Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Engels 417584/4264/1920/1/68
Studiegids

Engels 4

17584/4264/1920/1/68
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • Engels
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Engels
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 135,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk23,00 uren
Hoorcollege7,00 uren
Werkcollege30,00 uren
Zelfstudie75,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Bossuyt Barber
Andere docenten: De Puydt Ariane
Taalvak: Ja, Engels
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale en interculturele leermiddelen opzoeken. 3.2 W&I

Professionaliseren
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Mogelijkheden van extra-muros en externe partners in kaart brengen. 8.2 W&I
Leeractiviteiten vak/leergebiedspecifiek vormgeven volgens de opgebouwde leerlijnen. 9.3 T
Leeractiviteiten vormgeven volgens vakoverschrijdende eindtermen. 9.3 T
Leerlijnen binnen de (vak)inhouden en (vak)didactiek bespreken. 9.3 W&I
Toetsen, opdrachten en vaardigheidstesten ontwerpen. 9.5 T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak Engels1
Onderwijsvak Engels2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Engels5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Engels3
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar Engels worden
Individueel ontwikkelingstraject 2

Inhoud

Vakdidactiek lezen en luisteren, schrijven, en spreken en interactie

Vocabulary, grammar and skills op eigen niveau

Uitdieping: American vs British English, idioms, cockney rhyming slang, phrasal verbs, complex prepositions

Activerende werkvormen

Didactiek : evaluatie - verbeteren, leerlijnen, differentiatietechnieken (basis), extra muros

Digitale bronnen & naslagwerken consulteren (grammatica's, handleidingen, woordenboeken en websites)

Vakspecifieke methodieken en technologie - website(s) of app(s)

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Engels 1 en Engels 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

De competenties van Engels 3 bereikt hebben

Eindcompetenties (tekst)

OLR

04  Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven

07  Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken

08  Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten

09  Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren

dOLR

04.1  Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren

04.2  Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen

07.2  Doelstellingen, werkvormen, leerinhouden, leeractiviteiten en evaluatievormen op maat van elke leerling uitwerken

07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas en op school

08.2  Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces

09.3  Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek, als vakoverschrijdend

09.5  Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Hoorcollege met interactieve elementen + blended learning

Begeleiding

Begeleiding door de lector in klas en steeds mogelijk via de elektronische leeromgeving

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periodegebonden evaluatie:

Schriftelijk examen (55% van de totaliteit van de beoordeling)

Mondeling examen (35% van de totaliteit van de beoordeling)

Portfolio (10%)

Vanuit de visie van taalontwikkend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.


Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie:

Schriftelijk examen (55% van de totaliteit van de beoordeling)

Mondeling examen (35% van de totaliteit van de beoordeling)

Portfolio (10%)

Vanuit de visie van taalontwikkend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Studiekosten

Studiekosten : ongeveer €40 - eventuele extra muros : kosten nog later te bepalen

Trefwoorden

Vakdidactiek
Vreemde talenonderwijs