Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
8 studiepunten
Gewicht:
8,00
Totale studietijd: 216,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Mouton Tania
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I
Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I
Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak Wiskunde 1
Onderwijsvak Wiskunde 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Wiskunde 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Wiskunde 4
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar Wiskunde worden
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Vakinhoud:
Beschrijvende statistiek
Functies van de tweede graad SO
Meetkunde:
De cirkel
Regelmatige veelhoeken
Constructies met passer en lineaal;
Rijen
Ruimtemeetkunde van de tweede graad SO
Combinatieleer
Vakdidactiek:
Leereffect - Foutenanalyse van het eigen leerproces
Toegankelijke teksten - moeilijkheidsgraad van teksten - schooltaalwoorden – visualiseren van inhouden - gebruik van kijkwijzers - Nederlands als instructietaal
Spreekkansen - vakjargon - alledaagse context in de klas
Internationale leermiddelen
Cultuur en kunst die jongeren omringen - Illustratie van de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing
Vakspecifieke methodieken en technologie
Sociale en ethische aspecten van ICT
De leerplannen van de tweede graad wiskunde van het secundair onderwijs (van de verschillende onderwijsnetten)
Peilingen binnen het wiskundeonderwijs zowel nationaal als internationaal
Mogelijke aanpak van een wiskundige instructieles
Dyscalculie en hoogbegaafdheid
Constructieve feedback: schriftelijk op vlak van prestaties, vaardigheden, gedragingen en attitudes.
Wiki, webblog, digitaal portfolio
Evaluatie: formatieve en summatieve evaluatie
Misconcepties van toepassing op de aangeboden leerinhouden
Multimediale leermiddelen: tablets, digitaal bord
ICT-toepassingen binnen het vak
Ervaringsgericht werken - Authentieke casussen, probleemstellingen, projecten, simulaties
Materiaalkennis zowel fysiek aanwezig materiaal als software binnen wiskunde en de bijhorende educatieve diensten/bedrijven
De leeromgeving: studie- en leermaterialen
Het didactisch model van Van Gelder: leeractiviteiten
Leerstijlen van Kolb
Meervoudige intelligentie
Activerende werkvormen
Probleemoplossend denken, heuristieken binnen het vak wiskunde
Onderzoekscompetenties binnen het vak wiskunde
Volgtijdelijkheid (VT)
Credit voor of vrijstelling voor
Wiskunde 1 en Wiskunde 2
Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn
Eindcompetenties (tekst)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met activerende elementen
Werkcollege: begeleide oefeningen
Werkcollege: interactievorm onderwijsgesprek
Werkcollege: educatieve spelvormen
Begeleid zelfstandig werk
Begeleide zelfstudie
Opdrachtgestuurd onderwijs
Microteaching
Groepswerk
Practicum
Begeleiding
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans
Periodegebonden evaluatie:
- Schriftelijk examen (53%)
- Vaardigheidstest (25%)
Niet-periodegebonden evaluatie:
- Ontwerpen (16%)
- Observatie van functioneren van de student (3%)
- Geïntegreerde evaluatie (3%): verslag en presentatie
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle niet-periodegebonden evaluaties.
Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie:
- Schriftelijk examen (53%)
- Vaardigheidstest (25%)
- Ontwerpen (16%)
- Observatie van functioneren van de student (3%)
Er wordt geen tweede examenkans georganiseerd. Wanneer een student in de eerste examenkans niet geslaagd was, blijft de beoordeling of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans.
- Geïntegreerde evaluatie (3%): verslag en presentatie
Er wordt geen tweede examenkans georganiseerd. Wanneer een student in de eerste examenkans niet geslaagd was, blijft de beoordeling of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle evaluaties van opdrachten.
Andere studiematerialen
Ti-83+ of Ti-84+
Software
Studiekosten
De kostprijs van verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 35 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 140 euro.
De reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
Wiskunde
Vakdidactiek
Lerarenvorming