Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Samen school maken30306/4264/1920/1/93
Studiegids

Samen school maken

30306/4264/1920/1/93
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk20,00 uren
Hoorcollege22,00 uren
Werkcollege38,00 uren
Zelfstudie109,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Sys Hannelore
Andere docenten: Durinck Katrien, Van Den Bosch Dorien
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Gesprekstechnieken en -vaardigheden gepast inzetten. 1.1 T
Heldere mondelinge en schriftelijke communicatie met ouders herkennen. 1.3 W&I
Schriftelijk communiceren met ouders. 1.3 T
Gesprekken met ouders/verzorgers in functie van het kind voeren. 1.3 T
De functies van verschillende collega’s (mentor, leerlingbegeleider, zorgcoördinator, graadcoördinator en externe partners in/rond de school duiden. 1.4 W&I

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Het gelijke onderwijskansenbeleid van de school en initiatieven m.b.t. brede school herkennen 3.1 W&I
De effecten van actuele maatschappelijke structuren en tendensen op het beleid van de school in kaart brengen. 3.1. – T
Het beleid m.b.t. gelijke onderwijskansen van een school toelichten. 3.1 W&I
Vanuit een sociaal-cultureel bewustzijn een visie expliciteren 3.3. - T
Op het eigen sociaal-cultureel bewustzijn en dat van anderen reflecteren 3.3. T

Leerbegeleiding
Het pedagogisch project en het schoolwerkplan van een school bespreken. 10.2 W&I
De werking van een doorlichting beschrijven. 10.2 W&I
Taalbeleid van een school beschrijven. 10.2 W&I
Het beleid m.b.t. leer- en leerlingbegeleiding binnen een school situeren. 11.1 W&I
Het zorgbeleid van een school analyseren. 11.3 W&I
Een leerlingvolgsysteem beschrijven. 11.3 W&I
Een leerlingvolgsysteem hanteren. 11.3 T
Een zorgvraag detecteren. 11.3 T
Individueel en in multidisciplinair overleg leerlingengegevens bespreken. 11.3 W&I
Aspecten van diversiteit, opvoeding en onderwijs bespreekbaar maken met ouders of verzorgers. 11.4 T
De participatie van alle leerlingen bevorderen. 11.5 W&I
Keuzebekwaamheid van de leerlingen versterken. 11.5 T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 1:
Er staan als leraar
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Praktijk 1: WPL exploreren
Praktijk 1: WPL assisteren

Modeltraject 2:
De leraar als taalleraar
De leraar in interactie
Diverse en krachtige leeromgeving
Praktijk 2: vakleraar X worden
Praktijk 2: WPL LO
Praktijk 2: WPL BR

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

BRUGGEN BOUWEN VOOR GELIJKE ONDERWIJSKANSEN
Ongelijkheid en sociale uitsluiting (visie), gelijke onderwijskansenbeleid, schoolmoeheid, brede school, (kans)armoedebeleid, diversiteitsbeleid, taalbeleid

OUDERBETROKKENHEID
Ouderbetrokkenheid/ouderparticipatie, communiceren met ouders (schriftelijk en mondeling), maatschappelijk kwetsbare ouders, anderstalige ouders

LEERBEGELEIDING
Visie op leerlingbegeleiding, werking van leerlingbegeleiding, welzijns- en preventiebeleid, gezondheidsbeleid, Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB), faalangst, de sociale kaart, participatie van alle leerlingen bevorderen, keuzebekwaamheid van leerlingen bevorderen
Leerlingvolgsysteem, zorgvraag, zorgoverleg, multi-/interdisciplinair werken, handelingsplanning

SCHOOLBELEID
Visie en missie van een school, het pedagogisch project en schoolwerkplan van een school, organigram school, samenstelling schoolteam, functies van verschillende actoren van het schoolteam, klassenraden, schoolintern kwaliteitsbeleid en –cyclus, inspectie en doorlichting, Referentiekader voor onderwijskwaliteit, participatiestructuren, pedagogische begeleidingsdienst

ACTUALITEIT EN INNOVATIES IN HET ONDERWIJS
Co-teaching, teamteaching, future classroom, flexibele leertrajecten, ...

Voor LO-BR worden enkele bovenstaande inhouden afgebakend en worden inhouden met betrekking tot de sportsector aangereikt: sportbeleid op school, kansarmoedebeleid in de sportclub/-organisatie, diversiteitsbeleid in de sportorganisatie, omgang met en beleid m.b.t. seksueel en lichamelijk grensoverschrijdend gedrag binnen de sport, bewegend leren.

Volgtijdelijkheid (VT)

(geslaagd of gedelibereerd voor Communicatie en informatieverwerking 4 OF geslaagd of gedelibereerd voor De leraar in interactie) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Onderwijskunde 2 OF geslaagd of gedelibereerd voor Diverse en krachtige leeromgevingen).

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement

dOLR

01.1 Zich krachtig en expressief als leraar positioneren
01.3 Effectief en efficiënt met ouders, verzorgers communiceren
01.4 Effectief en efficiënt communiceren met collega's, directie en externe partners
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een brede culturele participatie
10.2 Samen met het schoolteam en de schoolleiding bijdragen aan de concretisering van het schoolbeleid
11.1 De fysieke en geestelijke gezondheid van leerlingen bevorderen
11.3 In het kader van het schoolzorgbeleid systematisch en in multidisciplinair overleg leerlingengegevens verzamelen en er adequaat mee omgaan
11.4 Leerlingenkenmerken bespreekbaar maken zowel naar ouders en verzorgers toe als in de bredere maatschappelijke context
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met activerende elementen
Gastspreker / ervaringsgetuigenis
Werkcollege: interactievormen: groepsdiscussie
Werkcollege: interactievormen: gespreksvormen
Werkcollege: interactievormen: rollenspel
Begeleid zelfstandig werk


Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

 Periodegebonden evaluatie
- Paper: actualiteit m.b.t. thema’s van het olod (30% van de totale beoordeling)
- Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding: open vragen (60% van de totale beoordeling)
- Vaardigheidstest: rollenspel gesprekken met ouders (10% van de totale beoordeling)
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans

 Periodegebonden evaluatie
- Paper: actualiteit m.b.t. thema’s van het olod (30% van de totale beoordeling)
- Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding: open vragen (60% van de totale beoordeling)
- Vaardigheidstest: rollenspel gesprekken met ouders (10% van de totale beoordeling)
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Andere studiematerialen

Verplicht studiemateriaal: verzameling authentieke leermaterialen beschikbaar op de elektronische leeromgeving.

Studiekosten

De kostprijs van verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 20 euro.

Trefwoorden

S 272 Lerarenvorming
S 285 Sociale pedagogiek