Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Bewegingsrecreatie: event management30311/4264/1920/1/69
Studiegids

Bewegingsrecreatie: event management

30311/4264/1920/1/69
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • bewegingsrecreatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk30,00 uren
Hoorcollege3,00 uren
Werkcollege21,00 uren
Zelfstudie27,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vandaele Bart
Andere docenten: Van Puyvelde Shela
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale leermiddelen correct hanteren. 3.2 T
Aspecten van cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit naar eigen lessen(reeksen) concreet vertalen. 3.3 T



Professionaliseren
Vakkennis, innoverende methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 I
Ontwikkelingen en vernieuwingen binnen het vakgebied kritisch opvolgen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen de pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Het leren IN en VOOR diversiteit vertalen in het pedagogisch-didactisch handelen. 7.3 T
Leerlingen begeleiden in het met kritische zin aanwenden van (multimediale) leermiddelen. 8.1 T
Een authentieke en innovatieve leeromgeving vorm geven vanuit een activerende didactiek. 8.2 T
Uitvoeren van extra-muros en/of uitnodigen van externe partners. 8.2 T
Ondernemingszin via leeractiviteiten stimuleren. 8.4 T
Bij ontwikkeling van leeractiviteiten de leerlijnen aanwenden binnen de onderwijsvak(ken), zowel horizontaal als verticaal. 9.3 T
Breed evalueren. 9.5 T

Leerbegeleiding
Administratieve taken behorend tot het takenpakket zoals het ontwerpen van een (jaar)planning correct uitvoeren. 10.1 – T
Mondigheid en zelfstandigheid stimuleren bij leerlingen. 11.5 – W&I
Studiemethode bij leerlingen optimaliseren. 11.5 - T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Modeltraject 1:
Onderwijsvak Bewegingsrecreatie
Praktijk 1: WPL assisteren
Modeltraject 2:
Onderwijsvak Bewegingsrecreatie
Praktijk 2: WPL BR
Horizontale afstemming:
Samen school maken
Vakoverschrijdend en projectmatig werken
Bachelorproef
Onderwijsvak Bewegingsrecreatie
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Ondernemend participeren en samenwerken aan de realisatie van een sportief evenement
Creëeren en vormgeven van diverse acts met vernieuwende sportieve elementen in kader van een evenement
Integratie van multimedia, gebruik van apps, informatietechnologieën
Vernieuwende technologieën integreren in de sportieve uitwerking van een evenement,
uitwerken draaiboek
Exploreren van verschillende informatiekanalen in functie van eventorganisatie
Verantwoordelijkheid opnemen, delegeren, coördineren
Rapporteren, verslagen vergaderingen, briefing medestudenten, respecteren deadlines,
agendapunten opstellen, draaiboek bijhouden, …
Peerevaluatie, swot-analyse, …

Internationale leermiddelen
Cultuur en kunst die jongeren omringen
Gebruik van cultuur- en kunstuitingen

Multimediale leermiddelen
Creativiteit - Ondernemingszin
Evaluatievormen en/of assessmentvormen. Examen opstellen
Jaarplanning - Agenda
Begeleid zelfstandig werken, contractwerk

Volgtijdelijkheid (VT)

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

 

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR

03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de
onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement


dOLR
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.3 Leerlingen stimuleren tot constructief en respectvol omgaan met diversiteit binnen de klasgroep, de school
en de samenleving
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere
leermiddelen
08.4 Autonoom een leeromgeving ontwikkelen waarin ondernemingszin bij leerlingen gestimuleerd wordt
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap
correct uitvoeren
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het
individu

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen
Practicum/ skills lab
Groepswerk

Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Niet-periodegebonden evaluatie:

- Project (50% van de totaliteit van de beoordeling)
- Observatie van het functioneren van de student (50% van de totaliteit van de beoordeling)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

 

Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie:

- Project (100% van de totale beoordeling)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder rubriek 'Studiematerialen: Verplicht' wordt geraamd op ongeveer 25 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 50 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Lerarenvorming
Lichamelijke opleiding, motorische ontwikkeling, sport