Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Project kunstvakken 427220/4264/1920/1/26
Studiegids

Project kunstvakken 4

27220/4264/1920/1/26
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • project kunstvakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 135,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk23,00 uren
Hoorcollege1,00 uren
Werkcollege39,00 uren
Zelfstudie72,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Moens Grietje
Andere docenten: Van Laethem Marita, Vuye Jan
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren

Internationale en interculturele leermiddelen opzoeken. 3.2 W&I

Professionaliseren
Vakkennis, nieuwe methodieken en technologie modelleren in de onderwijspraktijk 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten 4.2 T


Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen pijlers van het didactisch model 7.2 T
Mogelijkheden van extra-muros en externe partners in kaart brengen 8.2 W&I
Leeractiviteiten vak/leergebiedspecifiek vormgeven volgens de opgebouwde leerlijnen 9.3 T
Leeractiviteiten vormgeven volgens vakoverschrijdende eindtermen 9.3 T
Leerlijnen binnen de (vak)inhouden en (vak)didactiek bespreken 9.3 W&I
Toetsen en opdrachten van leerlingen verbeteren 9.5 T 

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak project kunstvakken 1
Onderwijsvak project kunstvakken 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak project kunstvakken 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak project kunstvakken 3
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar project kunstvakken worden
Individueel ontwikkelingstraject 2


Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale en interculturele leermiddelen

Professionaliseren
ThemaX “Pop en theater”
Vocabularium rond beeld, geluid, woord en drama in figurentheater
Onderzoek naar de kunsthistoriek en kunstactualiteit op het vlak van het thema
Enthousiasme voor artistieke waarden van kunst en cultuur
Onderzoek naar methodes om geschreven taal om te zetten naar dialogen (of verhaal)
Onderzoek volgens de beeldaspecten bij het ontwerpen van figuren, poppen, rekwisieten en decors
Onderzoek volgens de parameters van muziek en drama bij figurentheater
Onderzoek naar combinatie en samenhang van woord, muziek, beeld en beweging: verhaal, muziek en geluid, figuren, decor, rekwisieten en belichting
Draaiboek
Het thema in eigen artistiek studiewerk en performance
Samenwerkend leren

ThemaX “Sprekende beelden”
Woord en beeld

ThemaX “Klinkende texturen”
Texturen in verschillende kunstvormen
Texturen in creaties van beeld
Texturen in creaties van muziek en geluid

Musea en cultuurhuizen met hun educatief aanbod
Multimediale leermiddelen: ICT-toepassingen binnen het vak, een onderzoek naar bruikbare apps binnen de verschillende disciplines van het kunstonderwijs.
Verbanden tussen de internationale kunsthistoriek en/of kunstactualiteit en leerinhouden/leeractiviteiten
Leerplannen DKO, kunstenbad (en aanverwanten) en muzische vorming basisonderwijs
Boek vakdidactiek Zeppelin
Kunst en cultuursites cultuurkuur, kunstpiloten...


Krachtige leeromgeving
Kunstdidactiek
Krachtige leeromgeving: kunstdidactiek
Breed observeren
Differentiëren (basis): differentiatietechnieken binnen een multidisciplinaire leeractiviteit
Multidisciplinaire leeractiviteiten met oog voor diverse leerstijlen (Kolb) en leerlijnen
Didactische principes: aanschouwelijkheids-, activiteits-, motivatie-, herhalings- en geleidelijkheidsprincipe
Fasering van de multidisciplinaire leerinhouden in een artistiek leerproces (leerlijn)
De 3 pijlers van een voorbereiding
Inleiding tot evaluatie-instrumenten (proces en/of product) met concrete evaluatiecriteria op het gebied van multidisciplinaire vakkennis, vaardigheden en attitudes

De student als onderzoeker, unieke ik, vakman, samenspeler en performer

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijstelling voor
Project kunstvakken 1 en Project kunstvakken 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de
onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.2 Doelstellingen, werkvormen, leerinhouden, leeractiviteiten en evaluatievormen op maat van elke leerling
uitwerken.
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te
differentiëren in de klas- en op school.
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen
Thematisch gericht en gestuurd onderwijs
Werkcollege: begeleide oefeningen
Practicum/skills lab
Groepswerk
Begeleid zelfstandig werk
Blended learning

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans
Niet-periodegebonden evaluatie
1. Geïntegreerde evaluatie (75% van de totaliteit van de beoordeling): ontwerp en vaardigheidstest
- Ontwerp: proces- en productevaluatie
Proces (40% van de beoordeling ontwerp): leertaken gespreid over het semester met meerdere onderdelen zoals de onderzoeksresultaten, schetsen, ontwerpen, studiewerk, werkstukken, bewijs van vereiste attitudes
Product (60% van de beoordeling ontwerp): eindtaken, artistieke realisaties
- Vaardigheidstest tijdens de examenperiode
2. Ontwerp (25% van de totaliteit van de beoordeling): taken vakdidactiek

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle taken.

Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie
1. Geïntegreerde evaluatie (75% van de totaliteit van de beoordeling): ontwerp en vaardigheidstest
- Ontwerp: proces- en productevaluatie
Proces (40% van de beoordeling ontwerp): leertaken met meerdere onderdelen zoals de onderzoeksresultaten, schetsen, ontwerpen, studiewerk, werkstukken, bewijs van vereiste attitudes
Product (60% van de beoordeling ontwerp): eindtaken, artistieke realisaties
- Vaardigheidstest
2. Ontwerp (25% van de totaliteit van de beoordeling): taken vakdidactiek

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle taken.

Andere studiematerialen

Syllabus beschikbaar op elektronische leeromgeving
DVD Naslagwerk kunstedu (eigen uitgave): deze DVD wordt gebruikt in verschillende opleidingsonderdelen verspreid over de drie modeltrajecten
Opdrachtendocumenten
Vakspecifiek materiaal en materieel
Vakdidactische handleidingen en handboeken

Studiekosten

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 250 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Project Kunstvakken
Vakdidactiek
Lerarenvorming beeld/muziek/woord
Kunst
Kunst&Cultuur en/in onderwijs