Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Informatica 317648/4264/1920/1/13
Studiegids

Informatica 3

17648/4264/1920/1/13
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • informatica
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • informatica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Gewicht: 8,00
Totale studietijd: 216,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk35,00 uren
Hoorcollege21,00 uren
Werkcollege42,00 uren
Zelfstudie118,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Daele Annick
Andere docenten: Lescur Alain
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I

Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I

Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak INFORMATICA 1
Onderwijsvak INFORMATICA 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak INFORMATICA 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak INFORMATICA 4
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar INFORMATICA worden

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Vakdidactische concepten en principes (Vakdidactiek en –methodiek):
Situering van het vak informatica in het onderwijslandschap - De lesbevoegdheid van de leerkracht informatica - Specifieke vakdidactische – en vakinhoudelijke terminologie - Situering van het vak informatica in de lessentabellen - Fasen in een les informatica (logische structuur). Verwervingsniveaus (kennis, vaardigheden, inzicht en attitudes) in een les informatica.

Vakspecifieke inhouden:
Alle vakspecifieke inhouden worden gelinkt aan de vakdidactiek informatica.

Ontwerp: webdesignlogica – webdesignanalyse:
Introductie in de logische opbouw van een website.
Introductie in het maken van een analyse en het maken van een planning voor het bouwen van een website.

Implementatie:
Introductie in het leren schrijven van HTML code en het gebruik van Cascading Style Sheets (CSS).
Leren werken met Content Management Systemen (CMS) zoals WordPress, …
Opzetten van blogs, twitters of andere informatieverstrekkers.
Algoritmisch denken met Javascript.
Leren schrijven van kleine Javascript toepassingen.

Physical computing:
Programmeren van robots/microcontrollers met grafische/tekstuele programmeeromgevingen, verschillende programmeerconcepten (o.a. toestanden, events,…)

Inleiding informatica:
Gegevensabstractie: de basisprincipes van gegevensstructurering, gegevensstructuren implementeren Een beknopt praktijkgeval.
Kunstmatige intelligentie: intelligentie en machines, beeld begrijpen, redeneren, projecten rond A.I.

Toepassingspakketten
Rekenblad: programmeren in VBA voor Excel

Nieuwe media en technologieën (Mevr. Van Daele):
Diverse multimediale toepassingen die een meerwaarde voor de lerende zijn en kaderen binnen de vakdidactiek. (kunnen ook apps zijn)

Actualiteit:
Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie.

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Informatica 1 en Informatica 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere
leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben
op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen- Werkcolleges: begeleide oefeningen
Demonstraties- Plenaire oefeningen- Practicum/skills lab- Microteaching- Groepswerk-
Opdrachtgestuurd onderwijs- Begeleid zelfstandig werk - Begeleide zelfstudie

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans:
Periodegebonden evaluatie
- Schriftelijk examen (75%): open en gesloten vragen, digitaal examen
Niet-periodegebonden evaluatie
- Geïntegreerde evaluatie (25%): ontwerp, presentatie en observatie van functioneren van de student, paper

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans:
Periodegebonden evaluatie
- Schriftelijk examen (75%): open en gesloten vragen, digitaal examen
- Geïntegreerde evaluatie (15%): presentatie en observatie van functioneren van de student
Geïntegreerde evaluatie (10%): ontwerp, paper

Er wordt geen tweede examenkans georganiseerd voor de geïntegreerde evaluatie (paper, ontwerp). Wanneer een student in de eerste examenkans niet geslaagd was blijft de beoordeling of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans.

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
COMPUTER SCIENCE AN OVERVIEW WITH COMPANION WEBSITE ACCESS CVerplicht
  • Auteur: .
  • Uitgever: Pearson
  • Editie: .
  • ISBN-nr: 978-12-920-6116-0
HTML5 & CSS3Verplicht
  • Auteur: Doolaard, P.
  • Uitgever: Nederland: Van Duuren Media.
  • Editie: 4de
  • ISBN-nr: 978-90-594-0971-2

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 35 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.

Trefwoorden

Vakdidactiek
Lerarenvorming
Computerwetenschappen
Informatica
Computertechnologie