Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
CLIL25887/4264/1920/1/03
Studiegids

CLIL

25887/4264/1920/1/03
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk25,00 uren
Hoorcollege8,00 uren
Werkcollege16,00 uren
Zelfstudie32,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Stichel Mira
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Het is passend te verantwoorden waarom dit opleidingsonderdeel wordt opgenomen in het opleidingsprogramma.

Actuele thema's vanuit verschillende multidisciplinaire invalshoeken benaderen. - 3.1 - T

Aan initiatieven die internationalisering bevorderen deelnemen. - 3.2 - I

Nieuwe methodieken binnen het vakgebied gebruiken - 4.1 - T

Nieuw aangereikte inhouden gebruiken bij het oplossingsgericht handelen - 5.3 - T

 

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 1:

(Be)grijp onderwijs

Modeltraject 2:

Individueel ontwikkelingstraject 2

Onderwijsvak X3

Onderwijsvak X4

Assistent in diverse contexten

Horizontale afstemming:

Onderwijsvak X5

Praktijk 3: in diverse contexten werken

Praktijk 3: WPL 1

Praktijk 3: WPL 2

Individueel ontwikkelingstraject 3

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Het 4 C's raamwerk: content, communication, cognition, culture/citizenship

Mogelijke vormen van CLIL

CLIL in Vlaanderen en immersie in Wallonië: een vergelijkend perspectief

Inzicht in de beginselen van de vreemde taalverwerving

Kwaliteitscriteria voor het voorbereiden en ontwikkelen van lessen en lesmateriaal voor een zaakvak in een vreemde taal

Algemene didactiek van het lesgeven in een andere taal (o.a. taalondersteuning, scaffolding, activerende en coöperatieve werkvormen, visuele ondersteuning, belang van context en voorkennis)

Evaluatie in CLIL


Volgtijdelijkheid (VT)

buiten trajectschijf 3 al minstens 100 studiepunten afgewerkt hebben.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR

03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen

dOLR

03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

  • Activerend hoorcollege
  • Onderwijsleergesprek
  • Oefensessie: begeleide oefeningen
  • Opdracht: logboek, ontwerp, presentatie, zelfreflectie
  • Lezing, getuigenis, gastspreker (optioneel)

Begeleiding

  • Gebruik van elektronische leeromgeving: achtergrondinformatie en ondersteunend materiaal
  • De student krijgt tijdens de les tussentijdse feedback.
  • De student kan tijdens de les extra ondersteuning vragen.

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Niet-periodegebonden evaluatie

  • Logboek en observatie van het functioneren van de student (20 %)
  • Ontwerp (50 %)
  • Presentatie tijdens de examenperiode (30 %)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie 

  • Logboek en observatie van het functioneren van de student (20 %)
  • Ontwerp (50 %)
  • Presentatie tijdens de examenperiode (30 %)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Klaar voor CLIL. Het CLIL handboek voor Vlaanderen en Nederland.Verplicht
  • Auteur: Liesbeth Martens , Piet Van de Craen (Redacteur) et al.
  • Uitgever: ACCO
  • Editie: 1
  • ISBN-nr: 978-94-629-2705-6

Andere studiematerialen

Optioneel studiemateriaal:

Strobbe, L.; Sercu, L. & Strobbe, J. (2013) Je vak in een vreemde taal? Wegwijzers voor de CLIL-onderwijspraktijk. Leuven: Acco. (ISBN: 978-90-334-8939-6)

Studiekosten

De kostprijs van het handboek vermeld onder de rubriek 'Boeken en syllabi' wordt geraamd op ongeveer 32 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 15 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen. Deze studiekosten zijn verbonden aan het uitnodigen van gastsprekers en/of aan de excursie.

Trefwoorden

CLIL- didactiek

Immersie-onderwijs