Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Gewicht:
7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vandergheynst Sabine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. eigen onderwijsvak beheersen 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T
Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op basis van de beginsituatie en doelstellingen 9.4 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak techniek 3
Onderwijsvak techniek 4
Praktijk 2: vakleraar techniek worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak techniek 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak techniek 1
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen :
Vakspecifieke didactiek :
Concretisering algemene didactiek :
ET, OD, leerplannen
Essenties van de beginsituatie voor het vak techniek
Leerinhouden voor het vak techniek selecteren
Een lesvoorbereiding techniek maken
Actieve werkvormen voor het vak techniek :
Specifieke werkvormen en didactische wenken voor de behandelde vakspecifieke inhouden
Transfermogelijkheden naar andere vakinhoudelijke modules
Koppeling aan leerplandoelen en visie op het vak
Competentiegericht werken
Onderzoeken als competentie :
Opstellen van een proevenreeks om eigenschappen van materialen te achterhalen
Bronnenonderzoek en een proevenreeks inzetten in projectwerk
Probleemoplossend denken als competentie :
Het technisch proces als denkmodel
Maken als competentie :
Selectie van werkstukken / Organisatie / Begeleiding
Inbedding in een project
Aanbrengen van het werken met gereedschappen
Projecten :
Een project in het technisch proces
Vakspecifieke inhouden :
Technisch tekenen :
Technisch tekenen in functie van maak- en ontwerpopdrachten
Materialenkennis :
Materialenkennis in functie van het begrijpen van technische systemen, maken en ontwerpen van technische systemen
Verdieping in metalen
Verdieping in kunststoffen
Transport :
Transportmogelijkheden
Evolutie in functie van wetenschappelijke evolutie, behoeften en impact op mens, milieu en maatschappij
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties (tekst)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben
op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
Onderwijsvorm
Onderwijsleergesprek
Peerteaching
Activerend hoorcollege
Excursie
Oefensessie
Opdracht
Online leren
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Hoorcollege met activerende elementen
Practicum / skills lab
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Blended Learning
Extra-muros
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Begeleiding
Monitoraat op afspraak en op geplande momenten
Voorziene begeleiding tijdens opdrachten voor vragen, advies en sturing
Consultatie via mail
Ondersteunend materiaal op de elektronische leeromgeving
Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Niet-periode gebonden | Geïntegreerde evaluatie | 30,00 | De NPGE gebeurt aan de hand van 3 opdrachten, elk met hun respectievelijke wegingsfactor. Bij opdracht 1 (20%) worden een ontwerp en een reflectieverslag geëvalueerd. Bij opdracht 2 (60%) worden een ontwerp en 'maken' als vaardigheid geëvalueerd. Bij opdracht 3 (20%) worden een ontwerp en een paper geëvalueerd. |
Periode gebonden | Schriftelijk examen | 70,00 | Het schriftelijk examen bestaat uit een examen vakinhoud (75%) en vakdidactiek (25%). |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Geïntegreerde evaluatie | 30,00 | De evaluatie bestaat uit het evalueren van de herwerking en optimalisatie van alle (deel)uitwerkingen van opdrachten van examenkans 1 waarvoor een onvoldoende werd behaald (2/3 van de punten) en uit het evalueren van de argumentatie van de herwerking (1/3 van de punten). Daar waar in examenkans 1 soms groepswerk werd ingezet, wordt dit nu vervangen door individueel werk. |
Periode gebonden | Schriftelijk examen | 70,00 | Het schriftelijk examen bestaat uit een examen vakinhoud (75%) en vakdidactiek (25%). |
Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans
Periodegebonden evaluatie (70%)
- schriftelijk examen
Niet-periodegebonden evaluatie (30%)
- Geïntegreerde evaluatie : ontwerp, verslag, product- en procesevaluatie met observatie van het functioneren van de student
De niet-periodegebonden evaluatie komt tot stand aan de hand van verschillende opdrachten. Welke evaluatievormen in welke opdracht worden ingezet en eventuele voorwaarden die de slaagkansen beïnvloeden, zijn terug te vinden in de betreffende opdrachtenformats, ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform.
Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie
- schriftelijk examen (70%)
- ontwerp en verslag (reflectie) (30%)
Andere studiematerialen
Extra (ondersteunend) studiemateriaal (PPT, cases,...) via elektronisch leerplatform
Studiekosten
Studiekosten worden geraamd op ongeveer 100 euro : de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het materiaal/materieel om opdrachten tot een goed einde te brengen en van de verplichte activiteiten waaraan de student dient deel te nemen (bv. extra-muros).
Trefwoorden
toegepaste wetenschappen
didactiek
lerarenvorming