Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Biologie 317639/4264/1920/1/95
Studiegids

Biologie 3

17639/4264/1920/1/95
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • biologie
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • biologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Gewicht: 8,00
Totale studietijd: 216,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk35,00 uren
Hoorcollege21,00 uren
Werkcollege42,00 uren
Zelfstudie118,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Maele Tine Miet
Andere docenten: De Bock Gerda
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Relevante context aanbrengen om de taalvaardigheid van leerlingen te verhogen. 1.5 T
Relevante taalsteun bieden. 1.5 T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele tendensen (i.f.v. cultuureducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling en diversiteit) m.b.t. het onderwijsvak concreet vertalen naar de klaspraktijk. 3.3 W&I

Professionaliseren
ICT systemen voor kennisdeling gebruiken. 4.1 T
Vakkennis, methodieken en technologieën hanteren. 4.1 T
ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken. 4.1 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek beoordelen. 4.2 T
Recente ontwikkelingen in het vakgebied voor leerlingen toegankelijk maken. 4.2 W&I

Krachtige leeromgeving
Functioneel inzetten van multimediale en andere leermiddelen in het kader van (vakspecifieke) leeractiviteiten. 8.1 T
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende toepassen voor het onderwijsvak. 9.1 T
Activerende leeractiviteiten ontwerpen (individueel of in team). 9.4 T
Bij het uitwerken van stimulerende leeractiviteiten rekening houden met de ontwikkelingspsychologie, leerpsychologie. 9.4 T
Het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit. 9.4 T
Leerinhoud correct aanbrengen. 9.4 T
Misconcepties en/of problemen van leerlingen binnen het onderwijsvak (h)erkennen. 9.5 W&I
Correct een foutenanalyse maken bij de leerlingen. 9.5 T
Passend selecteren van formatieve en summatieve evaluatievormen op basis van de pedagogisch-didactische beginsituatie. 9.5 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen

 Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 1:

Onderwijsvak Biologie 1/ Fysica 1

Onderwijsvak Biologie 2 / Fysica 2

Praktijk 1: assisteren

Modeltraject 3:

Onderwijsvak Biologie 5

Bachelorproef

Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Praktijk 3: in diverse contexten werken

Horizontale afstemming:

Onderwijsvak Biologie 4

De leraar als taalleraar

Diverse en krachtige leeromgeving

De leraar in interactie

Assistent in diverse contexten

Onderzoek binnen leerdomeinen

Praktijk 2: vakleraar Biologie/natuurwetenschappen worden




Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen: 

Vakinhouden:

Structuren, systemen en interacties bij organismen

Diverse stelsels in het menselijk lichaam.

Aanpassingen bij dieren

Didactiek:

Toegankelijke teksten - Moeilijkheidsgraad van teksten - Schooltaalwoorden - visualiseren van inhouden - gebruik van kijkwijzers - Nederlands als instructietaal
Spreekkansen - Vakjargon - Alledaagse context in de klas te brengen

Leereffect - Foutenanalyse van het eigen leerproces - Vakspecifieke methodieken en technologie -
Internationale leermiddelen met betrekking tot biologie
Cultuur en kunst die jongeren omringen - Illustratie van de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing.
Sociale en ethische aspecten van ICT - Wiki, webquest, digitaal portfolio - multimediale leermiddelen zoals tablets, digitaal bord en ICT-toepassingen
Wetenschap en samenleving - leerlijnen
Constructieve feedback geven - schriftelijk op vlak van prestaties, vaardigheden, gedragingen en attitudes.
Evaluatie: toetsvragen, opdrachten, … opstellen
Ervaringsgericht werken - Authentieke casussen, probleemstellingen, projecten,simulaties
Materiaalkennis - Veiligheidsvoorschriften- Ergonomie ivm alle deelgebieden van natuurwetenschappen
De leeromgeving: studie leermaterialen, vaklokaal ivm alle deelgebieden van natuurwetenschappen
Model van Van Gelder: focus op de leeractiviteiten
Sociale psychologie - Leerpsychologie
Activerende werkvormen
Principes van ervaringsgericht leren, experimenterend leren, onderzoekend leren (OVUR)


Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Biologie 1 en Biologie 2

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1+X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling  (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere
leermiddelen
08.2 Authentieke ervaringen hanteren als context voor het leerproces
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefomgeving
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben
op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

- Hoorcollege met interactieve elementen

- Werkcollege
- Plenaire oefeningen
- Microteaching
- Begeleid zelfstandig werk 
- Begeleide zelfstudie


Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via e-mail

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

 
Periodegebonden evaluatie:
- Mondeling examen (60% van de totaliteit van de beoordeling)

Niet -periodegebonden evaluatie:

- Geïntegreerde evaluatie van opdrachten (40% van de totaliteit van de beoordeling): (practicum)verslag + vaardigheidstest, ontwerp + vaardigheidstest. De werkvorm en het gewicht van elke opdracht staat geëxpliciteerd onder de rubrieken 'concretisering & ‘evaluatiecriteria’ in elke opdrachtenfiche. Groepsopdrachten kunnen bij gewettigde afwezigheid niet ingehaald worden. Voor bepaalde opdrachten wordt er geen tweede examenkans georganiseerd. Wanneer een student in de eerste examenkans niet geslaagd was blijft de beoordeling of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans.

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:

Periodegebonden evaluatie:
- Mondeling examen (60% van de totaliteit van de beoordeling)

- Geïntegreerde evaluatie van opdrachten (40% van de totaliteit van de beoordeling): (practicum)verslag + vaardigheidstest, ontwerp + vaardigheidstest. De werkvorm en het gewicht van elke opdracht staat geëxpliciteerd onder de rubrieken 'Concretisering' & ‘Evaluatiecriteria’ in elke opdrachtenfiche. Voor bepaalde opdrachten wordt er geen tweede examenkans georganiseerd. Wanneer een student in de eerste examenkans niet geslaagd was blijft de beoordeling of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans.

 Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.


Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Biogenie 3.2 werkboekVerplicht
  • Auteur: D'Haeninck L. , De Kersmaeker L. & Vanopré B
  • Editie: 2012 - Uitg. de boeck
  • ISBN-nr: 978-90-455-3964-5

Andere studiematerialen

Labojas

Studiekosten

De kostprijs van verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op 40 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 50 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materiaal/materieel en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Biologie

Vakdidactiek biologie

Wetenschapsdidactiek

Lerarenopleiding