Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Techniek 230265/4264/1920/1/57
Studiegids

Techniek 2

30265/4264/1920/1/57
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • techniek
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • techniek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk27,00 uren
Hoorcollege21,00 uren
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie105,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vandergheynst Sabine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. eigen onderwijsvak beheersen 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op basis van de beginsituatie en doelstellingen 9.4 W&I

 

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 2:
Onderwijsvak techniek 3
Onderwijsvak techniek 4
Praktijk 2: vakleraar techniek worden

Modeltraject 3:
Onderwijsvak techniek 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak techniek 1
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen :

Vakspecifieke didactiek :
 
Concretisering algemene didactiek :
ET, OD,  leerplannen
Essenties van de beginsituatie voor het vak techniek 
Leerinhouden voor het vak techniek selecteren
Een lesvoorbereiding techniek maken

Actieve werkvormen voor het vak techniek :
Specifieke werkvormen en didactische 
wenken voor de behandelde vakspecifieke inhouden
Transfermogelijkheden naar andere vakinhoudelijke modules
Koppeling aan leerplandoelen en visie op het vak

Competentiegericht werken
Onderzoeken als 
competentie :
Opstellen van een proevenreeks om eigenschappen van materialen te 
achterhalen
Bronnenonderzoek en een proevenreeks inzetten in projectwerk

Probleemoplossend denken als competentie :
Het technisch proces als 
denkmodel

Maken als competentie :
Selectie van werkstukken / Organisatie / Begeleiding
Inbedding in een project
Aanbrengen van het werken met gereedschappen 

Projecten :
Een project in het technisch proces

 

Vakspecifieke inhouden :
Technisch tekenen :
Technisch tekenen in functie van maak- en ontwerpopdrachten

Materialenkennis :
Materialenkennis in functie van het begrijpen van technische systemen, maken en ontwerpen van technische systemen
Verdieping in metalen
Verdieping in kunststoffen

Transport :
Transportmogelijkheden
Evolutie in functie van wetenschappelijke evolutie, behoeften en impact op mens, milieu en maatschappij


Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren

dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben
op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen

Onderwijsvorm

  • Onderwijsleergesprek
  • Peerteaching
  • Activerend hoorcollege
  • Excursie
  • Oefensessie
  • Opdracht
  • Online leren

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Hoorcollege met activerende elementen
Practicum / skills lab
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk

Blended Learning

Extra-muros

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en op geplande momenten

Voorziene begeleiding tijdens opdrachten voor vragen, advies en sturing

Consultatie via mail

Ondersteunend materiaal op de elektronische leeromgeving


Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenGeïntegreerde evaluatie30,00De NPGE gebeurt aan de hand van 3 opdrachten, elk met hun respectievelijke wegingsfactor. Bij opdracht 1 (20%) worden een ontwerp en een reflectieverslag geëvalueerd. Bij opdracht 2 (60%) worden een ontwerp en 'maken' als vaardigheid geëvalueerd. Bij opdracht 3 (20%) worden een ontwerp en een paper geëvalueerd.
Periode gebondenSchriftelijk examen70,00Het schriftelijk examen bestaat uit een examen vakinhoud (75%) en vakdidactiek (25%).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenGeïntegreerde evaluatie30,00De evaluatie bestaat uit het evalueren van de herwerking en optimalisatie van alle (deel)uitwerkingen van opdrachten van examenkans 1 waarvoor een onvoldoende werd behaald (2/3 van de punten) en uit het evalueren van de argumentatie van de herwerking (1/3 van de punten). Daar waar in examenkans 1 soms groepswerk werd ingezet, wordt dit nu vervangen door individueel werk.
Periode gebondenSchriftelijk examen70,00Het schriftelijk examen bestaat uit een examen vakinhoud (75%) en vakdidactiek (25%).

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periodegebonden evaluatie (70%)

- schriftelijk examen

Niet-periodegebonden evaluatie (30%)

- Geïntegreerde evaluatie : ontwerp, verslag, product- en procesevaluatie met observatie van het functioneren van de student

De niet-periodegebonden evaluatie komt tot stand aan de hand van verschillende opdrachten. Welke evaluatievormen in welke opdracht worden ingezet en eventuele voorwaarden die de slaagkansen beïnvloeden, zijn terug te vinden in de betreffende opdrachtenformats, ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform. 


Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie

- schriftelijk examen (70%)

- ontwerp en verslag (reflectie) (30%)


Boeken en syllabi

2. Syllabi
cursus 'Techniek 2 : didactiek : onderzoeken : een proevenreeks'Verplicht
  • Auteur: Sabine Vandergheynst
  • Editie: 2019-2020
cursus 'Techniek 2 : didactiek : projecten in het technisch proces'Verplicht
  • Auteur: Sabine Vandergheynst
  • Editie: 2019-2020
cursus 'Techniek 2 : didactiek : werkstukken maken'Verplicht
  • Auteur: Sabine Vandergheynst
  • Editie: 2019-2020
cursus 'Techniek 2 : kunststoffen'Verplicht
  • Auteur: Sabine Vandergheynst
  • Editie: 2019-2020
cursus 'Techniek 2 : metalen'Verplicht
  • Auteur: Sabine Vandergheynst
  • Editie: 2019-2020
cursus 'Techniek2 : didactiek : praktijk in het vak : een lesvoorbereiding techniek maken'Verplicht
  • Auteur: Sabine Vandergheynst
  • Editie: 2019-2020

Andere studiematerialen

Extra (ondersteunend) studiemateriaal (PPT, cases,...) via elektronisch leerplatform

Studiekosten

Studiekosten worden geraamd op ongeveer 100 euro : de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het materiaal/materieel om opdrachten tot een goed einde te brengen en van de verplichte activiteiten waaraan de student dient deel te nemen (bv. extra-muros).

Trefwoorden

toegepaste wetenschappen

didactiek

lerarenvorming