Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Willaert Hilde
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Maatschappelijk intercultureel en internationaal participeren
Actuele thema's vanuit verschillende multidisciplinaire invalshoeken benaderen. 3.1 T
Professionaliseren
Nieuw aangereikte inhouden gebruiken bij het oplossingsgericht handelen 5.3 T
Nieuwe methodieken binnen het vakgebied gebruiken 4.1 T
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
(Be)grijp onderwijs
Modeltraject 2:
Individueel ontwikkelingstraject 2
Onderwijsvak X3
Onderwijsvak X4
Assistent in diverse contexten
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X5
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Individueel ontwikkelingstraject 3Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Vakinhoudelijke items die helpen te reflecteren op het (vakdidactisch) handelen
Studie van de leerplannen voor de eerste graad b-stroom met aandacht voor maatschappelijke vorming
Selecteren van inhouden in functie van lesvoorbereidingen
Methodieken binnen en buiten het eigen vakgebied en vakdidactiek voor de b-stroom
Volgtijdelijkheid (VT)
buiten trajectschijf 3 al minstens 100 studiepunten afgewerkt hebben.
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
In het curriculumvak in het secundair onderwijs is MAVO gedefinieerd als, "In Maatschappelijke vorming (MAVO) worden leerdoelen van de vakken geschiedenis en aardrijkskunde op geïntegreerde wijze aangeboden". Bij voorkeur zijn de studenten daarom ook reeds vaardig in de vakdidactiek van één van beide vakken.
Eindcompetenties (tekst)
OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
hoorcollege met activerende elementen
thematisch gericht onderwijs
werkcollege
groepswerk
begeleid zelfstandig werk
begeleide zelfstudie
Begeleiding
Gebruik van de elektronische leeromgeving
Begeleiding tijdens de werkcolleges en het groepswerk
Zelfstudiemateriaal
Na afspraak worden de mogelijkheden tot begeleiding vastgelegd
Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans
Niet-periodegebonden evaluatie:
- geïntegreerde evaluatie : ontwerp en observatie van functioneren van de student (20 % van de totale beoordeling)
- portfolio: takenbundel in te dienen op geregelde tijdstippen (60 % van de totale beoordeling)
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Periodegebonden evaluatie: mondeling examen (20% van de totale beoordeling) (vragen over de inhoud en het portfolio)
Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie :
- portfolio takenbundel (80% van de totale beoordeling)
- mondeling examen (20 % van de totale beoordeling) - vragen over de inhoud en het portfolio
Voor de tweede examenkans wordt het portfolio op het moment van de tweede examenkans ingediend. Het luik niet-periodegebonden evaluatie van de eerste examenkans wordt omgevormd tot een onderdeel van het portfolio dat eveneens wordt ingediend op het moment van de tweede examenkans.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten
Andere studiematerialen
leerplannen eerste graad bstroom
Studiekosten
De totale kostprijs is afhankelijk van de eventuele vrije uitstappen in het kader van de taken, fotomateriaal en dergelijke.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal, prints, wordt geraamd op ongeveer 20 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 40 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van de wijze van samenstellen van het portfolio.
Trefwoorden
S271-vakdidaktiek
S272-lerarenvorming