Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Niet-confessionele zedenleer 317668/4264/1920/1/14
Studiegids

Niet-confessionele zedenleer 3

17668/4264/1920/1/14
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • niet-confessionele zedenleer
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • niet-confessionele zedenleer
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Gewicht: 8,00
Totale studietijd: 216,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk35,00 uren
Hoorcollege21,00 uren
Werkcollege42,00 uren
Zelfstudie118,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Dalkiran Papatya
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I

Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I

Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

 Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 1:
Onderwijsvak niet-confessionele zedenleer 1
Onderwijsvak niet-confessionele zedenleer 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak niet-confessionele zedenleer 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak niet-confessionele zedenleer 4
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar niet-confessionele zedenleer worden

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:


VAKINHOUDEN:

- Inleiding in ethiek en waardeleer

- Vakjargon en filosofisch taalgebruik

- Autonoom en kritisch denken en handelen: selectie van relevante psychologische en sociologische experimenten en moraalwetenschappelijk onderzoek en de gevolgen voor de klaspraktijk NCZ en groepsdynamische processen in levensbeschouwelijk onderwijs

- Morele ontwikkeling en vorming van kinderen en jongeren: Piaget, Selman, Kohlberg, Blatt, Turiel

- Wetenschappelijk wereldbeeld: oa. basiskennis evolutietheorie

- Actualiteit: aandacht voor actuele morele, filosofische en levensbeschouwelijke maatschappelijke vraagstukken

- Kennismaking met internationaal humanisme.

- Cultuur en kunst die jongeren omringen. Illustratie van de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing.

- Principes van de rechtstaat

VAKDIDACTISCHE INHOUDEN:

- Het didactisch model van Van Gelder: leeractiviteiten

- Didactisch model Kohlberg-Blatt (graduele toename van moreel redeneren stimuleren)

- Waardenverheldering, een non-directieve methode (Simon & Raths)

- Leerplanstudie NCZ: 5 procesdoelen en 9 themavelden

- De beginsituatie: didactisch, pedagogisch en levensbeschouwelijk

- Lesontwerp NCZ

- Specifieke activerende werkvormen NCZ

- ICT binnen NCZ

- Informatiekanalen met betrekking tot NCZ en vakdidactiek beoordelen.

- Taalgericht vakonderwijs

- Gespreksbegeleiding: socratische houding, Filosoferen met kinderen en jongeren (FMKJ), debatteren

- Een veilige klasruimte creëren om waardegeladen en levensbeschouwelijke onderwerpen in een groep bespreekbaar te maken

- Evalueren in NCZ

 





Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Niet-confessionele zedenleer 1 en Niet-confessionele zedenleer 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces


Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Activerend hoorcollege

Oefensessies: begeleide oefeningen, vaardigheidsoefeningen (gespreksvaardigheden), debat, discussie, casus, presentatie, microteaching

Excursie (optioneel)

Gastspreker (optioneel)

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving

Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periodegebonden evaluatie:

-Schriftelijk examen (70%): open vragen, gesloten boek

Niet-periodegebonden evaluatie (30%):

-verslag

-portfolio

-Geïntegreerde evaluatie: ontwerp, presentatie, observatie van het functioneren van de student

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.


Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie: schriftelijk examen (70%) open vragen, gesloten boek

Periodegebonden evaluatie (30%):
-ontwerp

-verslag

-portfolio

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Klassevol filosoferenVerplicht
  • Auteur: Willy Poppelmonde en Danny Wyffels
  • Uitgever: Plantyn
  • Editie: 1ste editie, 2015
  • ISBN-nr: 978-90-301-9257-2

Andere studiematerialen

- Presentaties en teksten beschikbaar op Chamilo

- Leerplannen NCZ (2017): http://ribz.be/vak-ncz/leerplannen/leerplannen-per-onderwijsniveau/

Studiekosten

Studiekosten worden geraamd op ongeveer 30 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Moraalwetenschappen

Ethiek

Levensbeschouwing

Niet-confessionele zedenleer

Lerarenvorming