Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Gewicht:
5,00
Totale studietijd: 135,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vanassche Barbara
Taalvak: Ja, Frans
Onderwijstalen: Frans
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Het is passend te verantwoorden waarom dit opleidingsonderdeel wordt opgenomen in het opleidingsprogramma.
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale en interculturele leermiddelen opzoeken. 3.2 W&I
Professionaliseren
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 T
Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Mogelijkheden van extra-muros en externe partners in kaart brengen. 8.2 W&I
Leeractiviteiten vak/leergebiedspecifiek vormgeven volgens de opgebouwde leerlijnen. 9.3 T
Leeractiviteiten vormgeven volgens vakoverschrijdende eindtermen. 9.3 T
Leerlijnen binnen de (vak)inhouden en (vak)didactiek bespreken. 9.3 W&I
Toetsen, opdrachten en vaardigheidstesten ontwerpen. 9.5 T
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Frans 1
Frans 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Frans 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Frans 3
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar Frans worden
Individueel ontwikkelingstraject 2
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Vakdidactiek:
internationale en interculturele leermiddelen
differentiatietechnieken (basis)
toetsen en opdrachten ontwerpen
het model van de spiraalsgewijze progressie in het moderne vreemdetalenonderwijs - leerlijnen voor kennis, vaardigheden en strategieën - aansluiting tussen het basisonderwijs en het secundair onderwijs - impact van de leerlijnen en de spiraalsgewijze progressie op het uitwerken van leeractiviteiten
werken aan de VOET binnen het vak Frans
Extra muros mogelijkheden
Vakspecifieke methodieken en technologie, zoals bijvoorbeeld talenquests, web 2.0 toepassingen, apps, websites (bv. TV5 Monde, Le point du fle, Le web pédagogique, RFI) en software die kunnen ingezet worden in het moderne vreemdetalenonderwijs
Vakkennis:
Grammaticale uitdieping (vraag- en probleemgestuurd)
Taalzorg -vervolmaking
Taaltaken op B2+ niveau (zie ERK): uitdrukken van logische verbanden, argumenteren, nuanceren
Informatiekanalen zoals bijvoorbeeld verschillende soorten grammatica's verklarende en vertalende woordenboeken en vakspecifieke (digitale) bronnen en naslagwerken
Vakinhouden en vakdidactische inhouden uit Frans 1 en Frans 2
Volgtijdelijkheid (VT)
Credit voor of vrijgesteld voor
Frans 1 en Frans 2
Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties (tekst)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.2 Doelstellingen, werkvormen, leerinhouden, leeractiviteiten en evaluatievormen op maat van elke leerling uitwerken.
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Begeleid zelfstandig werk
Blended learning
Groepswerk, naargelang van de keuze van de student om individueel of in groep aan de activiteiten voor het portfolio te werken
Hoorcollege met activerende elementen
Intervisie met betrekking tot het portfolio
Portfolio
Werkcollege - begeleide oefeningen
Werkcollege - groepsdiscussie
Externe meerdaagse behoort tot de mogelijkhedenBegeleiding
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Coaching: er worden in het begin van het semester in samenspraak een aantal coachingsmomenten vastgelegd met betrekking tot het portfolio
Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans
Niet-periodegebonden evaluatie
Geïntegreerde evaluatie (100%): portfolio (PAP) met mondelinge toelichting (tijdens de examenperiode), observatie van functioneren van de student, gesprek op basis van functioneren van de student, ontwerp
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie
Geïntegreerde evaluatie (100%): portfolio (PAP) met mondelinge toelichting (tijdens de examenperiode), gesprek op basis van functioneren van de student, ontwerp
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Andere studiematerialen
Reader of capita selecta, beschikbaar op Chamilo
Portfolio handleiding
Persoonlijk Actie Plan
Studiekosten
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 215 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
Vakdidactiek
Vreemde talenonderwijs