Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Gewicht:
7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Daele Annick
Andere docenten: Lescur Alain
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Het is passend te verantwoorden waarom dit opleidingsonderdeel wordt opgenomen in het opleidingsprogramma.
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T
Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak. 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken. 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak INFORMATICA 3
Onderwijsvak INFORMATICA 4
Praktijk 2: vakleraar INFORMATICA worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak INFORMATICA 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak INFORMATICA 1
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Vakdidactische concepten en principes (Vakdidactiek en –methodiek):
Situering van het vak informatica in het onderwijslandschap - De lesbevoegdheid van de leerkracht informatica - Specifieke vakdidactische – en vakinhoudelijke terminologie - Situering van het vak informatica in de lessentabellen - Fasen in een les informatica (logische structuur). Verwervingsniveaus (kennis, vaardigheden, inzicht en attitudes) in een les informatica.
Vakspecifieke inhouden:
Alle vakspecifieke inhouden worden gelinkt aan de vakdidactiek informatica.
Ontwerp: programmeerlogica – probleemanalyse:
Programmeertalen: een historisch perspectief, de traditionele programmeerconcepten, procedurele eenheden, de implementatie van talen
Algoritmen plugged en unplugged
Toepassen van algoritmisch denken/probleemanalyse aan de hand van NSD
Implementatie:
Gestructureerd programmeren aan de hand van Python.
Physical computing (Mevr. Van Daele):
Programmeren van microcontrollers met grafische programmeeromgevingen (introductie)
Inleiding tot de informatica (Mevr. Van Daele):
Besturingssystemen: ontwikkeling van besturingssystemen, architectuur van besturingssystemen, activiteiten van de machine coördineren
Rekenbladen:
Basisconcepten rekenblad tot opmaken draaitabellen en wat-als? analyse; grafieken gelinkt aan basisstatistiek; vergelijkende studie van diverse rekenbladpakketten.
Databanken:
Inleiding dabanken/relationele databanken – normaliseren van gegevens (Codd,…)
Vergelijkende studie van diverse databasemanagementsystemen.
Basisconcepten databanken tot databanken met meerdere tabellen: leggen van complexe relaties; praktisch toepassen van normalisatie in een DBMS databasemanagementsysteem.
Actualiteit:
Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie.
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties (tekst)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR (Opleidingsspecifieke leerresultaten)
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
deel - OLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben
op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen en blended learning
Hoorcollege met activerende elementen - Werkcolleges - Begeleide oefeningen
Demonstraties - Plenaire oefeningen - Practicum/skills lab - Didactische practica - Microteaching - Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs - Begeleid zelfstandig werk/extern werk - Begeleide zelfstudie - Projectwerk
Begeleiding
Bindende communicatie via "Aankondigingen" op Chamilo.
Monitoraat op afspraak en via e-mail.
Functioneel gebruik van de elektronische leeromgeving Chamilo door onder andere cursusmateriaal te plaatsen, links toe te voegen en eventueel andere functionaliteiten te gebruiken.
Ter beschikking stellen van ondersteunend zelfstudiemateriaal.
Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans:
Periodegebonden evaluatie: Schriftelijk examen: open en gesloten vragen, digitaal examen (80 % van de totaliteit van de beoordeling).
Niet-periodegebonden evaluatie: Geïntegreerde evaluatie: paper, ontwerp, presentatie en observatie van het functioneren van de student (20% van de totaliteit van de beoordeling).
Indien de student ongewettigd afwezig is op de didactische practica/microteaching wordt de student op Afwezig (A) geplaatst voor de evaluatie van het opleidingsonderdeel.
Tweede examenkans:
Periodegebonden evaluatie:
- Schriftelijk examen: open en gesloten vragen, digitaal examen (80 % van de totaliteit van de beoordeling).
- Geïntegreerde evaluatie: paper, ontwerp, presentatie (5 % van de totaliteit van de beoordeling).
- Geïntegreerde evaluatie: observatie van het functioneren van de student (15% van de totaliteit van de beoordeling). Er wordt geen tweede examenkans georganiseerd. Wanneer een student in de eerste examenkans niet geslaagd was, blijft de beoordeling of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans.
Andere studiematerialen
Cursusmateriaal
Documenten op Chamilo
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Boeken en syllabi’ wordt geraamd op ongeveer 60 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 15 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
Vakdidactiek
Lerarenvorming
Computerwetenschappen
Informatica
Computertechnologie