Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Gewicht:
7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vanassche Barbara
Taalvak: Ja, Frans
Onderwijstalen: Frans
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T
Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak. 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken. 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen–model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak Frans 3
Onderwijsvak Frans 4
Praktijk 2: vakleraar Frans worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Frans 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Frans 1
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Didactiek
Het didactisch model van Van Gelder
Beginsituatie en verwachte voorkennis
Eindtermen, ontwikkelingsdoelen, vakoverschrijdende eindtermen en leerplannen
Richtlijnen correct formuleren van doelen
Leerinhouden binnen vak
Werkvormen en didactische principes
Belang van een aantal factoren die een communicatieve en interactieve aanpak bevorderen
Opbouw van een lesvoorbereiding met aandacht voor structuur, beginfase, formulering van doelstellingen, leerinhouden
Kennis en vaardigheden
Thematische basiswoordenschat : verbreding (vervolg)
Grammatica: grammatica op zinsniveau, zinsontleding;
Taalzorg: Erreurs courantes (herhaling en vervolg)
Fonetiek: inleiding tot de fonetiek, uitspraakoefeningen en fonetisch alfabet
Cultuur: verschillende thema's over de populaire cultuur en de francofonie + extra-muros
Taaltaken op niveau B1 ikv Europees Portfolio (ERK)
- Europees paspoort aanmaken
- schrijfvaardigheid: creatieve schrijfopdrachten en bv. een kort verslag, een review van een artikel of een film
- mondelinge taalvaardigheid: bv. presentaties of conversatie-oefeningen over verschillende thematieken uit de francofonie, informatie rond bv. professionalisering uitwisselen, een gebeurtenis vertellen, een boek of film samenvatten of bespreken, een oplossing zoeken voor een probleem, een informele discussie voeren, op een informele manier zijn mening geven en iemands mening vragen,...
- leesvaardigheid: romans en didactische, informatieve, argumentatieve en artistiek-litteraire teksten/artikels lezen
- expressief voorlezen
- luistervaardigheid: bv. films, informatieve programma's, interviews, praatprogramma's, journaals over de francofonie in ruime zin
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties (tekst)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie, eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen
Demonstraties
Plenaire oefeningen
Gastspreker
Groepswerk
Portfolio
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Begeleid zelfstudie
Blended-learning
Extra-muros
Studiedag Frans ism. Profff vzw
Begeleiding
Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans
Periodegebonden evaluatie
Mondeling examen (25%)
Schriftelijk examen (30%)
Niet-periodegebonden evaluatie
Portfolio (10%): procesevaluatie, PAP
Geïntegreerde evaluatie 'Lille autrement' (10%): logboek, ontwerp, presentatie
Geïntegreerde evaluatie 'Didactiek' (15%): ontwerp, observatie op basis van functioneren van de student, presentatie
Observatie van functioneren van de student 'productief taalgebruik' (10%)
Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie
Mondeling examen (30%)
Schriftelijk examen (45%)
Portfolio (10%) met mondelinge toelichting tijdens mondeling examen
Ontwerp (15%) met mondelinge toelichting tijdens mondeling examen
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 150 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 25 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 120 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
Lerarenvorming
Vreemde talenonderwijs
Vakdidaktiek
Fonetiek, fonologie, prosodie
Grammatica, semantiek, semiotiek, syntaxis
Lexicologie