Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Nederlands 510262/4264/1920/1/22
Studiegids

Nederlands 5

10262/4264/1920/1/22
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Nederlands
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk24,00 uren
Hoorcollege22,00 uren
Werkcollege38,00 uren
Zelfstudie105,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: De Puydt Ariane
Taalvak: Ja, Nederlands
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren

Internationale leermiddelen correct hanteren. 3.2 T

Aspecten van cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit naar eigen lessen(reeksen) concreet vertalen. 3.3 T


Professionaliseren

Vakkennis, innoverende methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk.  4.1 I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten.  4.2 I
Ontwikkelingen en vernieuwingen binnen het vakgebied kritisch opvolgen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 T

Krachtige leeromgeving

De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen de pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Het leren IN en VOOR diversiteit vertalen in het pedagogisch-didactisch handelen. 7.3 T
Leerlingen begeleiden in het met kritische zin aanwenden van (multimediale) leermiddelen. 8.1 T
Een authentieke en innovatieve leeromgeving vorm geven vanuit een activerende didactiek. 8.2 T
Uitvoeren van extra-muros en/of uitnodigen van externe partners. 8.2 T
Ondernemingszin via leeractiviteiten stimuleren. 8.4 T
Bij ontwikkeling van leeractiviteiten de leerlijnen aanwenden binnen de onderwijsvak(ken), zowel horizontaal als verticaal. 9.3 T
Breed evalueren. 9.5 T 



Leerbegeleiding
Administratieve taken behorend tot het takenpakket zoals het ontwerpen van een (jaar)planning correct uitvoeren. 10.1 – T
Mondigheid en zelfstandigheid stimuleren bij leerlingen. 11.5 – W&I
Studiemethode bij leerlingen optimaliseren. 11.5 - T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen - model

Modeltraject 1:

Onderwijsvak Nederlands 1

Onderwijsvak Nederlands 2

Praktijk 1: assisteren

Modeltraject 2:

Onderwijsvak Nederlands 3

Onderwijsvak Nederlands 4

Praktijk 2: vakleraar Nederlands worden

Horizontale afstemming:

Samen school maken

Vakoverschrijdend en projectmatig werken

Bachelorproef

Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Didactiek

  • Differentiatie: verdiepend
  • Stimulerende leeractiviteiten voor Engels ontwerpen, bv. leren via extra muros, onderzoekend leren (cf. Venster op onderzoek)
  • Literaire didactiek (cf. international literary lenses)
  • Literaire luistervaardigheidsoefening naar de vorm leren opstellen i.p.v. naar de inhoud bv. a.d.h.v. app EdPuzzle
  • Innovatie en leerlinggerichtheid: vakgebonden digitools laagdrempelig maken door spontane en functionele implementatie in oefeningen op maat van de leerlingen naargelang hun leerstijl (bv. Kolb, interessedifferentiatie: denker - Paper Li, FlipBoard, Storyboard / doener - Morfo, Prezi vs ppt / dromer - Comic Life, Songify / beslisser - Evernote, Internationale leermiddelen)
  • Evaluatievormen en/of assessmentvormen i.k.v. 'breed evalueren'- Toetsen/Examen opstellen - Types van innoverende, competentieverhogende evaluatie (cf. rubrics for all)
  • Leeractiviteiten ontwerpen op basis van het leren IN diversiteit en het leren VOOR diversiteit (DIVA)
  • Aspecten van Leren leren
  • Taalprojecten ontwikkelen bv. flashmob n.a.v. gedichtendag 
  • Werken met simulaties bv. via vakondersteunende app morfo
  • Creativiteit - Ondernemingszin
  • Leerlijnen - Jaarplanning - Agenda (leren werken met Smartschool)
  • Ervaringsgericht leren - Experimenterend leren - Onderzoekend leren al naargelang de leerstijlen en -cycli van Kolb
  • Onderzoekscompetenties: venster op onderzoek
  • Begeleid zelfstandig werken met leerkracht als begeleider/coach van leerproces
  • Leeractiviteiten ontwerpen op basis van het leren IN diversiteit en het leren VOOR diversiteit (DIVA)

 

