Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Sichien Els
Andere docenten: Cochuyt Jo, Dalkiran Papatya, De Smet Karen, Lescur Alain, Moens Grietje, Vandaele Bart, Van Puyvelde Shela, Van Stichel Mira
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Communiceren
Een presentatie met schriftelijke ondersteuning ten aanzien van verschillende actoren geven. 1.4 W&I
De eigen kernkwaliteiten en talenten teambevorderend inzetten. 2.1 T
Groepsdynamische processen in teamverband overleggen. 2.1 T
Groepsdynamische processen in teamverband verduidelijken. 2.1 W&I
Professionaliseren
De basisprincipes van gegevensverzameling omschrijven. 6.1 W&I
Begrippen uit het onderzoeksjargon inzetten. 6.1 T
Resultaten van (praktijkgericht) onderwijsonderzoek bespreken. 6.1 T
De stappen van de onderzoekscyclus voor praktijkgericht onderzoek onderscheiden. 6.2 W&I
Een praktijkprobleem verkennen. 6.2 T
Een onderzoeksvraag formuleren. 6.2 T
Efficiënt en effectief informatie raadplegen en verzamelen via diverse bronnen. 6.2 T
Enkele stappen van de onderzoekscyclus voor praktijkgericht onderzoek uitvoeren. 6.2 T
Het citeren en refereren van eigen werk beoordelen. 6.2 T
Informatie op actuele relevantie, objectiviteit, betrouwbaarheid en autoriteit van de auteur(s) betreffende de aangehaalde onderwerpen beoordelen. 6.2 T
Technieken voor creatief denken hanteren. 6.2 T
Verschillende onderzoeksmethodes hanteren. 6.2 T
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
De leraar @ 21E
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Praktijk 1: WPL exploreren
Praktijk 1: WPL assisteren
Modeltraject 3:
Bachelorproef
Onderwijsvak X5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X3
Onderwijsvak X4
Assistent in diverse contexten
Praktijk 2: vakleraar X worden
Praktijk 2: WPL LO
Praktijk 2: WPL BR
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Soorten onderzoeksvragen - Kenmerken van onderzoeksvragen
Positie van de eigen kernkwaliteiten en talenten in een team
Interactie (groep) - Groepsdynamica - Sociale vaardigheden
Groepsdynamica - Groepsrollen
Praktijkgericht onderzoek: begrippen en illustraties
Interpretatie van onderzoeksresultaten - Analyse en verwerking van gevonden resultaten
Wetenschappelijk zoeken - Endnote
Toegankelijke presentaties - Inspelen op publiek
Praktijkgericht onderzoek: probleemanalyse
Brainstormtechnieken
Goede onderzoeksvragen
Informatiekanalen voor praktijkgericht onderzoek
Kenmerken van informatiekanalen voor praktijkgericht onderzoek
Screenen van informatiekanalen - Bronnenanalyse
Bronvermelding - Citeren en refereren
Praktijkgericht onderzoek: onderzoeksmethodes
Onderzoeksstappen: oriënteren, plannen, ontwerpen, verzamelen, analyseren,/ concluderen en rapporteren
Vormen van onderzoeksberichtgeving
Volgtijdelijkheid (VT)
Credit of vrijstelling voor
De leraar @21E en Onderwijsvak (X1+X2, één onderwijsvak over de hele lijn)
Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1 +X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.
Eindcompetenties (tekst)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
02 Actief participerend samenwerken in een (breed) schoolteam
06 Zich via een onderzoekende houding inzetten om de eigen onderwijsrealiteit continu te realiseren
dOLR
01.4 Effectief en efficiënt communiceren met collega's, directie en externe partners
02.1 Als teamspeler aan een goede werksfeer meewerken
06.1 De resultaten van praktijkgericht onderwijsonderzoek interpreteren
06.2 Praktijkgericht onderzoek voeren ter optimalisatie van de onderwijspraktijk
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Oefensessie
Activerend hoorcollege
Begeleiding
Gebruik elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans:
Niet-periodegebonden evaluatie
Observatie van het functioneren van de student (30 %): beoordeling lector en peer- en selfassesment
Paper (40 %): wetenschappelijke paper
Periodegebonden evaluatie
Mondeling examen: presentatie (30 % van de totaliteit van de beoordeling)
Het indienen van de paper is een voorwaarde om deel te nemen aan de evaluatievorm presentatie.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Tweede examenkans:
Periodegebonden evaluatie:
Paper (40 %): wetenschappelijke paper
Mondeling examen: presentatie (60 %)
Het indienen van de paper is een voorwaarde om deel te nemen aan de evaluatievorm presentatie.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.
Boeken en syllabi
1. Verplicht aan te kopen boeken
Praktijkgericht onderzoek in de schoolVerplicht - Auteur: Van der Donck, C. & Van Lanen, B.
- Uitgever: Coutinho
- Editie: 3e herziene druk
- ISBN-nr: 978-90-469-0732-0
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek 'Studiemateriaal: Verplicht' wordt geraamd op ongeveer 40 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
Trefwoorden
Vakdidactiek
Lerarenvorming