Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Geschiedenis 230254/4264/1920/1/71
Studiegids

Geschiedenis 2

30254/4264/1920/1/71
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • geschiedenis
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • geschiedenis
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk27,00 uren
Hoorcollege21,00 uren
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie105,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Geysen Wis
Andere docenten: Willaert Hilde
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak. 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken. 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 2:
Onderwijsvak Geschiedenis 3
Onderwijsvak Geschiedenis 4
Praktijk 2: vakleraar Geschiedenis worden

Modeltraject 3:
Onderwijsvak Geschiedenis 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Geschiedenis 1
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Ruime leeromgeving

Beginsituatie bij het onderwijsvak geschiedenis

Initiatie in de leermiddelen voor het geschiedenisonderwijs

Richtlijnen van doelen correct formuleren

De krachtlijnen van de algemene geschiedenis van de West-Europese middeleeuwen (500-1500).

De krachtlijnen van de geschiedenis van het Byzantijnse rijk (500-1500).

De krachtlijnen van de geschiedenis van het Arabische rijk (500-1500).

De krachtlijnen van de politieke, economische, sociale en culturele geschiedenis van een niet-Westerse
maatschappij (500-1500).

Studie van enkele langdurige processen voor de periode 750-1750

Het didactisch model van Van Gelder

Leerinhouden binnen vak

Didactische principes bij de bovenstaande vakinhouden

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie, eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Thematisch gestuurd onderwijs
Demonstraties
Plenaire oefeningen
Microteaching
Opdrachtgestuurd onderwijs
Hoorcollege met interactieve elementen
Demonstraties
Plenaire oefeningen
Gastspreker
Practicum/skills lab
Microteaching
Groepswerk
Excursie
Begeleid zelfstandig werk
Werkcollege

Blended learning

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail

Gebruik van elektronische leeromgeving

Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans
Periodegebonden evaluatie
- Schriftelijk examen (85%): open en gesloten vragen

Niet-periodegebonden evaluatie
- Verslag (2%)
- Rapport (8%)
- Geïntegreerde evaluatie (5%): presentatie en observatie van functioneren van de student


Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie
- Schriftelijk examen (85%): open en gesloten vragen
- Verslag (2%)
- Rapport (8%)
- Geïntegreerde evaluatie (5%): presentatie en observatie van functioneren van de student
 

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Een kennismaking met de middeleeuwse wereldVerplicht
  • Auteur: I. Bejczy
  • Uitgever: Coutinho
  • ISBN-nr: 978-90-628-3451-8
GeschiedenisdidactiekVerplicht
  • Auteur: A. Wilschut
  • Uitgever: Coutinho
  • ISBN-nr: 978-90-469-0302-5
2. Syllabi
Geschiedenis 2: Studiewijzer en bronnenVerplicht
  • Auteur: Wis Geysen
  • Editie: September 2019

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek 'Studiematerialen: verplicht' wordt geraamd op ongeveer 50 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 25 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Middeleeuwse geschiedenis

Vakdidaktiek

Lerarenvorming