Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Informatica 417653/4264/1920/1/86
Studiegids

Informatica 4

17653/4264/1920/1/86
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • informatica
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • informatica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 135,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk23,00 uren
Hoorcollege7,00 uren
Werkcollege30,00 uren
Zelfstudie75,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Daele Annick
Andere docenten: Lescur Alain
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Het is passend te verantwoorden waarom dit opleidingsonderdeel wordt opgenomen in het opleidingsprogramma.

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale en interculturele leermiddelen opzoeken. 3.2 W&I

Professionaliseren
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Mogelijkheden van extra-muros en externe partners in kaart brengen. 8.2 W&I
Leeractiviteiten vak/leergebiedspecifiek vormgeven volgens de opgebouwde leerlijnen. 9.3 T
Leeractiviteiten vormgeven volgens vakoverschrijdende eindtermen. 9.3 T
Leerlijnen binnen de (vak)inhouden en (vak)didactiek bespreken. 9.3 W&I
Toetsen, opdrachten en vaardigheidstesten ontwerpen. 9.5 T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak INFORMATICA 1
Onderwijsvak INFORMATICA 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak INFORMATICA 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak INFORMATICA 3
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar INFORMATICA worden
Individueel ontwikkelingstraject 2

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Vakdidactische concepten en principes (Vakdidactiek en –methodiek):
Situering van het vak informatica in het onderwijslandschap - De lesbevoegdheid van de leerkracht informatica - Specifieke vakdidactische – en vakinhoudelijke terminologie - Situering van het vak informatica in de lessentabellen - Fasen in een les informatica (logische structuur). Verwervingsniveaus (kennis, vaardigheden, inzicht en attitudes) in een les informatica.

Vakspecifieke inhouden:
Alle vakspecifieke inhouden worden gelinkt aan de vakdidactiek informatica.

Ontwerp: programmeerlogica – probleemanalyse:
Algoritmisch denken/ probleemanalyse aan de hand van UML 
Introductie van object georiënteerd programmeren als methode met als doel het inzien van de herbruikbaarheid van code te vergroten en het benodigd onderhoud aan de code te verkleinen.
Modellen en grafische weergaven van OOP a.d.h.v. de standaard Unified Modeling Language, afgekort UML leren maken.

Implementatie:
Introductie in de object georiënteerd programmeertaal Java.

Physical computing:
programmeren van robots/microcontrollers met een tekstuele programmeertaal, verschillende programmeerconcepten (o.a. toestanden, events,…) - projectwerking

Inleiding tot de informatica:
Besturingssystemen: ontwikkeling van besturingssystemen, architectuur van besturingssystemen, activiteiten van de machine coördineren

Nieuwe media en technologieën:
Diverse multimediale toepassingen die een meerwaarde voor de lerende zijn en kaderen binnen de vakdidactiek.

Actualiteit:
Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie.

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Informatica 1 en Informatica 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR (Opleidingsspecifieke leerresultaten)
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren

deel - OLR
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.2 Doelstellingen, werkvormen, leerinhouden, leeractiviteiten en evaluatievormen op maat van elke leerling uitwerken.
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen en blended learning

Hoorcollege met activerende elementen - Werkcolleges - Begeleide oefeningen
Demonstraties - Plenaire oefeningen - Practicum/skills lab - Didactische practica - Microteaching - Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs - Begeleid zelfstandig werk/extern werk - Begeleide zelfstudie - Projectwerk

Begeleiding

Bindende communicatie via "Aankondigingen" op Chamilo.

Monitoraat op afspraak en via e-mail.

Functioneel gebruik van de elektronische leeromgeving Chamilo door onder andere cursusmateriaal te plaatsen, links toe te voegen en eventueel andere functionaliteiten te gebruiken.

Ter beschikking stellen van ondersteunend zelfstudiemateriaal
.

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans:

Periodegebonden evaluatie: Schriftelijk examen: open en gesloten vragen, digitaal examen (60 % van de totaliteit van de beoordeling).

Niet-periodegebonden evaluatie: Geïntegreerde evaluatie: paper, ontwerp, presentatie en observatie van het functioneren van de student (40% van de totaliteit van de beoordeling).
Indien de student ongewettigd afwezig is op de didactische practica/microteaching wordt de student op Afwezig (A) geplaatst voor de evaluatie van het opleidingsonderdeel.

Tweede examenkans:

Periodegebonden evaluatie:

- Schriftelijk examen: open en gesloten vragen, digitaal examen (60 % van de totaliteit van de beoordeling).
- Geïntegreerde evaluatie: paper, ontwerp, presentatie (10  % van de totaliteit van de beoordeling).
- Geïntegreerde evaluatie: Observatie van het functioneren van de student, ontwerp en paper (30 % van de totaliteit van de beoordeling). Er wordt geen tweede examenkans georganiseerd. Wanneer een student in de eerste examenkans niet geslaagd was blijft de beoordeling of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans.


 

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Aan de slag met JavaVerplicht
  • Auteur: Gertjan Laan
  • Uitgever: Academic Service
  • Editie: vierde ed.
  • ISBN-nr: 978-90-244-1566-3
Handboek Objectgeoriënteerd programmeren en Java ...voorbij de basisVerplicht
  • Auteur: Jan Beurghs
  • Uitgever: Van Duuren Media
  • Editie: eerste editie
  • ISBN-nr: 978-90-594-0315-4
Objectgeoriënteerd programmerenVerplicht
  • Auteur: Jan Beurghs
  • Uitgever: Van Duuren Media
  • Editie: tweede ed.
  • ISBN-nr: 978-90-594-0304-8

Andere studiematerialen

Cursusmateriaal

Documenten op Chamilo

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 55 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 15 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Vakdidactiek
Lerarenvorming
Computerwetenschappen
Informatica
Computertechnologie