Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Praktijk 3: WPL 230318/4264/1920/1/16
Studiegids

Praktijk 3: WPL 2

30318/4264/1920/1/16
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • bewegingsrecreatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Gewicht: 12,00
Totale studietijd: 324,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1) of 15.03.2020 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk324,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Permentier Veerle
Andere docenten: BEX Tine, Cosyns Jasper, Dehaene Serano, Delrue Marlies, Demeestere Maarten, Roelandt Filip, Speleers Lise, Sys Hannelore, Vandaele Bart, Van Den Bosch Dorien, Van Puyvelde Shela, Vercruysse Sien
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Communiceren
Een correct stemgebruik inzetten in complexere klasorganisaties. 1.1 I
Op gepaste wijze spontaan mondeling feedback geven. 1.2 - I
Op gepaste wijze spontaan schriftelijk feedback geven. 1.2 - I
Aantrekkelijk, correct en verzorgd materiaal ten aanzien van leerlingen ontwerpen. 1.2 - I
Gesprekken met ouders/verzorgers in functie van het kind voeren. 1.3 - T
Gepast de elektronische leeromgeving inzetten. 1.4 - T
Schriftelijk communiceren op een correcte, heldere en aantrekkelijke manier met collega's, directie en externe partners . 1.4 - I
De principes van taalgericht vakonderwijs toepassen in complexe contexten. 1.5 - I
Een positief leer- en leefklimaat creëren. 1.6 - I
Spontaan constructief met ongewenst leerlingengedrag omspringen. 1.6 - I
Initiatieven nemen in functie van de realisatie van teamactiviteiten, na overleg met leden van het team 2.1 - T 
Spontaan hulp geven aan collega's en anderen. 2.1 - I

Maatschappelijk, intercultureel en internationaal participeren

Actief en maatschappelijk verantwoord burgerschap opnemen. 3.1. I
Kritisch zijn ervaringen binnen een brede, diverse maatschappelijke en internationale context evalueren. 3.2 – T
Educatie voor duurzame ontwikkeling van een school/organisatie verduidelijken. 3.1 – T
Cultuureducatie van een school/organisatie verduidelijken. 3.3 - T
Aspecten van cultuureducatie naar eigen lessen(reeksen) vertalen. 3.3 - I
De identiteit van het beroep in internationale context gemotiveerd vormgeven (studenten internationalisering). 3.2 - I
Initiatieven m.b.t. internationalisering bevorderen. 3.2 - T

Professionaliseren
Zich leerinhouden buiten het vakgebied eigen maken. 4.2 - I
Ontwikkelingen en vernieuwingen in de (onderwijs)praktijk integreren. 4.2 - I
De invloed van het eigen referentiekader op zijn oordeel over feiten/ gebeurtenissen correct inschatten. 5.2 - I
Genomen initiatieven na feedback evalueren. 5.1 - I
Naar aanleiding van eigen reflecties en reflecties van anderen, verbeter- en/of verdiepingsdoelen in de praktijk opnemen. 5.3 - T
Problemen tot leerkansen omvormen. 5.3 - I

Krachtige leeromgeving
Autonoom de aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen alle pijlers van het didactisch model. 7.1 - I
Het leren VOOR diversiteit vertalen in het pedagogisch-didactisch handelen. 7.3 - I
Differentiatie hanteren om de aanwezige contextuele diversiteit van de deelnemer en de organisatie constructief te betrekken bij het ontwikkelen van leeractiviteiten en bij de organisatie 7.4 - I
(multimediale) leermiddelen inzetten om vanuit een activerende didactiek een innovatieve leeromgeving vorm te geven. 8.1 – I
Zelfstandig en flexibel het sportterrein als een veilige, werkbare en stimulerende leer- en leefruimte inrichten en hierbij leerlingen aanzetten om actief te participeren. 8.3 - I
Een passende leerlijn in de uitbouw van een lessenreeks hanteren, rekening houdend met de didactische beginsituatie. 9.2 - T
Vakgebonden en vakoverschrijdende doelen in functie van een uitgebouwde leerlijn formuleren. 9.3 - I
Het didactisch model doelgericht inzetten bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten. 9.4 - I
Stimulerende leeractiviteiten ontwikkelen waarin de leerinhouden van de verschillende onderwijsvakken voldoende uitgediept aan bod komen. 9.4 - I
Het onderwijsleerproces evalueren adhv eigen formatieve en summatieve evaluatievormen of assessment . 9.5 - T

Leerbegeleiding
Administratieve taken behorend tot het beroep correct uitvoeren. 10.1 - I
Constructief participeren aan teamvergaderingen. 10.2 - T
Met de voorziene maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften zelfstandig aan de slag gaan. 11.3 - I
Het gelijke kansen en zorgbeleid van de organisatie/school naar de eigen (klas)praktijk vertalen. 11.3 - T
Met kwaliteiten van leerlingen rekening houden. 11.5 - I


Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvakken Bewegingsrecreatie
Onderwijsvakken Lichamelijke opvoeding
Praktijk 1: WPL exploreren
Praktijk 1: WPL assisteren
Modeltraject 2:
Onderwijsvakken Bewegingsrecreatie
Onderwijsvakken Lichamelijke opvoeding
Praktijk 2: WPL Bewegingsrecreatie
Praktijk 2: WPL Lichamelijke opvoeding
Horizontale afstemming:
Onderwijsvakken Bewegingsrecreatie
Onderwijsvakken Lichamelijke opvoeding
Samen school maken
Vakoverschrijdend en projectmatig werken
Bachelorproef
Praktijk 3: WPL 1
Individueel ontwikkelingstraject 3
Leerbegeleiding
Administratieve taken behorend tot het beroep correct uitvoeren. 10.1 – I
Met respect voor eigenheid en diversiteit optreden. 11.3 - T
Aan het zorgbeleid van de school participeren. 11.3 T
Aan activiteiten binnen het gelijke onderwijskansenbeleid van de school deelnemen. 11.3 - T
Kernkwaliteiten van leerlingen optimaal inzetten. 11.5 - I

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Werkplekleren met opdrachten gebaseerd op verschillende (onderwijs)contexten. Een werkplek omvat o.a. een basisschool, een sportdienst, een secundaire school, fitness, sportclub en outdoor, .... De krijtlijnen voor de opdrachten liggen vast. De student selecteert - in samenspraak met de mentor van de werkplek en de werkplekverantwoordelijke – de opdrachten, passend bij het eigen ontwikkelingsplan en de specifieke werkplek. Naast de vermelde opdrachten kunnen studenten op de werkplek ook leertaken (die niet gequoteerd worden) en opdrachten vanuit bepaalde opleidingsonderdelen uitvoeren.

De opdrachten hebben betrekking op het lesgeven/ het vergaderen in team binnen een werkplek/ functioneren binnen sportdienst/ organiseren van projecten. De student kiest daarenboven een keuzepakket binnen de bewegingsrecreatie: fitness, (groeps)fitness, doelgroepen, sportdienst, sportclub, outdoor.

Autonoom functioneren in diverse contexten, gelinkt aan diversiteit, cultuuronderwijs en educatie voor duurzame ontwikkeling. 

Mogelijkheid tot internationale en/ of andere (onderwijs)contexten.


Volgtijdelijkheid (VT)

((geslaagd of gedelibereerd voor Diversiteit OF geslaagd of gedelibereerd voor Leerlingenbegeleiding) OF geslaagd of gedelibereerd voor Assistent in diverse contexten) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk onderwijsvak lichamelijke opvoeding OF geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk 2: WPL lichamelijke opvoeding) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk onderwijsvak bewegingsrecreatie OF geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk 2: WPL bewegingsrecreatie) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding 3 OF ((geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: sportmethodiek en didactiek 2 OF geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: sportmethodiek en didactiek 2: individuele sporten) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: verdedigings- en contactsporten OF geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: verdedigings- en contactsporten OF geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: sportmethodiek en didactiek 2: doel- en terugslagsporten))) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding 4 OF (geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: verdieping individuele sporten EN geslaagd of gedelibereerd voor Lichamelijke opvoeding: verdieping doel- en terugslagsporten)) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie 3 OF (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: fitnessinstructor EN (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: outdoor animator OF geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: outdoor assistant guide))) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie 4 OF (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: verdieping fitness EN geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: verdieping recreatieve sporten)) .

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR)
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
02 Actief participerend samenwerken in een (breed) schoolteam
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement


deel - OLR

01.1 Zich krachtig en expressief als leraar positioneren
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.3 Effectief en efficiënt met ouders, verzorgers communiceren
01.4 Effectief en efficiënt communiceren met collega's, directie en externe partners
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
01.6 Effectief en efficiënt communiceren in functie van een doeltreffend klasmanagement
02.1 Als teamspeler aan een goede werksfeer meewerken
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.1 Feedback en kritische reflectie aanwenden om het eigen pedagogisch en didactisch handelen te optimaliseren
05.2 Het eigen referentiekader, dat van anderen en de wederzijdse beïnvloeding kritisch bevragen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
07.1 Relevante kenmerken van leerlingen/leerlingengroepen opsporen die aan de basis liggen van het gedifferentieerd werken in de klas/ op school.
07.3 Leerlingen stimuleren tot constructief en respectvol omgaan met diversiteit binnen de klasgroep, de school en de samenleving
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie, eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
10.2 Samen met het schoolteam en de schoolleiding bijdragen aan de concretisering van het schoolbeleid.
11.3 In het kader van het schoolzorgbeleid systematisch en in multidisciplinair overleg leerlingengegevens verzamelen en er adequaat mee omgaan
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context. De opleiding faciliteert het opnemen van interprofessionele stages.
Stage

Wat betreft de organisatie van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 3 in het derde modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Tussentijds feedbackmomenten binnen een teamvergadering van één werkplek
Intervisie

Wat betreft de begeleiding van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 3 in het derde modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Niet-periodegebonden evaluatie
Geïntegreerde evaluatie (100 %): portfolio, observatie van functioneren van de student en gesprek op basis van functioneren van de student

Indien de student ongewettigd afwezig is op de stage of de intervisie wordt de student op Afwezig (A) geplaatst voor de evaluatie van het opleidingsonderdeel.

Wat betreft de evaluatie van dit opleidingsonderdeel dient men de richtlijnen voor Praktijk 3 in het derde modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Tweede examenkans

Er is geen tweede examenkans mogelijk voor dit opleidingsonderdeel.

 

Studiekosten

Bijkomende studiekosten zijn afhankelijk van de praktijkopdrachten tijdens de stage in scholen en organisaties.

Trefwoorden

Lerarenvorming

Lichamelijke opvoeding

Sporttakgericht