Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Praktijk 2: vakleraar wiskunde worden30304/4264/1920/1/25
Studiegids

Praktijk 2: vakleraar wiskunde worden

30304/4264/1920/1/25
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • wiskunde
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • wiskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 162,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Academiejaar) of 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk162,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Mouton Tania
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Doelstellingen

Communiceren
Algemene gesprekstechnieken/-vaardigheden hanteren. 1.1 - T
Heldere en concrete instructie geven op niveau van de doelgroep. 1.1 - T
Non-verbale / expressieve aspecten van de communicatie inzetten. 1.1- T
Een correct stemgebruik inzetten. 1.1 - T
Effectieve 'feedback geven' illustreren. 1.2 - W&I
Mondeling en schriftelijk feedback geven. 1.2 – T
Het schriftelijk materiaal, ook ten aanzien van de leerlingen verzorgd en correct opmaken. 1.2 - T
Schriftelijk communiceren op een correcte en heldere manier aangepast aan de beginsituatie. 1.2 - T
Mogelijkheden om te communiceren met ouder(s)/verzorger(s) over het functioneren van de lerende beschrijven. 1.3 - W&I
De elektronische leeromgeving in een schoolcontext gebruiken op aansturen van de mentor. 1.4 - T
De principes van taalgericht vakonderwijs toepassen. 1.5 - T
Een positief leer- en leefklimaat creëren. 1.6 - T
Duidelijke afspraken met de klasgroep maken en leerlingen aanspreken op ongepast gedrag. 1.6 - T
Assertief hulp vragen van en geven aan anderen. 2.1 - T

Professionaliseren
De aan te brengen leerinhouden beheersen en bijkomende vragen (van leerlingen, mentor, stagebegeleider) correct beantwoorden. 4.2 - T
Kritisch kwalitatieve bronnen (CRAAP) gebruiken bij het voorbereiden van de lessen/activiteiten. 4.2 - T
Feedback correct interpreteren. 5.1 - T
De conclusies uit feedback gebruiken om initiatieven te nemen om de lespraktijk aan te passen. 5.1 - I
Invloed van eigen referentiekader op oordeel over feiten/gebeurtenissen benoemen. 5.2 - W&I
Reflectiemethodieken gebruiken om het vakdidactisch handelen te optimaliseren. 5.3 - T
Problemen tot leerkansen omvormen. 5.3 - T
Aangereikte oplossingen evalueren. 5.3 - T
Reflecteren om te kunnen anticiperen op toekomstige, gelijkaardige situaties. 5.3 – T

Krachtige leeromgeving
Op basis van de kenmerken van de leerlingen/leerlinggroepen op verschillende domeinen (soc-aff, psycho-motorisch, cogn, tempo, interesse, soc. context) passende leeractiviteiten ontwikkelen. 7.1 - T
Leeractiviteiten ontwikkelen met aandacht voor de aanwezige diversiteit. 7.4 - T
(Multimediale) leermiddelen inzetten om vanuit een activerende didactiek de leeromgeving vorm te geven. 8.1 – T
Een klaslokaal als een veilige en stimulerende leer- en leefruimte inrichten. 8.3 - T
Les(fase)doelen formuleren in functie van vakgebonden en vakoverschrijdende doelen. 9.2 - T
Op basis van de didactische beginsituatie passende doelstellingen, leerinhouden en werkvormen kiezen. 9.2 - I
Activerende werkvormen en (vak)didactische principes doelgericht hanteren. 9.4 - T
Vakterminologie correct aanbrengen. 9.4 - T
Zelfstandig een lesvoorbereiding maken waarin de gepaste leerinhoud voldoende aan bod komt. 9.4 - T
Het onderwijsleerproces evalueren op een gepaste manier a.d.h.v. bestaande formatieve en/of summatieve evaluatievormen/-methodieken. 9.5 - T

Leerbegeleiding

Deontologisch correct handelen. 10.1 - T
Pro-actief of op eigen initiatief relevante administratieve taken horende tot het takenpakket en het beroep van een lesgever, gestructureerd en inhoudelijk onderbouwd, uitvoeren. 10.1 - I
Zelf consequent handelen en leerlingen consequent laten handelen volgens het schoolreglement. 10.2 - T
Welbevinden van leerlingen stimuleren. 11.1 - T
Met de voorziene maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften omgaan met hulp van de mentor. 11.3 - T
Met kwaliteiten van leerlingen rekening houden. 11.5 - T 

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak Wiskunde 1
Onderwijsvak Wiskunde 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Wiskunde 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Wiskunde 3
Onderwijsvak Wiskunde 4
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Onderzoek binnen leerdomeinen
Assistent in diverse contexten

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Stage met observatie-, les- en reflectieopdrachten gebaseerd op de vakinhouden en de vakdidactiek van het onderwijsvak.
Aandacht voor volgende algemene inhouden: Stemgebruik en rijk taalgebruik - Nederlands als instructietaal, - Spreekkansen - Klasmanagement - Positief en stimulerend klasklimaat – Talenten - Breed observeren - Activerende werkvormen - Differentiëren (basis) - Multimediale leermiddelen – Creativiteit – VOET - Evaluatie

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijstelling voor
Algemene didactiek en Praktijk 1: exploreren en Praktijk 1: assisteren en Wiskunde 1 en Wiskunde 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR)

01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
02 Actief participerend samenwerken in een (breed) schoolteam
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement


deel - OLR

01.1 Zich krachtig en expressief als leraar positioneren
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.3 Effectief en efficiënt met ouders, verzorgers communiceren
01.4 Effectief en doelgericht communiceren met collega's, directie en externe partners
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
01.6 Effectief en efficiënt communiceren in functie van een doeltreffend klasmanagement
02.1 Als teamspeler aan een goede werksfeer meewerken
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.1 Feedback en kritische reflectie aanwenden om het eigen pedagogisch en didactisch handelen te optimaliseren
05.2 Het eigen referentiekader, dat van anderen en de wederzijdse beïnvloeding kritisch bevragen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
07.1 Relevante kenmerken van leerlingen(groepen) die aan de basis liggen van het gedifferentieerd werken in de klas en op school opsporen.
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
10.2 Samen met het schoolteam en de schoolleiding bijdragen aan de concretisering van het schoolbeleid
11.1 De fysieke en geestelijke gezondheid van leerlingen bevorderen
11.3 In het kader van het schoolzorgbeleid systematisch en in multidisciplinair overleg leerlingengegevens verzamelen en er adequaat mee omgaan
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Supervisie
Stage

Wat betreft de organisatie van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 2 in het tweede modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Begeleiding

Supervisie
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Stagebegeleiding via logboek en tussentijds syntheseverslag

Wat betreft de begeleiding van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 2 in het tweede modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Niet-periodegebonden evaluatie

Geïntegreerde evaluatie (100%): observatie van functioneren van de student en portfolio

Indien de student ongewettigd afwezig is op de didactische practica, de stage of de supervisiemomenten wordt de student op Afwezig (A) geplaatst voor de evaluatie van het opleidingsonderdeel.

Wat betreft de evaluatie van de stage dient men de richtlijnenbundel voor Praktijk 2 in het tweede modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.


Tweede examenkans

Geen tweede examenkans mogelijk.

Studiekosten

Bijkomende studiekosten zijn afhankelijk van de praktijkopdrachten tijdens de stage in scholen en organisaties.

Trefwoorden

Vakdidactiek
Lerarenvorming