Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Engels 319338/4264/1920/1/49
Studiegids

Engels 3

19338/4264/1920/1/49
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • Engels
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Engels
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Gewicht: 8,00
Totale studietijd: 216,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk35,00 uren
Hoorcollege21,00 uren
Werkcollege42,00 uren
Zelfstudie118,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: De Puydt Ariane
Taalvak: Ja, Engels
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I

Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I

Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I


Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak Engels 1
Onderwijsvak Engels 2
Praktijk 1: assisteren
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Engels 5
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken


Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Engels 4
De leraar als taalleraar
Diverse en krachtige leeromgeving
De leraar in interactie
Assistent in diverse contexten
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar Engels worden






Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Didactiek

  • Het didactisch model van Van Gelder        
  • Beginsituatie, doelstellingen, leeractiviteiten i.f.v. taaltaken
  • Aandacht voor activerende werkvormen (cf. Actief met taal)                                                                                                                                                                       
  • How to teach grammar?                                                                                                                                                                                                                         
  • How to teach listening skills? (cf. EdPuzzle)
  • experimenterend, onderzoekend en ervaringsgericht leren
  • Evaluatiecriteria vooropstellen en rubrics creëren, feedback geven en remediëren (cf. Gymglish) na foutenanalyse, in kaart brengen van leereffect/leerwinst 
  • Innovatie: recente ontwikkelingen en vernieuwingen op het vlak van grammatica- en woordenschatonderwijs, strategieën, taaltaken, culturele actualiteit & vakdidactische leermiddelen opvolgen

 

Kennis en vaardigheden

  • Grammatica: uitdieping
  • Thematische woordenschat en idiomatische uitdrukkingen: uitdieping (cf. thema's 2de graad: love, war,...)
  • Classroom English, vakjargon, schooltaalwoorden                                                                                                                                                                                     
  • Taalzorg met verdiepende aandacht voor confusables/pitfalls/false friends 
  • Cultuur en kunst die jongeren omringen: een illustratie van de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing - American culture.                                                                                                                                                                                                 
  • American culture: presentatie van een typisch Amerikaans topic (i.k.v. mondelinge taalvaardigheid)
  • Literatuur: analyse short story a.d.h.v. literary lenses (verdiepend i.k.v. intertekstuele leesvaardigheid en literaire onderzoekscompetenties)

 

Taaltaken in taalportfolio op niveau B2-C1(ERK)

  •  oefeningen op maat van de student, gedifferentieerd (interesse en niveau cf. graded readers), remediërend en excellerend    
  • leesvaardigheid: bv. lezen van graded/simplified readers, short stories, literaire romans, didactische artikels, informatieve, argumentatieve, narratieve, artistiek-literaire teksten
  • luistervaardigheid: bv. via films, (Netflix) series, informatieve programma's, TED talks rond innovatie, interviews, docu's, praatprogramma's, journaals de anglofilie aanzwengelen
  • schrijfvaardigheid: creatieve schrijfopdrachten bv. een kort verslag, een review van een artikel, film of interview
  • mondelinge taalvaardigheid: bv. presentaties of conversatie-oefeningen over verschillende thematieken (bv. American culture), informatie rond bv. professionalisering uitwisselen, een gebeurtenis vertellen, een boek of film samenvatten of bespreken, een oplossing zoeken voor een probleem, een (in)formele discussie voeren, op een (in)formele manier zijn mening geven en iemands mening vragen,... Registergevoeligheid aankweken door spreekkansen te creëren waarbij men de alledaagse context in de klas brengt.  
  • Vakspecifieke methodieken, technologie, website(s) of app(s) laten beoordelen door studenten


 In te zetten leermiddelen: 

  •  Authentieke teksten en taaltaken                                                                                                                                             
  •  Internationale leermiddelen                                                                                                                                                                                                       
  •  Multimediale leermiddelen: tablets, digitaal bord, ICT-toepassingen, edu-blogs, edu-apps in moderne vreemde talenonderwijs                                                                    
  •  Vakspecifieke en vakondersteunende apps                                                                                                                                                                                         
  •  Applicaties voor kennisdeling: Google Drive, Evernote, Dropbox, Klascement, TPT                                                                                                                                   
  • Leren in authentieke communicatieve contexten (eventueel via excursies, extra-muros activiteiten, eTwinning)

 

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Engels 1 en Engels 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

De bereikte eindcompetenties van Engels2

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces







Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen
Plenaire oefeningen
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Begeleide zelfstudie
Groepswerk
Microteaching
Gastspreker
Portfolio
Extra-muros

Begeleiding



Begeleiding door lector tijdens de lessen

Monitoraat op afspraak en via mail

Via elektronische leeromgeving

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans
Periodegebonden evaluatie:
Schriftelijk examen (73% van de totaliteit van de beoordeling)
Mondeling examen LTEFL en literaire competenties (17% van de totaliteit van de beoordeling)

Niet-periodegebonden evaluatie:
Vaardigheidstest: presentatie American culture (oral skills 10%)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie:
Schriftelijk examen (73% van de totaliteit van de beoordeling)
Mondeling examen LTEFL en literaire competenties (17% van de totaliteit van de beoordeling)
Vaardigheidstest: presentatie American culture (oral skills 10%)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Actief met taalVerplicht
  • Auteur: Dieuwke de Coole en Anja Valk
  • Uitgever: Coutinho
  • Editie: 2015
  • ISBN-nr: 978-90-469-0439-8
Advanced Grammar in Use Third Edition booksVerplicht
  • Auteur: Martin Hewings
  • Uitgever: Cambridge University Press
  • Editie: Third Edition books
  • ISBN-nr: 978-11-076-9738-6

Andere studiematerialen

Syllabus beschikbaar op elektronische leeromgeving.

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 50,00 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 50,00 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Vakdidactiek
Lerarenvorming
Vreemde talenonderwijs
Grammatica, semantiek, semiotiek, syntaxis
Lexicologie
Engelse taal- en letterkunde