Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
VAKDIDACTIEK:
- Differentiatie in werkvormen, opdrachten en examens op basis van de beginsituatie van de specifieke klasgroep NCZ
- Toetsen/opdrachten kunnen ontwikkelen en quoteren en op basis van de resultaten een kritische reflectie maken over de gegeven les en de toets/opdracht zelf.
- De interlevensbeschouwelijke competenties: levensbeschouwelijke diversiteit op school kunnen aangrijpen om, in samenwerking met andere levenschouwelijke vakken, een interlevensbeschouwelijke dialoog te voeren
- Leerlijnen - bespreking van de leerplannen NCZ in basisonderwijs en secundair onderwijs, de themavelden en de procesdoelen.
- Een bezoek aan religieuze centra, gebedsplaatsen, Huis van de Mens en/of de uitnodiging van gastspreker(s) die andere levensbeschouwingen vertegenwoordigen (optioneel)
- De vakdidactische vertaling beheersen van (hoger genoemde) leerinhouden naar cursusmateriaal (leerlingenblaadjes) voor het vak NCZ.
- Leerinhouden kunnen selecteren uit (opgegeven) vakliteratuur.
- Vakspecifieke evaluatievormen kunnen bespreken, hanteren en kritisch kunnen beschouwen.
- Klas als onderzoeksgroep: filosoferen met kinderen en jongeren
VAKINHOUDEN:
- Kritische analyse van filosofische teksten en cruciaal ethisch-maatschappelijke thema's
- Ontstaan van de boekgodsdiensten (islam, christendom, jodendom) historisch en/of sociologisch kunnen verklaren
- Opvattingen m.b.t. het bestaan van god en godsdienstig wereldbeeld kritisch kunnen analyseren
- Vrijzinnig humanisme
BLENDED LEARNING: ALTERNEREND
MODULE 1: RELATIONELE EN SEKSUELE VORMING (2017-2018, 2019-2020, ...)
- Basiskennis veilig vrijen, anticonceptie, SOA's, puberteit en bijhorende veranderingen
- Beknopt overzicht van de geschiedenis van de westerse seksualiteit
- Belangrijke concepten: geïnformeerde toestemming, gender, ...
- Kritisch benaderen van mythes met relationele en seksuele vorming
- Koppelen rsv koppelen aan leerplan ncz
- Didactische methodes rsv: oa. Pickasoll, vlaggensysteem, ...
- Overzicht specifieke werkvormen, leermiddelen en spelvormen
- Begeleidershouding
- Inschatten van en omgaan met grensoverschrijdend gedrag
MODULE 2: ARGUMENTATIELEER (2018-2019, 2020-2021, ...)
- Goede argumenten versus drogargumenten
- Overtuigingskracht en retoriek
- Inleiding in kritisch denken
- Oefeningen in argumenteren en debatteren: deelnemen en modereren
- Kwalitatieve bronnenanalyse
- Principes van vrij onderzoek