Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Gewicht:
7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vandergheynst Sabine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale leermiddelen correct hanteren. 3.2 T
Aspecten van cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit naar eigen lessen(reeksen) concreet vertalen. 3.3 T
Professionaliseren
Vakkennis, innoverende methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 I
Ontwikkelingen en vernieuwingen binnen het vakgebied kritisch opvolgen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 T
Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen de pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Het leren IN en VOOR diversiteit vertalen in het pedagogisch-didactisch handelen. 7.3 T
Leerlingen begeleiden in het met kritische zin aanwenden van (multimediale) leermiddelen. 8.1 T
Een authentieke en innovatieve leeromgeving vorm geven vanuit een activerende didactiek. 8.2 T
Uitvoeren van extra-muros en/of uitnodigen van externe partners. 8.2 T
Ondernemingszin via leeractiviteiten stimuleren. 8.4 T
Bij ontwikkeling van leeractiviteiten de leerlijnen aanwenden binnen de onderwijsvak(ken), zowel horizontaal als verticaal. 9.3 T
Breed evalueren. 9.5 T
Leerbegeleiding
Administratieve taken behorend tot het takenpakket zoals het ontwerpen van een (jaar)planning correct uitvoeren. 10.1 – T
Mondigheid en zelfstandigheid stimuleren bij leerlingen. 11.5 – W&I
Studiemethode bij leerlingen optimaliseren. 11.5 - T
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak techniek 1
Onderwijsvak techniek 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 2:
Onderwijsvak techniek 3
Onderwijsvak techniek 4
Praktijk 2: vakleraar techniek worden
Horizontale afstemming:
Samen school maken
Vakoverschrijdend en projectmatig werken
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen :
Vakspecifieke didactiek :
Differentiëren :
Leeractiviteiten ontwerpen op basis van het leren IN diversiteit en het leren VOOR diversiteit (DIVA)
Evalueren :
Innovatieve evaluatievormen : assessmentvormen, portfolio
Evalueren met het oog op bijsturen, remediëren, talenten ontdekken (verdieping)
De jaarplanning :
Leerlijnen en de jaarplanning
De jaarplanning en de agenda
Multimediale leermiddelen :
Leerlingen begeleiden in het doelmatig en kritisch inzetten van multimediale leermiddelen
Actieve werkvormen :
Extra muros inzetten
Stimuleren van creativiteit - ondernemingszin
Projecten :
Wegwerken van blijvende aandachtspunten
Verdere verdieping in ontwerpopdrachten
Gerichte aandacht op het duiden van techniek in een maatschappelijke context.
Vakspecifieke inhouden :
Constructies
Invloed van fysische krachten op constructies
Constructieprincipes
Constructies begrijpen, ontwerpen en realiseren
Biochemie
Biochemie in relatie tot de biotechnologie
Positieve invloed van de werking van levende organismen
Negatieve invloed van de werking van levende organismen
Voeding -Verzorging
Internationale participatie :
Internationale leermiddelen hanteren
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties (tekst)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement
dOLR
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.3 Leerlingen stimuleren tot constructief en respectvol omgaan met diversiteit binnen de klasgroep, de school en de samenleving
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.4 Autonoom een leeromgeving ontwikkelen waarin ondernemingszin bij leerlingen gestimuleerd wordt
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu
Onderwijsvorm
Onderwijsleergesprek
Activerend hoorcollege
Peerteaching
Excursie
Oefensessie
Opdracht
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Hoorcollege met activerende elementen
Practicum / skills lab
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Begeleiding
Monitoraat op afspraak
Voorziene begeleiding tijdens opdrachten voor vragen, advies en sturing
Consultatie via mail
Ondersteunend materiaal op de elektronische leeromgeving
Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Niet-periode gebonden | Geïntegreerde evaluatie | 80,00 | De NPGE gebeurt aan de hand van 4 opdrachten, elk met hun respectievelijke wegingsfactor. In opdracht 1 (10%) wordt een ontwerp geëvalueerd. Bij opdracht 2 (5%) wordt een geëvalueerd. Bij opdracht 3(25%) worden een ontwerp en een verslag geëvalueerd . Bij opdracht 4 (40%) worden verschillende ontwerpen en een verslag geëvalueerd. |
Periode gebonden | Mondeling examen | 20,00 | Het mondeling examen is een presentatie /verdediging van de laatste opdracht. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Geïntegreerde evaluatie | 80,00 | De evaluatie bestaat uit het evalueren van de herwerking en optimalisatie van alle (deel)uitwerkingen van opdrachten van examenkans 1 waarvoor een onvoldoende werd behaald. |
Periode gebonden | Mondeling examen | 20,00 | Het mondeling examen bestaat uit een presentatie/verdediging van de noodzakelijke herwerkingen van de opdrachten. |
Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans
Periodegebonden evaluatie (15%)
- mondeling examen : presentatie
Niet-periodegebonden evaluatie (85%)
- Geïntegreerde evaluatie : ontwerp, verslag
De niet-periodegebonden evaluatie komt tot stand aan de hand van verschillende opdrachten. Welke evaluatievormen in welke opdracht worden ingezet en eventuele voorwaarden die de slaagkansen beïnvloeden, zijn terug te vinden in de betreffende opdrachtenformats, ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie (15%)
- mondeling examen : presentatie : verdediging van de bijsturing en optimalisatie van het/de ontwerp(en) (15%)
- ontwerp en verslag (85%)
Daar waar in de eerste examenkans eventueel groepswerk werd ingezet, wordt dit nu vervangen door een individuele opdracht.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Studiekosten
Studiekosten worden geraamd op ongeveer 100 euro : de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het materiaal/materieel om opdrachten tot een goed einde te brengen en van de verplichte activiteiten waaraan de student dient deel te nemen (bv. extra-muros).
Trefwoorden
toegepaste wetenschappen - didactiek - lerarenvorming