Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Biologie 230249/4264/1920/1/95
Studiegids

Biologie 2

30249/4264/1920/1/95
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • biologie
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • biologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk27,00 uren
Hoorcollege21,00 uren
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie105,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Maele Tine Miet
Andere docenten: De Bock Gerda
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak. 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken. 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 2:

Onderwijsvak Biologie 3 of Onderwijsvak Fysica 3
Onderwijsvak Biologie 4 of Onderwijsvak Fysica 4
Praktijk 2: vakleraar Biologie /Natuurwetenschappen of vakleraar Fysica /Natuurwetenschappen worden

Modeltraject 3:
Onderwijsvak Biologie 5 of Onderwijsvak Fysica 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Biologie 1 / Fysica1
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit de volgende onderdelen:

Didactiek: ruime leeromgeving - Beginsituatie voor natuurwetenschappen in het SO (leermaterialen,….).
Didactiek - model van Van Gelder: leerinhouden binnen vak
Didactiek: eindtermen - leerplannen - competenties

Kracht, druk en beweging

Straling

Interacties tussen levende wezens onderling en met hun omgeving:

Voortplanting,

Biotoopstudie,

Planten


Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben
op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen
doelstellingen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

- Hoorcollege met interactieve elementen

- Werkcolleges
- Demonstraties
- Plenaire oefeningen
- Practicum/skills lab
- Excursie Veldwerk

- Microteaching 

- Begeleid zelfstandig werk 
- Begeleide zelfstudie

- Blended learning

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via e-mail

Gebruik van elektronische leeromgeving

Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periodegebonden evaluatie:

- Schriftelijk examen met open, vragen, gesloten of open boek (70% van de totaliteit van de beoordeling)

Niet -periodegebonden evaluatie:

- Geïntegreerde evaluatie van opdrachten: (practicum)verslag + vaardigheidstest (30% van de totaliteit van de beoordeling); Het gewicht van elke opdracht staat geëxpliciteerd onder de rubriek ‘evaluatiecriteria’ in elke opdrachtenfiche.

 

Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie:

- Schriftelijk examen met open, vragen, gesloten of open boek (70% van de totaliteit van de beoordeling)
- Vaardigheidstest  (30% van de totaliteit van de beoordeling)


Boeken en syllabi

2. Syllabi
Syllabus NW2 Deel IIVerplicht
  • Auteur: Gerda De Bock
  • Editie: 2019-2020
Syllabus NW2 Deel IIIVerplicht
  • Auteur: Gerda De Bock
  • Editie: 2019-2020

Andere studiematerialen

Labojas

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek “Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 15 euro. 
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op 35 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 50 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materiaal/materieel en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde studiematerialen in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

Trefwoorden

Biologie

Fysica

Chemie

Natuurwetenschappen
Wetenschapsdidactiek

Lerarenopleiding