Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Frans 54892/4264/1920/1/93
Studiegids

Frans 5

4892/4264/1920/1/93
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • Frans
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Frans
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk24,00 uren
Hoorcollege22,00 uren
Werkcollege38,00 uren
Zelfstudie105,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vanassche Barbara
Taalvak: Ja, Frans
Onderwijstalen: Frans
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale leermiddelen correct hanteren. 3.2 T
Aspecten van cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit naar eigen lessen(reeksen) concreet vertalen. 3.3 T

Professionaliseren
Vakkennis, innoverende methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 I
Ontwikkelingen en vernieuwingen binnen het vakgebied kritisch opvolgen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen de pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Het leren IN en VOOR diversiteit vertalen in het pedagogisch-didactisch handelen. 7.3 T
Leerlingen begeleiden in het met kritische zin aanwenden van (multimediale) leermiddelen. 8.1 T
Een authentieke en innovatieve leeromgeving vorm geven vanuit een activerende didactiek. 8.2 T
Uitvoeren van extra-muros en/of uitnodigen van externe partners. 8.2 T
Ondernemingszin via leeractiviteiten stimuleren. 8.4 T
Bij ontwikkeling van leeractiviteiten de leerlijnen aanwenden binnen de onderwijsvak(ken), zowel horizontaal als verticaal. 9.3 T
Breed evalueren. 9.5 T

Leerbegeleiding
Administratieve taken behorend tot het takenpakket zoals het ontwerpen van een (jaar)planning correct uitvoeren. 10.1 – T
Mondigheid en zelfstandigheid stimuleren bij leerlingen. 11.5 – W&I
Studiemethode bij leerlingen optimaliseren. 11.5 - T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 1:

Frans 1

Frans 2

Praktijk 1: assisteren

Modeltraject 2:

Frans 3

Frans 4

Praktijk 2: vakleraar Frans worden

Horizontale afstemming:

Samen school maken

Vakoverschrijdend en projectmatig werken

Bachelorproef

Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:


Cultuureducatie en diversiteit in het vak Frans aan de hand van het begrip "interculturalité" in het ERK en toepassingen binnen het moderne vreemdetalenonderwijs

Vakspecifieke methodiek en technologie (zoals bv. Task Based Learning, CALL, talenquests, flipped classroom)

Informatiekanalen m.b.t. het vak Frans, zoals grammatica's, woordenboeken, websites, blogs, recente vakdidactische artikels of werken die aansluiten bij de interesses van de studenten etc.

Internationale leermiddelen voor FLE, zoals methodes ontwikkeld door Franse uitgeverijen

 

Vakdidactiek:

Differentiatie: uitbreiding (o.a. ADI)

Aspecten van Frans leren leren

Authentieke contexten en documenten, projecten, simulation globale, extra muros

Creativiteit en ondernemingszin

Leerlijnen en jaarplanning

Stimulerende leeractiviteiten voor Frans ontwerpen, bv. leren via extra muros, onderzoekend leren (OVUR)

Evaluatievormen en/of assessmentvormen, o.a. examens

Types van innoverende evaluatie, o.a. portfolio, breed evalueren

Begeleid zelfstandig werken en contractwerk

Leeractiviteiten ontwerpen op basis van het leren IN diversiteit en het leren VOOR diversiteit (DIVA)

Multimediale leermiddelen

Volgtijdelijkheid (VT)

(geslaagd of gedelibereerd voor Frans 3 OF geslaagd of gedelibereerd voor Frans 3) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Frans 4 OF geslaagd of gedelibereerd voor Frans 4).

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement

dOLR
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.3 Leerlingen stimuleren tot constructief en respectvol omgaan met diversiteit binnen de klasgroep, de school en de samenleving

07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.

08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.4 Autonoom een leeromgeving ontwikkelen waarin ondernemingszin bij leerlingen gestimuleerd wordt
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Begeleid zelfstandig werk

Extra muros

Hoorcollege met activerende elementen

Intervisie met betrekking tot portfolio

Portfolio

Werkcollege: begeleide oefeningen en groepsdiscussie

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving

Zelfstudiemateriaal

Coaching: bij aanvang van het semester worden in samenspraak een aantal coachingsmomenten vastgelegd met betrekking tot het portfolio

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans
Niet-periodegebonden evaluatie
Geïntegreerde evaluatie (100%): portfolio (PAP) met mondelinge toelichting (tijdens de examenperiode), observatie van functioneren van de student, gesprek op basis van functioneren van de student, ontwerp

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie
Geïntegreerde evaluatie (100%): portfolio (PAP) met mondelinge toelichting (tijdens de examenperiode), gesprek op basis van functioneren van de student, ontwerp

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Andere studiematerialen

Reader of capita selecta, beschikbaar op Chamilo

Portfolio-handleiding

Persoonlijke Actie Plan

Studiekosten

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 120 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Vakdidactiek

Vreemdetalenonderwijs