Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
De leraar in interactie30277/4264/1920/1/77
Studiegids

De leraar in interactie

30277/4264/1920/1/77
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk29,00 uren
Hoorcollege4,00 uren
Werkcollege20,00 uren
Zelfstudie28,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Den Bosch Dorien
Andere docenten: Sys Hannelore
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Communiceren

Gesprekstechnieken en -vaardigheden correct hanteren. 1.1 T
Het voeren van individuele gesprekken met leerlingen illustreren 1.2 W&I
Individuele gesprekken voeren met leerlingen 1.2 T
Constructief met ongewenst leerlingengedrag omspringen 1.6 T
Een positief leer- en leefklimaat karakteriseren 1.6 W&I
Technieken om constructief met ongewenst leerlingengedrag om te gaan verduidelijken 1.6 W&I
Elementen voor het efficiënt vergaderen beschrijven 2.2 W&I
Groepsdynamische processen in teamverband verduidelijken 2.1 W&I
Kwaliteiten van andere teamleden naar waarde inschatten. 2.1 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 1:
Er staan als leraar
Praktijk 1: assisteren
Praktijk 1: WPL assisteren

Modeltraject 3:
Samen school maken
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2

Horizontale afstemming:
De leraar als taalleraar
Onderwijsvak X3
Onderwijsvak X4
Assistent in diverse contexten
Praktijk 2: vakleraar X worden
Praktijk 2: WPL LO
Praktijk 2: WPL BR

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Interactie met de klasgroep: klasmanagement

• Groepsontwikkeling
• Preventieve aanpak: positief en stimulerend klasklimaat
• Curatieve aanpak: remediëringstechnieken, omgaan met ongewenst gedrag in de klas, omgaan met agressie, sanctiebeleid
• Nieuwe autoriteit

Interactie met individuele leerlingen
• Emancipatorisch werken en motiverend coachen
• Gesprekstechnieken, ster van verandering, opbouw van een gesprek

Interactie in het team
• De leraar als teamspeler
• Roos van Leary
• Vergaderen en notuleren: vergadertechnieken, vergaderrollen, vergaderstructuur, vergaderverslag/notuleren

Voor LO-BR worden enkele bovenstaande inhouden afgebakend en worden inhouden met betrekking tot de sportsector aangereikt.

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijstelling voor
Er staan als leraar

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR

01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
02 Actief participerend samenwerken in een (breed) schoolteam

dOLR

01.1 Zich krachtig en expressief als leraar positioneren
01.2 Effectief en efficiënt met de leerlingen communiceren
01.6 Effectief en efficiënt communiceren in functie van een doeltreffend klasmanagement
02.1 Als teamspeler aan een goede werksfeer meewerken
02.2 Constructief aan samenwerkingssituaties binnen en buiten de school bijdragen


Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

hoorcollege met activerende elementen
werkcollege: begeleide oefeningen
werkcollege: interactievormen: gespreksvormen
werkcollege: interactievormen: rollenspel, situatiespel, simulatiespel, ...
begeleid zelfstandig werk



Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periodegebonden evaluatie:

- vaardigheidstest: rollenspel gesprekken met leerlingen (30% van de totaliteit van de beoordeling)

- mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (20% van de totale beoordeling)

- paper met mondelinge toelichting (50% van de totaliteit van de beoordeling)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten. 

 

Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie:

- vaardigheidstest: rollenspel gesprekken met leerlingen (30% van de totaliteit van de beoordeling)

- mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (20% van de totale beoordeling)

- paper met mondelinge toelichting (50% van de totaliteit van de beoordeling)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.


Studiekosten

De kostprijs van het studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.  

 

Trefwoorden

Sociale psychologie

Lerarenvorming