Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Geschiedenis 317679/4264/1920/1/00
Studiegids

Geschiedenis 3

17679/4264/1920/1/00
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • geschiedenis
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • geschiedenis
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Gewicht: 8,00
Totale studietijd: 216,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk35,00 uren
Hoorcollege21,00 uren
Werkcollege42,00 uren
Zelfstudie118,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Willaert Hilde
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I

Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I

Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I


Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak Geschiedenis 1
Onderwijsvak Geschiedenis 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Geschiedenis 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Geschiedenis 4
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar Geschiedenis worden

Inhoud

Krachtlijnen van de socio-economische, culturele en politieke geschiedenis van de algemene West-Europese moderne geschiedenis:

Studie van enkele langdurige processen voor de periode 1450-1750 van de algemene West-Europese geschiedenis

De vakdidactische verwerking van de langdurige processen voor de periode 1450-1750 van de algemene West-Europese geschiedenis: 

Selecteren van vakinhouden in functie van lesvoorbereidingen
Studie van de leerplannen: b-stroom en tweede graad aso/tso/kso
Hanteren van het vakdidactische handboek als eerstelijnsondersteuning
Vakmethodieken vakdidactische formules
Evaluatie: functies methodologie vormen
Multimediale leermiddelen: ICT-toepassingen binnen het vak
Methodologie: organisatie van de lesvoorbereiding
De leeromgeving: studie leermaterialen, het ideale vaklokaal, het museum, leertochten...
Het didactisch model van Van Gelder: leeractiviteiten
Werkvormen: selectie en gebruik in verschillende leercontexten
Activerende werkvormen waaronder
meerdaagse excursie

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Geschiedenis 1 en Geschiedenis 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Demonstratie
Opdrachten
Meerdaagse excursie

Werkcollege
Hoorcollege met interactieve elementen

Begeleid zelfstandig werk

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Begeleiding

Gebruik van de elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Begeleiding van de meerdaagse excursie

Na afspraak worden de mogelijkheden tot begeleiding vastgelegd

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periode gebonden evaluatie : schriftelijk examen: open en gesloten vragen (85% van de totaliteit van de beoordeling)
Niet-periodegebonden evaluatie: portfolio: takenbundel in te dienen op geregelde tijdstippen (15% van de totaliteit van de beoordeling)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten

Tweede examenkans

Periode gebonden evaluatie:
- schriftelijk examen: open en gesloten vragen (85% van de totaliteit van de beoordeling)
- portfolio: takenbundel  (15% van de totaliteit van de beoordeling)

Vanuit de visie van taalontwikkeld opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Een kennismaking met de geschiedenis van de Nieuwe tijdVerplicht
  • Auteur: Van Os, M., Potjer, M.
  • Uitgever: Coutinho
  • Editie: 2013
  • ISBN-nr: 978-90-628-3358-0

Andere studiematerialen

Wilschut, A., (2013). Geschiedenisdidactiek · Handboek voor de vakdocent. Coutinho. (ISBN 9789046903025)
Notities genomen door de student tijdens de les
Leermethodes uit het secundair onderwijs
Historisch referentiekader
Eindtermen
Leerplannen eerste en tweede graad
Leermateriaal in de les/via de leeromgeving verdeeld

Historische atlas(sen)

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek studiematerialen wordt geraamd op ongeveer 100 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 20 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 340 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen zoals excursies.

Trefwoorden

Moderne-geschiedenis
Vakdidaktiek
Lerarenvorming geschiedenis