Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Bewegingsrecreatie: verdieping fitness30280/4264/1920/1/82
Studiegids

Bewegingsrecreatie: verdieping fitness

30280/4264/1920/1/82
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • bewegingsrecreatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk21,00 uren
Hoorcollege2,00 uren
Werkcollege29,00 uren
Zelfstudie29,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Dehaene Serano
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Internationale en interculturele leermiddelen opzoeken. 3.2 W&I

Professionaliseren
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren in de onderwijspraktijk. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De aanwezige diversiteit aangrijpen om gedifferentieerd te werken binnen pijlers van het didactisch model. 7.2 T
Mogelijkheden van extra-muros en externe partners in kaart brengen. 8.2 W&I
Leeractiviteiten vak/leergebiedspecifiek vormgeven volgens de opgebouwde leerlijnen. 9.3 T
Leeractiviteiten vormgeven volgens vakoverschrijdende eindtermen. 9.3 T
Leerlijnen binnen de (vak)inhouden en (vak)didactiek bespreken. 9.3 W&I
Toetsen, opdrachten en vaardigheidstesten ontwerpen. 9.5 T


Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 1:

Bewegingsrecreatie: fitness basis

Praktijk 1: WPL assisteren

Modeltraject 3:

Praktijk 3: WPL 1

Praktijk 3: WPL 2

Thematische uitdieping: Trainer A Fitness

Thematische uitdieping: Instructeur B Fitness


Horizontale afstemming:

De leraar als taalleraar

Diverse en krachtige leeromgeving

De leraar in interactie

Assistent in diverse contexten

Onderzoek binnen leerdomeinen

Bewegingsrecreatie: fitnessinstructor

Praktijk 2: WPL BR

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Spierverstevigende groepslessen met corrigeren en bijsturen op basis van foutenanalyse
Differentiëren in oefenstof spierverstevigende groepslessen
Basiskennis sporttraumatologie
Inleiding voedingsleer
Spierverstevigende groepslessen


Differentiatietechnieken (basis)
Breed observeren - Differentiëren (basis)
Evaluatie - Verbeteren

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Beweginsrecreatie: fitness basis en Bewegingsrecreatie: fit en gezond

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor alle opleidingsonderdelen Lichamelijke opvoeding of alle opleidingsonderdelen Bewegingsrecreatie uit de eerste trajectschijf. In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR

04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven

07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk gebruiken

09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren

dOLR

04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen

07.2 Doelstellingen, werkvormen, leerinhouden, leeractiviteiten en evaluatievormen op maat van elke leerling uitwerken.

07.4 De aanwezige contextuele diversiteit van het kind en van de school constructief betrekken door te differentiëren in de klas- en op school.

09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen
Thematisch gestuurd onderwijs
Demonstraties
Practicum/skills lab
Microteaching
Opdrachtgestuurd onderwijs
Excursie

Blended learning

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans
Periodegebonden evaluatie
- Schriftelijk examen met open vragen, meerkeuzevragen en gesloten vragen (60% van de totaliteit van de beoordeling)
Niet-periodegebonden evaluatie
- Geïntegreerde evaluatie (40% van de totaliteit van de beoordeling)

Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie
- Schriftelijk examen met open vragen, meerkeuzevragen en gesloten vragen (60% van de totaliteit van de beoordeling)
- Geïntegreerde evaluatie (40% van de totaliteit van de beoordeling)

Andere studiematerialen

Verplicht studiemateriaal: 

Syllabus beschikbaar op elektronische leeromgeving
Sportkledij en aangepast schoeisel
Cursus Sport Vlaanderen -VTS: Specifiek gedeelte Instructeur B - Discipline Individuele Fitness

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 30 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 10 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 20 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Vakdidaktiek
Lerarenvorming
Lichamelijke opleiding, motorische ontwikkeling, sport