Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Project kunstvakken 527222/4264/1920/1/94
Studiegids

Project kunstvakken 5

27222/4264/1920/1/94
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • project kunstvakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk24,00 uren
Hoorcollege7,00 uren
Werkcollege60,00 uren
Zelfstudie98,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Moens Grietje
Andere docenten: Van Laethem Marita, Vuye Jan
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale leermiddelen correct hanteren. 3.2 T
Aspecten van cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit naar eigen lessen(reeksen) concreet vertalen. 3.3 T

Professionaliseren
Vakkennis, innoverende methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 I
Ontwikkelingen en vernieuwingen binnen het vakgebied kritisch opvolgen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen de pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Het leren IN en VOOR diversiteit vertalen in het pedagogisch-didactisch handelen. 7.3 T
Leerlingen begeleiden in het met kritische zin aanwenden van (multimediale) leermiddelen. 8.1 T
Een authentieke en innovatieve leeromgeving vorm geven vanuit een activerende didactiek. 8.2 T
Uitvoeren van extra-muros en/of uitnodigen van externe partners. 8.2 T
Ondernemingszin via leeractiviteiten stimuleren. 8.4 T
Bij ontwikkeling van leeractiviteiten de leerlijnen aanwenden binnen de onderwijsvak(ken), zowel horizontaal als verticaal. 9.3 T
Breed evalueren. 9.5 T

Leerbegeleiding
Administratieve taken behorend tot het takenpakket zoals het ontwerpen van een (jaar)planning correct uitvoeren. 10.1 – T
Mondigheid en zelfstandigheid stimuleren bij leerlingen. 11.5 – W&I
Studiemethode bij leerlingen optimaliseren. 11.5 - T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak project kunstvakken 1
Onderwijsvak project kunstvakken 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 2:
Onderwijsvak project kunstvakken 3
Onderwijsvak project kunstvakken 4
Praktijk 2: vakleraar project kunstvakken worden

Horizontale afstemming:
Samen school maken
Vakoverschrijdend en projectmatig werken
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale leermiddelen i.v.m. verschillende kunstdisciplines: boeken, websites,…
Internationale context van de leraar kunstvakken
Extra muros: musea, cultuurhuizen

Professionaliseren

'Kunststudio' (intra muros):
cultureel bewustzijn
oriëntatie in meerdere kunstdisciplines
vocabularium van verschillende muzische domeinen/kunstdisciplines
culturele expressie binnen verschillende muzische domeinen/kunstdisciplines
reflectie binnen een creatief proces

'ThemaX: Mixed FormA(r)t': multidisciplinair project
Verschillende cultuur- en kunstuitingen
Internationale kunstactualiteit en multidisciplinaire kunstvormen
Onderzoek, uitdieping en realisatie van multidisciplinair artistieke inhouden als basis voor projectwerk
Onderzoek naar en realiseren van een multidisciplinair project
Principes van het projectmatig werken en groepswerk, samenwerkend leren
Onderzoek naar specifieke kunstaspecten in de multidisciplinaire kunstactualiteit, gekoppeld aan het projectthema en format
Uitdiepend onderzoek naar specifieke kunstaspecten en expressie in groeps-multidisciplinair artistiek werk
Onderzoek via kunstassociatie naar het projectthema
Onderzoek naar het projectthema op breed cultureel vlak: erfgoed, politiek, economisch, sociaal,…
Onderzoek gekoppeld aan het projectthema gericht naar decorontwerp, kostuumontwerp, beweging, drama, dans, woord, muziek en mediagebruik (licht, projectie, beeld en geluid)
De vijf domeinen van expressie: beeld, muziek, woord, beweging, media
Happening en performance
Multidisciplinair artistiek idee concretiseren/conceptualiseren
Multidisciplinair vak- en discipline overschrijdend project gebaseerd op een visie

'KunsteduX': vakdidactiek
Kunstactualiteit, nieuwe technieken en methodieken van meerdere kunstvormen integreren in leeractiviteiten
Thematische vakliteratuur en andere informatiekanalen
Navormingen: opzoeken en volgen
Leerplannen DKO (woord, beeld, dans, muziek), kunstenbad en basisonderwijs (muzische vorming)
Visies en richtlijnen pedagogische begeleidingsdiensten
Sites kunstpiloten: kunstenbad, kunstig competent en musiX
Internationale kunstactualiteit en multidisciplinaire kunstvormen als basis voor didactische vertalingen

