Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Individueel ontwikkelingstraject 230305/4264/1920/1/59
Studiegids

Individueel ontwikkelingstraject 2

30305/4264/1920/1/59
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Academiejaar) of 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk33,00 uren
Werkcollege24,00 uren
Zelfstudie24,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Moerkerke Charlotte
Andere docenten: De Puydt Ariane, Durinck Katrien, Mouton Tania, Roelandt Filip, Steenhout Petra, Sys Hannelore, Van Den Bosch Dorien, Van Eenoo Kevin, Vanhaute Sandra, Van Laethem Marita, Van Poucke Kristien, Vuye Jan
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Doelstellingen

Communiceren
Correcte, duidelijke, aantrekkelijke en gepaste zinnen bouwen, zowel mondeling als schriftelijk 1.2 T
Het teambevorderend inzetten van (eigen) kernkwaliteiten/talenten verduidelijken 2.1 W&I

Professionaliseren
Vakspecifieke en didactische expertise met betrekking tot activerend werken, differentiatie en/of ICT optimaliseren 4.2 T
Instrumenten/bronnen voor het verzamelen van informatie rond eigen competenties hanteren 4.3 T                                                                                       

Een efficiënte studie- en stageplanning hanteren 4.3 T
Genomen acties op basis van sterktes, zwaktes en hiaten in eigen didactiek en pedagogische aanpak motiveren en evalueren 5.1 T
Bewuste keuzes kunnen beargumenteren om de eigen kwaliteiten en talenten verder te benutten/ontplooien 5.3 W&I
Eigen kernkwaliteiten kunnen beschrijven 5.3 W&I

Leerbegeleiding
Reflecteren over het eigen welbevinden 11.2 T
Stress en tijd adequaat managen 11.2 T
Zijn eigen leerproces managen 11.5 T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Individueel ontwikkelingstraject 1
Modeltraject 3:
Individueel ontwikkelingstraject 3
Keuzemodule
Thematische uitdieping

Horizontale afstemming:
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgevingen


Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Een efficiënt en effectief persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)
Kernkwaliteiten (van Ofman) en talenten
Self-assesment - SWOT
Differentiatie - ICT-integratie - activerende werkvormen

Pedagogisch en didactisch handelen                                                                                                                                                                                           

Welbevinden: veerkrachtig handelen en stressmanagement, technieken van stress- en timemanagement, zelfzorg
Keuzeprocessen en beïnvloedende factoren
Taal: Leesstrategieën - Tekstschema’s - Woordenschat - Zinsbouw en stijl - Spellingsregels



Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijstelling voor
Individueel ontwikkelingstraject 1

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
02 Actief participerend samenwerken in een (breed) schoolteam
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement

dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
02.1 Als teamspeler aan een goede werksfeer meewerken
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
04.3 Permanent het handelen bijsturen op basis van valide informatie
05.1 Feedback en kritische reflectie aanwenden om het eigen pedagogisch en didactisch handelen te optimaliseren
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
11.2 De fysieke en geestelijke gezondheid van zichzelf bevorderen
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met activerende elementen
Werkcollege: begeleide oefeningen
Begeleid zelfstandig werk met individuele coaching                                                                                                                                                                           

Gastspreker

Supervisie

Begeleiding

Individuele coaching                                                                                                                                                                                                                     

Workshops

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans
Niet-periodegebonden evaluatie: portfolio (100% van de totale beoordeling)

Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de gesprekken met de coach aanwezig te zijn, en het elektronisch portfolio correct te vervolledigen en op te volgen. Indien de student de richtlijnen en deadlines hieromtrent niet opvolgt, krijgt de student een afwezig (A).

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie: portfolio (100% van de totale beoordeling)
Het feedbackgesprek na het examen van de eerste examenkans is verplicht voor de student die wenst deel te nemen aan de tweede examenkans.
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de gesprekken met de coach aanwezig te zijn, en het elektronisch portfolio correct te vervolledigen en op te volgen. Indien de student de richtlijnen en deadlines hieromtrent niet opvolgt, krijgt de student een afwezig (A).

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Andere studiematerialen

Documenten beschikbaar op de elektronische leeromgeving.

Studiekosten

Studiekosten worden geraamd op ongeveer 10 euro.

Trefwoorden

Lerarenvorming
Volwassenenvorming, permanente vorming