Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Techniek 430284/4264/1920/1/24
Studiegids

Techniek 4

30284/4264/1920/1/24
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • techniek
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • techniek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 135,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk23,00 uren
Hoorcollege7,00 uren
Werkcollege30,00 uren
Zelfstudie75,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vandergheynst Sabine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale en interculturele leermiddelen opzoeken. 3.2 W&I

Professionaliseren
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Mogelijkheden van extra-muros en externe partners in kaart brengen. 8.2 W&I
Leeractiviteiten vak/leergebiedspecifiek vormgeven volgens de opgebouwde leerlijnen. 9.3 T
Leeractiviteiten vormgeven volgens vakoverschrijdende eindtermen. 9.3 T
Leerlijnen binnen de (vak)inhouden en (vak)didactiek bespreken. 9.3 W&I
Toetsen, opdrachten en vaardigheidstesten ontwerpen. 9.5 T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 1:
Onderwijsvak techniek 1
Onderwijsvak techniek 2
Praktijk 1: assisteren

Modeltraject 3:
Onderwijsvak techniek 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken



Horizontale afstemming:

Onderwijsvak techniek 3
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar techniek worden
Individueel ontwikkelingstraject 2

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen :

Vakspecifieke didactiek ;

VOET / VOOD / transversale ET in leeractiviteiten voor het vak techniek
Inzetbaarheid van internationale en interculturele leermiddelen 

Differentiëren :
Binnenklasdifferentiatie : mogelijkheden in het vak techniek

Evalueren - Verbeteren :
Verdieping in het uitwerken van evaluatiecriteria en rubrics

Actieve werkvormen :
Actieve werkvormen (met eventuele specifieke leermiddelen) voor de vakspecifieke modules
Mogelijkheden van extra-muros activiteiten

Projectwerk :
Verdere optimalisatie van projectwerk in het technisch proces 
Projectwerk met eenzelfde inhoudelijke insteek voor A-, respectievelijk B-stroom naar de doelgroep gericht uitwerken




Vakspecifieke inhoud :
Materialenkennis in functie van het begrijpen, maken en ontwerpen van technische systemen :
Hout

Informatietechnologie :
Sturingen en meet-en regelsystemen
Basisfuncties in gegevensverwerking
Sensoren en actuatoren
Logische poorten
Simulatie van sturingen
Leerlijnen



Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijstelling voor
Techniek 1 en Techniek 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de
onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren

dOLR
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.2 Doelstellingen, werkvormen, leerinhouden, leeractiviteiten en evaluatievormen op maat van elke leerling
uitwerken.
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te
differentiëren in de klas- en op school.
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsvorm

  • Onderwijsleergesprek
  • Peerteaching
  • Activerend hoorcollege
  • Excursie
  • Oefensessie
  • Opdracht
  • Online leren

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Hoorcollege met activerende elementen
Practicum / skills lab
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk

Blended Learning

Extra-muros

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Begeleiding

Monitoraat op afspraak

Voorziene begeleiding tijdens opdrachten voor vragen, advies en sturing

Consultatie via mail

Ondersteunend materiaal op de elektronische leeromgeving

Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenGeïntegreerde evaluatie60,00De evaluatie bestaat uit het evalueren van een opdracht met meerdere ontwerpen (didactische koffer, werkstuk, projectbundels), presentaties (filmpje, projectvoorstelling) en een vaardigheidstest a.h.v. een demo in peer tutoring.
Periode gebondenSchriftelijk examen40,00Het schriftelijk examen bestaat uit een examen vakinhoud (70%) en een examen vakdidactiek (30%).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenGeïntegreerde evaluatie60,00De evaluatie bestaat uit het evalueren van de herwerking en optimalisatie van alle (deel)uitwerkingen van opdrachten van examenkans 1 waarvoor een onvoldoende werd behaald (2/3 van de punten) en uit het evalueren van de argumentatie van de herwerking (1/3 van de punten). Daar waar in examenkans 1 soms groepswerk werd ingezet, wordt dit nu vervangen door individueel werk.
Periode gebondenSchriftelijk examen40,00Het schriftelijk examen bestaat uit een examen vakinhoud (70%) en een examen vakdidactiek (30%).

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periodegebonden evaluatie (40%)

- schriftelijk examen

Niet-periodegebonden evaluatie (60%)

- Geïntegreerde evaluatie : ontwerp, verslag, vaardigheidstest met peer assessment, product- en procesevaluatie met observatie van het functioneren van de student

De niet-periodegebonden evaluatie komt tot stand aan de hand van verschillende opdrachten. Welke evaluatievormen in welke opdracht worden ingezet en eventuele voorwaarden die de slaagkansen beïnvloeden, zijn terug te vinden in de betreffende opdrachtenformats, ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform.

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie

- schriftelijk examen (40%)

- ontwerp en verslag (reflectie) (60%)

Daar waar in de eerste examenkans eventueel groepswerk werd ingezet, wordt dit nu vervangen door een individuele opdracht.

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Boeken en syllabi

2. Syllabi
cursus 'Techniek 4 : didactiek : specifieke aanpak sturingen'Verplicht
  • Auteur: Sabine Vandergheynst
  • Editie: 2019-2020
cursus 'Techniek 4 : hout'Verplicht
  • Auteur: Sabine Vandergheynst
  • Editie: 2019-2020
cursus 'Techniek 4 : sturingen'Verplicht
  • Auteur: Sabine Vandergheynst
  • Editie: 2019-2020

Andere studiematerialen

PPT didactiek : binnenklasdifferentiatie in techniek

PPT didactiek : evalueren in techniek : evaluatiecriteria

Extra (ondersteunend) lesmateriaal (PPT, cases,...) via elektronisch leerplatform


Studiekosten

Studiekosten worden geraamd op ongeveer 125 euro : de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materiaal/materieel om opdrachten tot een goed einde te brengen en van de verplichte activiteiten waaraan de student dient deel te nemen (bv. extra-muros).

Trefwoorden

toegepaste wetenschappen - didactiek - lerarenvorming