Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1) of 15.03.2020 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Bossuyt Barber
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Doelstellingen
Communiceren
Een planning en een billijke taakverdeling met de groep naleven. 2.2 I
Efficiënt vergaderen. 2.2 T
Efficiënt vergaderen in een interdisciplinair team. 2.2 I
Krachtige leeromgeving
Een authentieke / innovatieve leeromgeving volgens een projectmethode vorm geven. 8.2 T
Uitvoeren van zelf ontworpen vakoverschrijdende projecten. 8.2 T
Een leeromgeving ontwikkelen waarin ondernemingszin bij leerlingen gestimuleerd wordt. 8.4 T
Leeractiviteiten vak-/leergebiedoverschrijdend volgens de opgebouwde leerlijnen vormgeven. 9.3 T
Stimulerende, vakoverschrijdende leeractiviteiten vormgeven vertrekkende vanuit het vak. 9.4 T
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Algemene didactiek 1
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: assisteren
Praktijk 1: WPL assisteren
Modeltraject 2:
Diverse en krachtige leeromgeving
Praktijk 2: vakleraar X worden
Praktijk 2: WPL LO
Praktijk 2: WPL BR
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: WPL 1
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Principes van het creatief denken en het probleemoplossend en innoverend denken en handelen
Project Based Learning
Uitwerken en uitvoeren van vakoverschrijdende thema’s in projecten, het organiseren en uitvoeren van extra-muros activiteiten binnen het project
Een planning en taakverdeling (in groep) opstellen en naleven
Vergadertechnieken toepassen en integreren in een vakoverschrijdend team
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties (tekst)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
02 Actief participerend samenwerken in een (breed) schoolteam
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
02.2 Constructief aan samenwerkingssituaties binnen en buiten de school bijdragen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.4 Autonoom een leeromgeving ontwikkelen waarin ondernemingszin bij leerlingen gestimuleerd wordt
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met activerende elementen
Werkcollege: begeleide oefeningen
Project
Veldwerk
Begeleiding
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans
Niet-periodegebonden evaluatie
- Ontwerp
- Observatie van functioneren van de student
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie
- Ontwerp
- Observatie van functioneren van de student
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.