactiek
Methodiek 'in-game'
Opbouw oefenstof

Richtlijnen correct formuleren van doelen
Competenties
Vakspecifieke concepten, inhouden, structuren en concepten
Het didactisch model van Van Gelder - Leerinhouden binnen vak
ET, OD, VOET leerplannen
Competenties
Persoonlijke vervolmaking

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren

dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen
Demonstraties
Practicum/skills lab
Begeleid zelfstandig leren

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periodegebonden evaluatie:
- Schriftelijk examen (50% van de totaliteit van de beoordeling)

Niet periodegebonden evaluatie:
- Vaardigheidstest (50% van de totaliteit van de beoordeling). Aanwezigheid verplicht


Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie
- Schriftelijk examen met gesloten vragen en meerkeuzevragen (50% van de totale beoordeling)
- Vaardigheidstest (50% van de totale beoordeling)

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 35 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 50euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Sociale Wetenschappen
Pedagogiek en didactiek
Vakdidaktiek
Lerarenvorming
Lichamelijke opleiding, motorische ontwikkeling, sport