De student als onderzoeker, vakman, unieke ik, performer, samenspeler en leraar

Krachtige leeromgeving
Kunstdidactiek
Binnenklasdifferentiatie in een multidisciplinaire kunstomgeving
Leeractiviteiten met oog voor het leren IN diversiteit en het leren VOOR diversiteit (DIVA)
Multimediale en andere leermiddelen in leeractiviteiten: kritische aanwending
Didactische principes: aanschouwelijkheids-, activiteits-, motivatie-, herhalings- geleidelijkheids-, differentiatie- en integratieprincipe: herhaling
Ondernemingszin in een multidisciplinaire leeractiviteit
Creativiteit – onderzoekend leren (ovur)– ervaringsgericht leren – experimenterend leren
Cultuureducator: multidisciplinaire cultuurhuis/museumworkshop ontwerpen en uitvoeren
Leerlijnen in lessenreeks en semesterplanning
Verbanden tussen kunstvakinhouden/opdrachten en de internationale kunsthistoriek en/of kunstactualiteit
(Innovatieve) evaluatievormen en/of assessmentvormen: evaluatiesleutels voor multidisciplinair artistiek proces en product (vakkennis, vaardigheden en attitudes) – koppeling naar “kunstig competent”

Leerbegeleiding
Jaarplanning: semesterplanning
Spreekkansen van leerlingen
Coachen van een creatieproces binnen meerdere kunstvormen

Volgtijdelijkheid (VT)

(geslaagd of gedelibereerd voor Project kunstvakken 3 OF geslaagd of gedelibereerd voor Project kunstvakken 3) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Project kunstvakken 4 OF geslaagd of gedelibereerd voor Project kunstvakken 4).

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement

dOLR
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.3 Leerlingen stimuleren tot constructief en respectvol omgaan met diversiteit binnen de klasgroep, de school en de samenleving
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.4 Autonoom een leeromgeving ontwikkelen waarin ondernemingszin bij leerlingen gestimuleerd wordt
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Project
Groepswerk
Hoorcollege met interactieve elementen
Thematisch gericht en gestuurd onderwijs
Werkcollege: begeleide oefeningen
Begeleid zelfstandig werk
Interne meerdaagse

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans
Niet-periodegebonden evaluatie

1. Geïntegreerde evaluatie (70% van de totaliteit van de beoordeling): ontwerp en vaardigheidstest
- Ontwerp:
proces: leertaken gespreid over het semester met meerdere onderdelen zoals de onderzoeksresultaten, schetsen, ontwerpen, studiewerk, werkstukken, bewijs van vereiste attitudes
- Vaardigheidstest:
product: projectuitvoering tijdens de examenperiode

2. Ontwerp (30% van de totaliteit van de beoordeling): taken vakdidactiek

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie

1. Geïntegreerde evaluatie (70% van de totaliteit van de beoordeling): ontwerp en vaardigheidstest
- Ontwerp:
proces: leertaken gespreid over het semester met meerdere onderdelen zoals de onderzoeksresultaten, schetsen, ontwerpen, studiewerk, werkstukken, bewijs van vereiste attitudes
- Vaardigheidstest:
product: eindtaken en artistieke realisaties

2. Ontwerp (30% van de totaliteit van de beoordeling): taken vakdidactiek

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
 

Andere studiematerialen

Syllabus beschikbaar op elektronische leeromgeving
Naslagwerk 'kunstedu' (eigen digitale uitgave)
Dit wordt gebruikt in verschillende opleidingsonderdelen verspreid over de drie modeltrajecten
Opdrachtendocumenten
Vakspecifiek materieel en materiaal
Vakdidactisch handboek:
Crul, K. (2013). Zeppelin. Eerste druk. Kalmthout, Pelckmans NV
Dit handboek wordt gebruikt verspreid over de drie modeltrajecten

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 45 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 350 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Project Kunstvakken
Vakdidactiek
Lerarenvorming beeld/muziek/woord
Kunst
Kunst&Cultuur en/in onderwijs