Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Aardrijkskunde 5273/4264/1920/1/90
Studiegids

Aardrijkskunde 5

273/4264/1920/1/90
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • aardrijkskunde
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk24,00 uren
Hoorcollege22,00 uren
Werkcollege38,00 uren
Zelfstudie105,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Sichien Els
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale leermiddelen correct hanteren. 3.2 T
Aspecten van cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit naar eigen lessen(reeksen) concreet vertalen. 3.3 T

Professionaliseren
Vakkennis, innoverende methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 I
Ontwikkelingen en vernieuwingen binnen het vakgebied kritisch opvolgen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen de pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Het leren IN en VOOR diversiteit vertalen in het pedagogisch-didactisch handelen. 7.3 T
Leerlingen begeleiden in het met kritische zin aanwenden van (multimediale) leermiddelen. 8.1 T
Een authentieke en innovatieve leeromgeving vorm geven vanuit een activerende didactiek. 8.2 T
Uitvoeren van extra-muros en/of uitnodigen van externe partners. 8.2 T
Ondernemingszin via leeractiviteiten stimuleren. 8.4 T
Bij ontwikkeling van leeractiviteiten de leerlijnen aanwenden binnen de onderwijsvak(ken), zowel horizontaal als verticaal. 9.3 T
Breed evalueren. 9.5 T

Leerbegeleiding
Administratieve taken behorend tot het takenpakket zoals het ontwerpen van een (jaar)planning correct uitvoeren. 10.1 – T
Mondigheid en zelfstandigheid stimuleren bij leerlingen. 11.5 – W&I
Studiemethode bij leerlingen optimaliseren. 11.5 - T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 1:

Onderwijsvak aardrijkskunde 1
Onderwijsvak aardrijkskunde 2
Praktijk 1: assisteren

Modeltraject 2:

Onderwijsvak aardrijkskunde 3
Onderwijsvak aardrijkskunde 4
Praktijk 2: vakleraar aardrijkskunde worden

Horizontale afstemming:

Samen school maken
Vakoverschrijdend en projectmatig werken
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Inhoud

Dit opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Didactiek:

Authentieke casussen, probleemstellingen, projecten,… Simulaties
Internationale context van de leraar
Cultuur en kunst die jongeren omringen - Gebruik van cultuur- en kunstuitingen
Film en documentaire in de les
Actieve werkvormen en nieuwe ontwikkelingen: begeleid zelfstandig werken, contractwerk, Ervaringsgericht leren - Experimenterend leren - Onderzoekend leren, Competentiegericht onderwijs
Internationale en multimediale leermiddelen met betrekking tot aardrijkskunde
Leren leren
excursie
Creativiteit - Ondernemingszin
Leerlijnen - Jaarplanning - Agenda
Evaluatievormen en/of assessmentvormen: Examen opstellen, types van innoverende evaluatie
Leeractiviteiten ontwerpen op basis van het leren IN diversiteiten het leren VOOR diversiteit (DIVA)

Vakinhoud:
Teledetectie, GIS en GPS
Globalisering en geopolitiek
Parate kennis "De wereld"
Geografisch relevante actualiteit

Volgtijdelijkheid (VT)

(geslaagd of gedelibereerd voor Aardrijkskunde 3 OF geslaagd of gedelibereerd voor Aardrijkskunde 3) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Aardrijkskunde 4 OF geslaagd of gedelibereerd voor Aardrijkskunde 4).

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement

dOLR
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.3 Leerlingen stimuleren tot constructief en respectvol omgaan met diversiteit binnen de klasgroep, de school en de samenleving
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.4 Autonoom een leeromgeving ontwikkelen waarin ondernemingszin bij leerlingen gestimuleerd wordt
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Activerend hoorcollege
Demonstraties
Oefensessie
Excursie: verplicht
Online leren
Opdracht

Begeleiding

Gebruik elektronische leeromgeving

Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periodegebonden evaluatie:

Schriftelijk examen (10 %): open en gesloten vragen. 
Mondeling examen (40 %)

Niet-periodegebonden evaluatie:
Geïntegreerde evaluatie (50 %): de geïntegreerde opdracht bestaat uit verschillende ontwerpen, presentaties en observaties van het functioneren van de student.

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans

 
Periodegebonden evaluatie:

Schriftelijk examen (10 %): open en gesloten vragen.
Mondeling examen (40 %)
Geïntegreerde evaluatie (50 %): de geïntegreerde opdracht bestaat uit verschillende ontwerpen en presentaties.

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
vakdidactiek aardrijkskunde. Leraar worden en zijnVerplicht
  • Auteur: An Steegen
  • Uitgever: Pelckmans pro
  • Editie: 1e
  • ISBN-nr: 978-94-633-7086-8
2. Syllabi
aardrijkskunde 5Verplicht
  • Auteur: E. Sichien
  • Editie: 2019-2020

Andere studiematerialen

Syllabus
Powerpointpresentaties van lector
Notities student
Informatie op de elektronische leeromgeving


Al aangekochte boeken:
Goemans A, Goyvaerts E., Polaris go! 1, Plantyn, 2015
Demuynck, E. Smeyers, W., Verbouw, K. & Snoeck, C., TOPOS 1-GO!-OVSG (2u) leerwerkboek
Goemans A, Goyvaerts E., Polaris go! 2, Plantyn, 2016
Goemans A, Goyvaerts E., Polaris go! 3, Plantyn, 2016
Goemans A, Goyvaerts E., Polaris go! 4, Plantyn, 2017
Van Hecke E., Vanderhallen D., Slegers L., Delva R., e.a. (2013). Zenith 5/6 ASO wetenschappen. Pelckmans

Eén Atlas naar keuze:
De Mayer PH. e.a., Atlas De Boeck, De Boeck, 2015
Van Hecke E. e.a., Plantijn Algemene wereldatlas, Plantijn, 2008, 2012, 2017

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek 'Studiemateriaal: Verplicht' wordt geraamd op ongeveer 40 euro.

De kostprijs van andere verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 60 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.


Trefwoorden

Aardwetenschappen
Vakdidactiek
Lerarenvorming