Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Muzikale opvoeding 317583/4264/1920/1/34
Studiegids

Muzikale opvoeding 3

17583/4264/1920/1/34
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • muzikale opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Gewicht: 8,00
Totale studietijd: 216,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk35,00 uren
Hoorcollege7,00 uren
Werkcollege63,00 uren
Zelfstudie111,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vuye Jan
Andere docenten: Lerouge Sophie, Veirman Jonas
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I

Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I

Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak Muzikale Opvoeding 1
Onderwijsvak Muzikale Opvoeding 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Muzikale Opvoeding 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Muzikale Opvoeding 4
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar Muzikale Opvoeding worden

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Vakinhouden:

Harmonie:
Hoofdgraden en nevengraden
Muziekgeschiedenis:
Pop-Rock-Jazz
Vaardigheden:
Muziekleer praktijk
Zang
Piano
Liedbegeleiding

Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie

Vakdidactiek:

fundamentele leerinhouden en vaardigheden i.v.m. de vakdidactiek nodig om de leerinhouden voor het secundair onderwijs optimaal te kunnen implementeren in de onderwijspraktijk, aanbrengen en inoefenen, specifiek toegespitst op muziekbeluisteren in de klas en gebruik van ICT
Leereffect - Foutenanalyse van het eigen leerproces
Toegankelijke teksten - Moeilijkhgeidsgraad van teksten - Schooltaalwoorden - visualiseren
van inhouden - gebruik van kijkwijzers - Nederlands als instructietaal
Spreekkansen - Vakjargon - Alledaagse context in de klas te brengen
Internationale leermiddelen
Cultuur en kunst die jongeren omringen - Illustratie van de wederzijdse beïnvloeding van
kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing.
Constructieve feedback geven: schriftelijk op vlak van prestaties, vaardigheden, gedragingen
en attitudes.
Evaluatie: toetsvragen, opdrachten, … opstellen
Multimediale leermiddelen: tablets, digitaal bord en ICT-toepassingen binnen het vak
Ervaringsgericht werken - Authentieke casussen, probleemstellingen, projecten,simulaties
De leeromgeving: studie leermaterialen, vaklokaal, ...
Het didactisch model van Van Gelder: leeractiviteiten
Activerende werkvormen

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Muzikale opvoeding 1 en Muzikale opvoeding 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Thematisch gestuurd onderwijs
Demonstraties
Microteaching
Hoorcollege met interactieve elementen
Practicum/skills lab
Groepswerk
Excursie

Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Begeleide zelfstudie

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans
Periodegebonden evaluatie
- Schriftelijk examen (25%): open en gesloten vragen - muziekgeschiedenis
- Vaardigheidstest (20%): muziekleer
Niet-periodegebonden evaluatie
- Geïntegreerde evaluatie (30%): praktische vakken
- Ontwerp (7,5%): didactiek
- Paper (5%): didactiek
- Verslag (5%): extra muros en concertbezoek
- Observatie van functioneren van de student (7,5%): microteaching

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie
- Schriftelijk examen (25%): open en gesloten vragen - muziekgeschiedenis
- Vaardigheidstest (20%): muziekleer
- Geïntegreerde evaluatie (30%): praktische vakken
- Ontwerp (15%): didactiek
- Paper (5%): didactiek
- Verslag (5%): extra muros en concertbezoek

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Vademecum van de Algemene MuziekleerVerplicht
  • Auteur: Daniel Gistelinck
  • Uitgever: Aniscore
  • Editie: -
  • ISBN-nr: 978-10-914-9507-4
Van 't blad zingen deel 2Verplicht
  • Auteur: Marie Egmond
  • Editie: .
  • ISBN-nr: 978-10-900-1589-1

Andere studiematerialen

Studiemateriaal op de elektronische leeromgeving

Partituren

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 50 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht studiemateriaal (partituren) wordt geraamd op ongeveer 25 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 150 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Muziekgeschiedenis
Praktische vaardigheden: Piano / zang / liedbegeleiding / groepsmusiceren / muziekleer
Vakdidactiek