Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Gewicht:
5,00
Totale studietijd: 135,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Maele Tine Miet
Andere docenten: De Bock Gerda
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale en interculturele leermiddelen opzoeken. 3.2 W&I
Professionaliseren
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 T
Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Mogelijkheden van extra-muros en externe partners in kaart brengen. 8.2 W&I
Leeractiviteiten vak/leergebiedspecifiek vormgeven volgens de opgebouwde leerlijnen. 9.3 T
Leeractiviteiten vormgeven volgens vakoverschrijdende eindtermen. 9.3 T
Leerlijnen binnen de (vak)inhouden en (vak)didactiek bespreken. 9.3 W&I
Toetsen, opdrachten en vaardigheidstesten ontwerpen. 9.5 T
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak Biologie 1/ Fysica 1
Onderwijsvak Biologie 2 / Fysica 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Biologie 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Biologie 3
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar Biologie /natuurwetenschappen worden
Individueel ontwikkelingstraject 2
Inhoud
Milieu- en duurzaamheidseducatie
Wetenschap en samenleving
Structuren, systemen en interacties bij organismen
Classificatie van organismen
Vakspecifieke methodieken en technologie in het kader van biologie
Extra muros activiteiten: Museum voor natuurwetenschappen, Plantentuin, biotoopstudie (eendaagse)
Didactiek: differentiatietechnieken (basis)
Didactiek: evaluatie - Verbeteren
Didactiek: leeractiviteiten
Didactiek: VOET
Didactiek: leerlijnen AV NW, AV WW en AV en TV Biologie
Volgtijdelijkheid (VT)
Credit voor of vrijgesteld voor
Biologie 1 en Biologie 2
Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties (tekst)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de
onderwijspraktijk gebruiken
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
07.2 Doelstellingen, werkvormen, leerinhouden, leeractiviteiten en evaluatievormen op maat van elke leerling
uitwerken.
07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te
differentiëren in de klas- en op school.
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
- Hoorcollege met interactieve elementen
- Werkcolleges
- Thematisch gestuurd onderwijs
- Practicum/skills lab
- Groepswerk
- Excursie
- Begeleid zelfstandig werk
- Begeleide zelfstudie
- Blended learning
Begeleiding
Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans
Periodegebonden evaluatie:
- Mondeling examen (60% van de totaliteit van de beoordeling)
Niet - periodegebonden evaluatie:
- Geïntegreerde evaluatie van opdrachten (40% van de totaliteit van de beoordeling): verslag + vaardigheidstest, ontwerp + vaardigheidstest. De werkvorm en het gewicht van elke opdracht staat geëxpliciteerd onder de rubrieken 'concretisering & ‘evaluatiecriteria’ in elke opdrachtenfiche. Groepsopdrachten kunnen bij gewettigde afwezigheid niet ingehaald worden. Voor bepaalde opdrachten wordt er geen tweede examenkans georganiseerd. Wanneer een student in de eerste examenperiode niet geslaagd was blijft de beoordeling of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:
Periodegebonden evaluatie:
- Mondeling examen (60% van de totaliteit van de beoordeling)
Niet-periodegebonden evaluatie:
- Geïntegreerde evaluatie van opdrachten (40% van de totaliteit van de beoordeling): (practicum)verslag + vaardigheidstest, ontwerp + vaardigheidstest. De werkvorm en het gewicht van elke opdracht staat geëxpliciteerd onder de rubrieken de rubrieken 'concretisering & ‘evaluatiecriteria’ in elke opdrachtenfiche. Voor bepaalde opdrachten wordt er geen tweede examenkans georganiseerd. Wanneer een student in de eerste examenperiode niet geslaagd was blijft de beoordeling of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Studiekosten
De kostprijs van verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op 75 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 75 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materiaal/materieel en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
Biologie
Vakdidactiek biologie
Wetenschapsdidactiek
Lerarenopleiding
Classificatie
Milieu-educatie