Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Keuze Vakoverschrijdend en projectmatig werken30394/4264/1920/1/78
Studiegids

Keuze Vakoverschrijdend en projectmatig werken

30394/4264/1920/1/78
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
(#) Keuzeopleidingsonderdeel (moet vervangen worden)
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1) of 15.03.2020 (Semester 2)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Steenhout Petra
Andere docenten: Bossuyt Barber, Delrue Marlies, Gaublomme An, Lerouge Sophie, Moens Grietje, Roelandt Filip, Sys Hannelore, Van Laethem Marita
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2

Doelstellingen

Communiceren
Een planning en een billijke taakverdeling met de groep naleven. 2.2 I
Efficiënt vergaderen. 2.2 T
Efficiënt vergaderen in een interdisciplinair team. 2.2 I

Krachtige leeromgeving
Een authentieke / innovatieve leeromgeving volgens een projectmethode vorm geven. 8.2 T
Uitvoeren van zelf ontworpen vakoverschrijdende projecten. 8.2 T
Een leeromgeving ontwikkelen waarin ondernemingszin bij leerlingen gestimuleerd wordt. 8.4 T
Leeractiviteiten vak-/leergebiedoverschrijdend volgens de opgebouwde leerlijnen vormgeven. 9.3 T
Stimulerende, vakoverschrijdende leeractiviteiten vormgeven vertrekkende vanuit het vak. 9.4 T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Algemene didactiek 1
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: assisteren
Praktijk 1: WPL assisteren
Modeltraject 2:
Diverse en krachtige leeromgeving
Praktijk 2: vakleraar X worden
Praktijk 2: WPL LO
Praktijk 2: WPL BR
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Principes van het creatief denken en het probleemoplossend en innoverend denken en handelen
Project Based Learning 
Uitwerken en uitvoeren van vakoverschrijdende thema’s in projecten, het organiseren en uitvoeren van extra-muros activiteiten binnen het project
Een planning en taakverdeling (in groep) opstellen en naleven
Vergadertechnieken toepassen en integreren in een vakoverschrijdend team

Volgtijdelijkheid (VT)

geslaagd of gedelibereerd voor Onderwijskunde 2 OF geslaagd of gedelibereerd voor Diverse en krachtige leeromgevingen.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
02 Actief participerend samenwerken in een (breed) schoolteam
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren

dOLR
02.2 Constructief aan samenwerkingssituaties binnen en buiten de school bijdragen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.4 Autonoom een leeromgeving ontwikkelen waarin ondernemingszin bij leerlingen gestimuleerd wordt
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen
doelstellingen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met activerende elementen
Werkcollege: begeleide oefeningen
Project
Veldwerk

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans 
Niet-periodegebonden evaluatie
- Ontwerp 
- Observatie van functioneren van de student 

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten. 


Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie
- Ontwerp
- Observatie van functioneren van de student


Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Andere studiematerialen

Syllabus beschikbaar op elektronische leeromgeving.



Aanbevolen literatuur:

Gaublomme A. en Madalijns R. (2017). Projecten begrijpen en organiseren. De weg naar een geslaagd project. Uitgeverij Lannoo.

Studiekosten

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 25 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 300 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen (voor studenten die deelnemen aan de virtuele onderneming, bezoek beurs Cofeb).

Trefwoorden

Lerarenvorming

(Vak)didactiek