Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Lichamelijke opvoeding: sportmethodiek en didactiek 2: individuele sporten34812/4264/1920/1/37
Studiegids

Lichamelijke opvoeding: sportmethodiek en didactiek 2: individuele sporten

34812/4264/1920/1/37
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • lichamelijke opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 108,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk33,00 uren
Hoorcollege3,00 uren
Werkcollege33,00 uren
Zelfstudie39,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Puyvelde Shela
Andere docenten: BEX Tine, Vandaele Bart
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van lln te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T

Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I


Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 1:

Lichamelijke opvoeding: sportmethodiek en didactiek 1

Praktijk 1: WPL exploreren

Praktijk 1: WPL assisteren

Modeltraject 3:

Onderwijsvak Lichamelijke opvoeding

Praktijk 3: WPL 1

Praktijk 3: WPL 2

Horizontale afstemming:

De leraar als taalleraar

Diverse en krachtige leeromgeving

De leraar in interactie

Assistent in diverse contexten

Onderzoek binnen leerdomeinen

Praktijk 2: WPL LO

Onderwijsvak Lichamelijke opvoeding

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Leerlijnen van oefeningen (niveau sec. onderwijs- 2 lestijden LO) binnen de verschillende disciplines van atletiek, gymnastiek en dans.
Leereffect - Foutenanalyse van het eigen leerproces
Visualiseren van inhouden - gebruik van kijkwijzers - Nederlands als instructietaal - Vakjargon
Multimediale leermiddelen: tablets en ICT-toepassingen binnen het vak
Constructieve feedback geven: schriftelijk op vlak van prestaties, vaardigheden, gedragingen en attitudes.
Evaluatie


Volgtijdelijkheid (VT)

((geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding 1 OF geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: sportmethodiek en didactiek 1) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: individuele sporten 1) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: individuele sporten 2)) EN ((geslaagd of gedelibereerd voor Communicatie en informatieverwerking 2 OF geslaagd of gedelibereerd voor Er staan als leraar) OF (geslaagd of gedelibereerd voor Onderwijskunde 1 en de praktijk OF geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie 2 en de praktijk OF geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding 2 en de praktijk OF geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk 1: WPL exploreren OF geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk 1: WPL assisteren) OF (geslaagd of gedelibereerd voor Communicatie en informatieverwerking 2 OF geslaagd of gedelibereerd voor Individueel ontwikkelingstraject 1) OF (((geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding 1 OF (geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: doel- en terugslagsporten 1 OF geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: individuele sporten 1 OF geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: sportmethodiek en didactiek 1)) OF (geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding 2 en de praktijk OF (geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: doel- en terugslagsporten 2 OF geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: individuele sporten 2))) OF ((geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie 1 OF (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: fitness basis OF geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: recreatieve sporten OF (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: oriƫntatielopen OF geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: outdoor educator))) OF (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie 2 en de praktijk OF (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: fit en gezond OF geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: touwtechnieken)))) OF (geslaagd of gedelibereerd voor Onderwijskunde 1 en de praktijk OF geslaagd of gedelibereerd voor Algemene didactiek OF (geslaagd of gedelibereerd voor Algemene didactiek 1 OF geslaagd of gedelibereerd voor Algemene didactiek 2))) .

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Demonstraties
Practicum/skills lab
Begeleid zelfstandig werk (*)

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Niet-periodegebonden evaluatie
 - observatie van het functioneren van de student (30%) (aanwezigheid verplicht)

Periodegebonden evaluatie
- mondeling examen (70%)

Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie
- vaardigheidstest (30%)
- mondeling examen (70%)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten

Studiekosten

De totale kostprijs van de syllabi vermeld onder de rubriek 'Studiematerialen: Verplicht' wordt geraamd op ongeveer 10 euro.

Trefwoorden

Atletiek

Gymnastiek