Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Techniek 330276/4264/1920/1/43
Studiegids

Techniek 3

30276/4264/1920/1/43
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • techniek
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • techniek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Gewicht: 8,00
Totale studietijd: 216,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk35,00 uren
Hoorcollege21,00 uren
Werkcollege42,00 uren
Zelfstudie118,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vandergheynst Sabine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I

Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I

Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak techniek 1
Onderwijsvak techniek 2
Praktijk 1: assisteren

Modeltraject 3:
Onderwijsvak techniek 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak techniek 4
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar techniek worden

 


Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen :

Vakspecifieke didactiek : 
 
Concretisering algemene didactiek :
De b
eginsituatie van de leeromgeving en de lerende en het didactisch model bij het ontwikkelen van projecten
Link tussen leerstijlen, leervoorkeuren, het bèta-mentality en variëren in actieve werkvormen in techniek

Actieve werkvormen :
Specifieke werkvormen en didactische wenken voor de behandelde vakinhoudelijke modules (‘mode/textiel’ en ‘technische systemen’) en transfermogelijkheden naar andere vakinhoudelijke modules
Functioneel inzetten van ICT opdrachten

Verdieping in projectwerk :
Verdieping in projectwerk in het technisch proces 
Een technisch systeem als uitgangspunt
Een technisch systeem als uitgangspunt in projectwerk

Onderzoeken als competentie :
analyseren van technische systemen

Taalgericht vakonderwijs :
Context - taalsteun - interactie

Evalueren in het vak techniek :
Competentiegericht evalueren
Evalueren inbouwen in een techniekproject
Evalueren in relatie met de leerplandoelen
Proces-/productevaluatie van de lerende t.o.v. proces- / productevaluatie als stap in een project in het technisch
proces
Zelf, co-, peerevaluatie in het vak techniek
Evalueren in functie van remediëring en talentontwikkeling

 

Vakspecifieke inhouden
 
Materialenkennis in functie van het begrijpen, maken en ontwerpen van technische systemen :
textiel

Technische systemen : verdieping :
Technische systemen 
en socio-culturele behoeften
Evolutie van technische systemen
Impact van het gebruik van 
technische systemen
Technische systemen begrijpen, gebruiken, onderhouden en 
herstellen
Technische systemen als constructie
Ontwerp van technische systemen 

De dimensie duiden in het vak techniek :
Duurzame ontwikkeling


Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijstelling voor
Techniek 1 en Techniek 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsvorm

  • Onderwijsleergesprek
  • Activerend hoorcollege
  • Peerteaching
  • Excursie
  • Oefensessie
  • Opdracht

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Hoorcollege met activerende elementen

Practicum / skills lab
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk

Extra-muros

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Begeleiding

Monitoraat op afspraak 

Voorziene begeleiding tijdens opdrachten voor vragen, advies en sturing

Consultatie via mail

Ondersteunend materiaal op de elektronische leeromgeving

Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenGeïntegreerde evaluatie50,00De evaluatie bestaat uit twee opdrachten met elk hun wegingsfactor. Bij opdracht 1 (60%) worden ontwerpen en vaardigheden geëvalueerd. Bij opdracht 2 (40%) wordt een ontwerp geëvalueerd.
Periode gebondenSchriftelijk examen50,00Het schriftelijk examen bestaat uit een examen vakinhoud (40%) en een examen vakdidactiek (60%).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenGeïntegreerde evaluatie50,00De evaluatie bestaat uit het evalueren van de herwerking en optimalisatie van alle (deel)uitwerkingen van opdrachten van examenkans 1 waarvoor een onvoldoende werd behaald (2/3 van de punten) en uit het evalueren van de argumentatie van de herwerking (1/3 van de punten).
Periode gebondenSchriftelijk examen50,00Het schriftelijk examen bestaat uit een examen vakinhoud (40%) en een examen vakdidactiek (60%).

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periodegebonden evaluatie (50%)

-
schriftelijk examen

Niet-periodegebonden evaluatie (50%)

-
Geïntegreerde evaluatie : ontwerp, verslag, product- en procesevaluatie met observatie van het functioneren van de student

De niet-periodegebonden evaluatie komt tot stand aan de hand van verschillende opdrachten. Welke evaluatievormen in welke opdracht worden ingezet en eventuele voorwaarden die de slaagkansen beïnvloeden, zijn terug te vinden in de betreffende opdrachtenformats, ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform.

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie

- schriftelijk examen (50%)

- ontwerp en verslag (reflectie) (50%)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.


Boeken en syllabi

2. Syllabi
cursus 'Techniek 3 : didactiek : projecten in het technisch proces : verdieping'Verplicht
  • Auteur: Sabine Vandergheynst
  • Editie: 2019-2020
cursus 'Techniek 3 : didactiek : evalueren in techniek'Verplicht
  • Auteur: Sabine Vandergheynst
  • Editie: 2019-2020
cursus 'Techniek 3 : didactiek : taalgericht techniekonderwijs'Verplicht
  • Auteur: Sabine Vandergheynst
  • Editie: 2019-2020
cursus 'Techniek 3 : technische systemen'Verplicht
  • Auteur: Sabine Vandergheynst
  • Editie: 2019-2020
cursus 'Techniek 3 : textiel'Verplicht
  • Auteur: Sabine Vandergheynst
  • Editie: 2019-2020

Andere studiematerialen

PPT 'didactiek : multimedia/ICT inzetten in Techniek'

PPT 'didactiek : diversiteit en differentiëren in techniek : leerstijlen en bèta-mentality'

Extra (ondersteunend) lesmateriaal (PPT, cases,...) via elektronisch leerplatform

Studiekosten

Studiekosten worden geraamd op ongeveer 100 euro : de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het materiaal/materieel om opdrachten tot een goed einde te brengen en van de verplichte activiteiten waaraan de student dient deel te nemen (bv. extra-muros).

Trefwoorden

toegepaste wetenschappen - didactiek - lerarenvorming