Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Project kunstvakken 327219/4264/1920/1/89
Studiegids

Project kunstvakken 3

27219/4264/1920/1/89
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • project kunstvakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Gewicht: 8,00
Totale studietijd: 216,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk35,00 uren
Hoorcollege7,00 uren
Werkcollege63,00 uren
Zelfstudie111,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Moens Grietje
Andere docenten: Van Laethem Marita, Vuye Jan
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I

Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I

Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak project kunstvakken 1
Onderwijsvak project kunstvakken 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak project kunstvakken 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak project kunstvakken 4
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar project kunstvakken worden

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
COMMUNICEREN
Nederlands als instructietaal - vaktaal
Toegankelijke teksten – moeilijkheidsgraad van teksten tegenover doelpubliek: 6 tot 12 jarigen
Spreekkansen voor leerlingen
Het leerlingenblaadje / de instructiefiche muzische vorming, kunstenbad op correct taalniveau

MAATSCHAPPELIJK, INTERNATIONAAL EN INTERCULTUREEL PARTICIPEREN
Cultureel participeren: museumbezoek, museumworkshop
Cultuureducatie als evidentie in het kunstonderwijs
Duurzaamheid

PROFESSIONALISERING
Kunststudio (intra muros):
cultureel bewustzijn
oriëntatie in meerdere kunstdisciplines
vocabularium van verschillende muzische domeinen/kunstdisciplines
culturele expressie binnen verschillende muzische domeinen/kunstdisciplines
reflectie binnen een creatief proces

ThemaX ‘View Points’
Internationale kunstactualiteit en multidisciplinaire kunst
Cultuur en kunst die jongeren omringen - illustratie van de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing
Vocabularium rond standpunten in de beeldende kunsten, muziek, drama en media
Onderzoek naar ‘standpunten’ in de fotografie/beeldende kunsten, muziek, drama en toegepaste kunstvormen
Onderzoek volgens de beeldaspecten en de parameters van muziek en drama
Discipline-overschrijdende realisaties beeld/media/muziek/drama
Transfer van het thema naar didactische voorbeelden, lesidee en/of didactisch ondersteunend materiaal

Multimediale leermiddelen als ondersteuning van een activiteit
Systematisch en kritisch gebruik van vakgerichte en vakdidactische bronnen
Transfer van het thema naar didactische voorbeelden, lesidee en/of didactisch ondersteunend materiaal, eventueel instap, spelvorm, evaluatievorm…


KRACHTIGE LEEROMGEVING
Kunstdidactiek
- ICT in het atelier/de studio: visuele en auditieve media
- Kunst: beschouwen – onderzoek/ vorm(geving) – creëren – reflectie (gebaseerd op OVUR)
- Via specifieke observatietaak: pedagogische beginsituatie – didactische beginsituatie , infrastructuur van het atelier, de studio, de klas: mogelijkheden en beperkingen
- Veiligheid in het atelier, de studio, de klas
- Leerplandoelen – lesdoelen – lesfasedoelen: de relatie herhalen
- Koppeling van doelen aan passende didactische werkvormen
- Het activeringsprincipe
- Creatieve instap voor een les kunstonderwijs
- Kunst beschouwen met alle zintuigen
- Visualiseren van inhouden
- Leervoorkeuren van Kolb
- Alledaagse context in de les brengen: cultuur en kunst die jongeren omringen
- Leerplannen DKO, Kunstenbad, muzische vorming basisonderwijs
- Het didactisch model van Van Gelder: leeractiviteiten
- De drie pijlers van een voorbereiding kunstactiviteit
- Koppelen van beginsituatie, doelstellingen, leerinhouden, werkvormen, leeractiviteiten en passende leermiddelen binnen een artistiek proces
- Didactische principes: aanschouwelijkheid, activiteit, motivatie, herhaling en geleidelijkheid
- Fasering leerinhouden
- Vakspecifieke methodieken en technologie: experimenteel en onderzoekend leren
- Principes van het ervaringsgericht werken en leren
- Leereffect
- Reflectie over het multidisciplinair leerproces van de leerling als vertrekpunt om doelgericht leeractiviteiten te optimaliseren
- Inleiding tot evaluatie in een multidisciplinaire context: constructieve feedback, proces- en/of productevaluatie in relatie tot evaluatiecriteria, bijvoorbeeld reflectievragen, tussentijds reflectiegesprek

 
De student als onderzoeker, vakman, unieke ik, samenspeler, performer en leraar en performer

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijstelling voor
Project kunstvakken 1 en Project kunstvakken 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen
Werkcollege: begeleide oefeningen
Begeleid zelfstandig werk
Thematisch gericht en gestuurd onderwijs
Practicum


Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans
Niet-periodegebonden evaluatie
1. Geïntegreerde evaluatie (75% van de totaliteit van de beoordeling): ontwerp en vaardigheidstest
- Ontwerp: proces- en productevaluatie
Proces (40% van de beoordeling ontwerp): leertaken gespreid over het semester met meerdere onderdelen zoals de onderzoeksresultaten, schetsen, ontwerpen, studiewerk, werkstukken, bewijs van vereiste attitudes
Product (60% van de beoordeling ontwerp): eindtaken, artistieke realisaties
- Vaardigheidstest tijdens de examenperiode
2. Ontwerp (25% van de totaliteit van de beoordeling): taken vakdidactiek

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle taken.

Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie
1. Geïntegreerde evaluatie (75% van de totaliteit van de beoordeling): ontwerp en presentatie
- Ontwerp: proces- en productevaluatie
Proces (40% van de beoordeling ontwerp): leertaken met meerdere onderdelen zoals de onderzoeksresultaten, schetsen, ontwerpen, studiewerk, werkstukken, bewijs van vereiste attitudes
Product (60% van de beoordeling ontwerp): eindtaken, artistieke realisaties
- Vaardigheidstest
2. Ontwerp (25% van de totaliteit van de beoordeling): taken vakdidactiek

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Andere studiematerialen

Syllabus beschikbaar op elektronische leeromgeving
Naslagwerk kunstedu (eigen uitgave):deze wordt gebruikt in verschillende opleidingsonderdelen verspreid over de drie modeltrajecten
Opdrachtendocumenten
Vakspecifiek materieel en materiaal
Vakdidactische handleidingen en handboeken

Studiekosten

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 25 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 300 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Project Kunstvakken
Vakdidactiek
Lerarenvorming beeld/muziek/woord
Kunst
Kunst&Cultuur en/in onderwijs