Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Geschiedenis 55336/4264/1920/1/57
Studiegids

Geschiedenis 5

5336/4264/1920/1/57
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • geschiedenis
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • geschiedenis
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk24,00 uren
Hoorcollege22,00 uren
Werkcollege38,00 uren
Zelfstudie105,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Geysen Wis
Andere docenten: Van Dooren Hilde
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale leermiddelen correct hanteren. 3.2 T
Aspecten van cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit naar eigen lessen(reeksen) concreet vertalen. 3.3 T



Professionaliseren
Vakkennis, innoverende methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 I
Ontwikkelingen en vernieuwingen binnen het vakgebied kritisch opvolgen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen de pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Het leren IN en VOOR diversiteit vertalen in het pedagogisch-didactisch handelen. 7.3 T
Leerlingen begeleiden in het met kritische zin aanwenden van (multimediale) leermiddelen. 8.1 T
Een authentieke en innovatieve leeromgeving vorm geven vanuit een activerende didactiek. 8.2 T
Uitvoeren van extra-muros en/of uitnodigen van externe partners. 8.2 T
Ondernemingszin via leeractiviteiten stimuleren. 8.4 T
Bij ontwikkeling van leeractiviteiten de leerlijnen aanwenden binnen de onderwijsvak(ken), zowel horizontaal als verticaal. 9.3 T
Breed evalueren. 9.5 T

Leerbegeleiding
Administratieve taken behorend tot het takenpakket zoals het ontwerpen van een (jaar)planning correct uitvoeren. 10.1 – T
Mondigheid en zelfstandigheid stimuleren bij leerlingen. 11.5 – W&I
Studiemethode bij leerlingen optimaliseren. 11.5 - T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Modeltraject 1:

Onderwijsvak Geschiedenis 1

Onderwijsvak Geschiedenis 2

Praktijk 1: assisteren

Modeltraject 2:

Onderwijsvak Geschiedenis 3

Onderwijsvak Geschiedenis 4

Praktijk 2: vakleraar Geschiedenis worden

Horizontale afstemming:

Samen school maken

Vakoverschrijdend en projectmatig werken

Bachelorproef

Praktijk 3: beginnende leraar zijn


Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Multimediale en internationale leermiddelen gebruiken
Internationale context van de leraar
Cultuur en kunst die jongeren omringen - Gebruik van cultuur- en kunstuitingen
Cultureel domein van het historisch referentiekader: hedendaagse aspecten en uitingen gekaderd in het verleden vanaf de renaissance
De krachtlijnen van de socio-economische en politieke geschiedenis van de algemene geschiedenis tijdens de nieuwste/eigen tijd(en)
Geschiedenis van West-Europa in de nieuwste tijd en eigen tijd
Vrouwengeschiedenis/vrouwenemancipatie

Herinneringseducatie

Recente onderzoeksresultaten in geschiedenispublicaties en vakliteratuur integreren
Organisatie van jaarplannen en leerlijnen
Differentiëren en remediëren en erover reflecteren
Leeractiviteiten ontwerpen op basis van het leren IN diversiteit en het leren VOOR diversiteit (DIVA) en erover reflecteren
Geschiedenisdidactiek toepassen in vraaggestuurde contexten
Geschiedenisdidactiek eerste en tweede graad uitdiepen
Verworven inhouden tijdens extra muros integreren
Een leerwandeling ontwerpen
Creativiteit en ondernemingszin tonen
Breed evalueren en/of assessmentvormen gebruiken en erover reflecteren
De betekenis van geschiedenisonderwijs en geschiedenis leren : hoofdstukken uit  ' Geschiedenisdidactiek,handboek van de vakdocent'

 

Volgtijdelijkheid (VT)

(geslaagd of gedelibereerd voor Geschiedenis 3 OF geslaagd of gedelibereerd voor Geschiedenis 3) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Geschiedenis 4 OF geslaagd of gedelibereerd voor Geschiedenis 4).

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement

dOLR
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.3 Leerlingen stimuleren tot constructief en respectvol omgaan met diversiteit binnen de klasgroep, de school en de samenleving
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.4 Autonoom een leeromgeving ontwikkelen waarin ondernemingszin bij leerlingen gestimuleerd wordt
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu

Onderwijsvorm

  • Onderwijsleergesprek
  • Activerend hoorcollege
  • Lezing/getuigenis/gastspreker
    Extra informatie: voor afstandsonderwijs kan dit via de opnames, teksten...
  • Peerteaching
  • Demonstratie
  • Excursie
    Extra informatie: afstandsonderwijs : op basis van de theorie en de informatie/vragenlijsten... op de ELO kan gevraagd worden zelf een excursie te doen en erover te reflecteren/vragen te stellen
  • Opdracht
  • Online leren

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen
Werkcollege
Excursie
Opdrachten
Groepswerk

Begeleid zelfstandig werk

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving

Zelfstudiemateriaal

Na afspraak worden de mogelijkheden tot begeleiden vastgelegd

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periodegebonden evaluatie : mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (70% van de totale beoordeling)
Niet-periodegebonden evaluatie : ontwerp (15%) en presentatie (15%)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie :
- mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (70% van de totale beoordeling)
- ontwerp (15%)
- presentatie (15%)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
De lange twintigste eeuw, van 1870 tot hedenVerplicht
  • Auteur: Pieter Caljé en Jaap den Hollander
  • Uitgever: Het Spectrum
  • Editie: 2011
  • ISBN-nr: 978-90-491-0544-0

Andere studiematerialen

Het in het eerste en tweede modeltraject reeds gebruikte handboek : 'Geschiedenisdidactiek, handboek voor de vakdocent' van Arie Wilschut e.a., 2013.

Een historische atlas

Een kunstboek  over bouw-beeldhouw-schilderkunt, muziek vanaf de renaissance.

Een algemeen boek over alle kunstvormen en kunsteducatie

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek boeken en syllabi : verplicht’ wordt geraamd op  35 euro. De geraamde kostprijs kan verhoogd worden indien de student nog niet beschikt over een historische atlas,  het didactiekhandboek  en een kunstboek welke vermeld zijn in de rubriek 'andere studiematerialen'


Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 130 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

moderne geschiedenis

eigentijdse gechiedenis

vakdidactiek geschiedenis

lerarenvorming geschiedenis

kunst(educatie)