Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
De leraar als taalleraar30270/4264/1920/1/33
Studiegids

De leraar als taalleraar

30270/4264/1920/1/33
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk13,00 uren
Hoorcollege8,00 uren
Werkcollege16,00 uren
Zelfstudie44,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Stichel Mira
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren                                                                                                                                    
Taalontwikkelend lesgeven en taalgericht vakonderwijs beschrijven vanuit een brede visie op onderwijs en taalvaardigheid. 1.5 – W&I
Vanuit een theoretische achtergrond de principes van taalgericht vakonderwijs toelichten en toepassen. 1.5 – T
Kwaliteitsvolle instructies geven en kwaliteitsvolle toets- en examenvragen opstellen rekening houdend met talige struikelblokken. 1.5 - T
Woordleerstrategieën en woordenschatdidactiek illustreren. 1.5 – W&I
Diverse taligheid situeren in een brede context en in het bijzonder binnen een schoolse context. 1.5 – W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Er staan als leraar
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Praktijk 1: WPL exploreren
Praktijk 1: WPL assisteren
Modeltraject 3:
Samen school maken
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Horizontale afstemming:
De leraar in interactie
Onderwijsvak X3
Onderwijsvak X4
Praktijk 2: vakleraar X worden
Praktijk 2: WPL LO
Praktijk 2: WPL BR
Assistent in diverse contexten

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit deze onderdelen.

  1. Taalontwikkelend lesgeven en taalgericht vakonderwijs: achtergrond en algemeen kader
  2. Taalgericht vakonderwijs: drie pijlers (context, interactie en taalsteun)
  3. Kwaliteitsvolle instructies en toets- en examenvragen
  4. Woordenschat: strategieën en didactiek
  5. Talige diversiteit in onderwijs

Voor LO-BR worden inhouden met betrekking tot de sportsector aangereikt.

Volgtijdelijkheid (VT)

Credit voor of vrijgesteld voor
Er staan als leraar

Het is niet mogelijk om een olod uit de tweede trajectschijf op te nemen indien de student voor alle van de hiernavolgende olods uit de eerste trajectschijf een tekort behaalde: Er staan als leraar, Praktijk 1: exploreren of Praktijk 1: assisteren, Individueel ontwikkelingstraject 1, Algemene didactiek en een tekort voor Onderwijsvak X1 +X2 (één van beide onderwijsvakken over de hele lijn). In dat geval dient de student eerst de olods uit de eerste trajectschijf te hernemen en is het nog niet  mogelijk om olods op te nemen uit de tweede trajectschijf.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren

dOLR
01.5 Doelgericht taalontwikkelend lesgeven om de taalvaardigheid van de lln te verhogen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Werkvormen

  • Activerend hoorcollege
  • Opdracht: zelfreflectie en ontwerp
  • Onderwijsleergesprek
  • Oefensessie: begeleide oefeningen
  • Lezing, getuigenis, gastspreker (optioneel)

 

Begeleiding

  • De student kan voor of na de les contact opnemen met de lector om gerichte vragen te stellen en extra ondersteuning te krijgen bij de lesinhoud.   
  • Gebruik van elektronische leeromgeving: achtergrondinformatie en ondersteunend materiaal. 

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans 

  •  Periodegebonden evaluatie - Schriftelijk examen (60 %)
  • Niet-periodegebonden evaluatie - Geïntegreerde evaluatie: paper en ontwerp (40 %)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans

  • Periodegebonden evaluatie
    • Schriftelijk examen (60 %)
    •  Geïntegreerde evaluatie: paper en ontwerp (40 %)

Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Taalgericht vakonderwijsVerplicht
  • Auteur: Hajer, Maaike, Meestringa Theun
  • Editie: Coutinho 2015
  • ISBN-nr: 978-90-469-0757-3

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 26 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

Trefwoorden

Didactiek

Lerarenvorming