Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
BRUGGEN BOUWEN VOOR GELIJKE ONDERWIJSKANSEN
Ongelijkheid en sociale uitsluiting (visie), gelijke onderwijskansenbeleid, schoolmoeheid, brede school, (kans)armoedebeleid, diversiteitsbeleid, taalbeleid
OUDERBETROKKENHEID
Ouderbetrokkenheid/ouderparticipatie, communiceren met ouders (schriftelijk en mondeling), maatschappelijk kwetsbare ouders, anderstalige ouders
LEERBEGELEIDING
Visie op leerlingbegeleiding, werking van leerlingbegeleiding, welzijns- en preventiebeleid, gezondheidsbeleid, Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB), faalangst, de sociale kaart, participatie van alle leerlingen bevorderen, keuzebekwaamheid van leerlingen bevorderen
Leerlingvolgsysteem, zorgvraag, zorgoverleg, multi-/interdisciplinair werken, handelingsplanning
SCHOOLBELEID
Visie en missie van een school, het pedagogisch project en schoolwerkplan van een school, organigram school, samenstelling schoolteam, functies van verschillende actoren van het schoolteam, klassenraden, schoolintern kwaliteitsbeleid en –cyclus, inspectie en doorlichting, Referentiekader voor onderwijskwaliteit, participatiestructuren, pedagogische begeleidingsdienst
ACTUALITEIT EN INNOVATIES IN HET ONDERWIJS
Co-teaching, teamteaching, future classroom, flexibele leertrajecten, ...
Voor LO-BR worden enkele bovenstaande inhouden afgebakend en worden inhouden met betrekking tot de sportsector aangereikt: sportbeleid op school, kansarmoedebeleid in de sportclub/-organisatie, diversiteitsbeleid in de sportorganisatie, omgang met en beleid m.b.t. seksueel en lichamelijk grensoverschrijdend gedrag binnen de sport, bewegend leren.