Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Individueel ontwikkelingstraject 130269/4264/1920/1/96
Studiegids

Individueel ontwikkelingstraject 1

30269/4264/1920/1/96
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Academiejaar)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk25,00 uren
Werkcollege28,00 uren
Zelfstudie28,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Moerkerke Charlotte
Andere docenten: BEX Tine, Block Jan, Cochuyt Jo, Cosyns Jasper, De Bock Gerda, Dehaene Serano, De Kestelier Muriel, Delrue Marlies, Demeestere Maarten, De Puydt Ariane, Detollenaere Kristel, Durinck Katrien, Geysen Wis, Lagaert Veerle, Lerouge Sophie, Lescur Alain, Moens Grietje, Mortier Steven, Mouton Tania, Steenhout Petra, Sys Hannelore, Vanassche Barbara, Vandaele Bart, Van Den Bosch Dorien, Vandergheynst Sabine, Van Eenoo Kevin, Vanhaute Sandra, Van Laethem Marita, Van Landeghem Jouri, Van Poucke Kristien, Van Puyvelde Shela, Van Steenkiste Carmen, Van Stichel Mira, Verbrugge An, Vercruysse Sien, Vuye Jan, Willaert Hilde
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Doelstellingen

Correcte, duidelijke, aantrekkelijke en gepaste zinnen bouwen, zowel mondeling als schriftelijk - 1.2 - T

Een verslag schrijven - 1.2 - T
Een rijke woordenschat hanteren, zowel mondeling als schriftelijk - 1.2 - T
Een correcte spelling hanteren - 1.2 - T
Een planning en een billijke taakverdeling bewaken -2.2 - W&I                                                                                                                                                     

Een planning en een billijke taakverdeling inzetten- 2.2 - T
Constructief samenwerkend leren - 2.2 - T
Sterktes, zwaktes en hiaten in eigen vakkennis en -vaardigheden (h)erkennen - 4.2 - W&I
Genomen acties op basis van self-assessment studiemethodiek motiveren - 4.2 - T
Genomen acties op basis van self-assessment studiemethodiek evalueren - 4.2 - T
Genomen acties op basis van self-assessment taalvaardigheid motiveren- 4.2 - T
Genomen acties op basis van self-assessment taalvaardigheid evalueren - 4.2 - T
Genomen acties op basis van self-assessment vakkennis en -vaardigheden motiveren - 4.2 - T
Genomen acties op basis van self-assessment vakkennis en -vaardigheden evalueren - 4.2 - T
Instrumenten voor het verzamelen van informatie rond eigen competenties inzetten - 4.3 - T
Een efficiënte studiemethode en studieplanning hanteren - 4.3- W&I                                                                                                                                            

Een efficiëntie studiemethode en studieplanning inzetten- 4.3 - T
Kritisch reflecteren over zijn leerproces en bijsturen waar nodig - 5.3 - T
Autonoom leren - 5.3 - T
Zijn eigen leerproces managen - 11.5 - T


Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Individueel ontwikkelingstraject 2
Modeltraject 3:
Individueel ontwikkelingstraject 3
Keuzemodule                                                                                                                                                                                                                                                                   

Thematische uitdieping

Horizontale afstemming:
Er staan als leraar
De leraar @ 21E
Onderwijsvak X1
Onderwijsvak X2




Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Een efficiënt en effectief persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)
Autonoom leren en verantwoordelijkheidszin
Teamwerk: criteria en omschrijving van samenwerkend leren - peer tutoring 
Reflecteren
Self-assessment (Taaltest, Lemo-test en Instapcompetenties vak)
Vakspecifieke vaardigheden en inhouden (zowel basis als verdieping)
Taalvaardigheden (zowel basis als verdieping)
Taal: Leesstrategieën - Tekstschema’s - Woordenschat - Zinsbouw en stijl - Spellingsregels
Studieplanning en studiemethode

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
02 Actief participerend samenwerken in een (breed) schoolteam
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
11 Zorg uitbouwen voor de leerlingen en voor zichzelf, met aandacht voor individuele zelfredzaamheid en zelfmanagement

dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
02.2 Constructief aan samenwerkingssituaties binnen en buiten de school bijdragen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
04.3 Permanent het handelen bijsturen op basis van valide informatie
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
11.5 Ontplooiing en emancipatie bevorderen rekening houdend met de specifieke leer- en leefsituatie van het individu


Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met activerende werkvormen
Werkcollege: begeleide oefeningen
Begeleid zelfstandig werk met individuele coaching
Supervisie

Begeleiding

Individuele coaching

Startassessment 

Workshops
 

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Niet-periodegebonden evaluatie: portfolio (100% van de totale beoordeling).

Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de gesprekken met de coach aanwezig te zijn, het elektronisch portfolio correct te vervolledigen, op te volgen en taaldoelen op te nemen. Indien de student de richtlijnen en de deadlines hieromtrent niet opvolgt, krijgt de student een afwezig (A).



Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie: portfolio (100% van de totale beoordeling)

Het feedbackgesprek na het examen van de eerste examenkans is verplicht voor de student die wenst deel te nemen aan de tweede examenkans.

Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de gesprekken met de coach aanwezig te zijn, het elektronisch portfolio correct te vervolledigen, op te volgen en taaldoelen op te nemen. Indien de student de richtlijnen en de deadlines hieromtrent niet opvolgt, krijgt de student een afwezig (A).

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Klein Handboek SpellingVerplicht
  • Auteur: Johan De Schrijver
  • Uitgever: Plantyn
  • Editie: 2016
  • ISBN-nr: 978-90-301-4804-3
Taal@hoger onderwijsVerplicht
  • Auteur: De Wachter, L., Verrote, L., Broeckx, L., Cuppens, L., Potargent, J., Van Brussel, I., en Verlinden,
  • Uitgever: Acco
  • Editie: 27 augustus 2010
  • ISBN-nr: 978-90-334-7916-8

Andere studiematerialen

Verplicht studiemateriaal: leermaterialen ter beschikking op de elektronische leeromgeving.

Studiekosten

De totale kostprijs van de studiematerialen vermeld onder de rubriek ‘Verplicht aan te kopen boeken" wordt geraamd op ongeveer 50 euro.
Het studiemateriaal zijn standaardwerken, te gebruiken doorheen de volledige opleiding.

Trefwoorden

Lerarenvorming

Volwassenenvorming, permanente vorming                                                                                                                                                                               

Grammatica, semantiek, semiotiek, syntaxis