 Kennis en vaardigheden

  • Internationale context van de leraar
  • Nederlands in de wereld: het Afrikaans
  • Vertrekken vanuit creativiteitsbevorderende tekstbeleving (i.t.t. tekstanalyse)
  • Vanuit de vakexpertise kunst (en in het bijzonder literatuur) in zijn verschillende vormen ervaren, analyseren en interpreteren als een onlosmakelijke combo van vorm en inhoud
  • Modern zijn met klassiekers
  • Literaire luistervaardigheid naar de vorm i.p.v. inhoud
  • Probleemgestuurde opdrachten uitwerken met spontane, functionele integratie van nieuwe werkvormen en experimenteren met moderne mediale vormen zoals gepromoot op edublogs bv. vakondersteunende (bv. Nearpod) en vakspecifieke apps voor smartphone of tablet
  • De leraar als 'Digital Native'
  • Vaardigheidsonderwijs versus kennisonderwijs en de plaats van het hevig ter discussie staande literatuuronderwijs binnen deze dichotomie
  • Spontaan en functioneel integreren van niveaudifferentiatie a.d.h.v. de leerstijlen Kolb/Vermunt in leermiddelen voor leerlingen door bv. gericht inzetten van vakondersteunende (bv. morfo) en vakspecifieke (bv. Vogala) apps voor smartphone of tablet
  • Meervoudige intelligentie/Meervoudige geletterdheid/Multiple literacies
  • De attitude aankweken spontaan eduwebsites, digitale woordenboek/grammatica, spellingcheckers, edu-apps (bv. Leraar24) etc. te raadplegen en in te zetten bij het ontwikkelen van leermateriaal voor leerlingen bv. spelling-, woordenschatverwervings-, woordleerstrategieën spontaan en gericht inzetten

 

In te zetten leermiddelen

  • Multimediale leermiddelen: bv. Werken met platform VIAA (digital archiefmateriaal gelinkt aan specifieke leerplandoelstellingen)
  • Cultuur en kunst die jongeren omringen; gebruik van cultuur- en kunstuitingen; kunst/literatuur als product van tijd/ruimte/maatschappij 
  • Intertekstueel en intercultureel leermateriaal inzetten zonder het aanschouwelijkheidsprincipe geweld aan te doen 
  • Authentieke casussen: luister- en leesbelevende lyriek, epiek, dramatiek
  • HSN ('Het Schoolvak Nederlands' als verplichte nascholing in kader van Levenslang Leren)
  • EDU-sites/tweets/blogs/apps voor beginners

Volgtijdelijkheid (VT)

(geslaagd of gedelibereerd voor Nederlands 3 OF geslaagd of gedelibereerd voor Nederlands 3) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Nederlands 4 OF geslaagd of gedelibereerd voor Nederlands 4).

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement

dOLR
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.3 Leerlingen stimuleren tot constructief en respectvol omgaan met diversiteit binnen de klasgroep, de school en de samenleving
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.4 Autonoom een leeromgeving ontwikkelen waarin ondernemingszin bij leerlingen gestimuleerd wordt
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen
Thematisch gestuurd onderwijs
Demonstraties
Microteaching
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Good practice
Gastspreker
Studiedag

Plenaire oefeningen
Portfolio
Extra-muros

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Niet-periodegebonden evaluatie (100%):
Geïntegreerde evaluatie: 100% van de totale beoordeling via paper met mondelinge toelichting, presentatie, vaardigheidstest, observatie van functioneren van de student, case gelinkt aan permanente evaluatie a.d.h.v. opvolging ‘work in progress’ (cf. opdrachtentool voor de specifieke percentages per opdracht)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie (100%)
Geïntegreerde evaluatie: 100% van de totale beoordeling via paper met mondelinge toelichting/presentatie, vaardigheidstest in afspraak met student (cf. opdrachtentool voor de specifieke percentages per opdracht)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

 

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Actief met taalVerplicht
  • Auteur: Dieuwke de Coole en Anja Valk
  • Uitgever: Coutinho
  • Editie: 2015
  • ISBN-nr: 978-90-469-0439-8

Andere studiematerialen

Syllabus beschikbaar op elektronische leeromgeving
Everaerts, B. Apps in de klas, e-book
Klynen, K. Apps! Apps! Apps!, e-book

Studiekosten

De totale kostprijs van de leerboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 30 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde leerboeken in meerdere opleidingsonderdelen en /of meerdere modeltrajecten gebruikt worden.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 100 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materiaal en van de verplichte activiteiten (cf. nascholingen bv. HSN) waaraan de studenten dienen deel te nemen.


Trefwoorden

Nederlands

Lerarenvorming