Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Aardrijkskunde 230246/4264/1920/1/90
Studiegids

Aardrijkskunde 2

30246/4264/1920/1/90
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • aardrijkskunde
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 189,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk27,00 uren
Hoorcollege21,00 uren
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie105,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: De Kestelier Muriel
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T, 3.2. W§I
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 T

Krachtige leeromgeving
De beginsituatie van de leeromgeving en de lerende in kaart brengen voor het onderwijsvak. 9.1 W&I
Leerplandoelstellingen selecteren. 9.2 T
Eindtermen/ontwikkelingsdoelen en leerplandoelstellingen linken. 9.2 T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 T
Passende leerinhouden selecteren op beginsituatie en doelstellingen. 9.4 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 2:
Onderwijsvak aardrijkskunde 3
Onderwijsvak aardrijkskunde 4
Praktijk 2: vakleraar aardrijkskunde worden

Modeltraject 3:
Onderwijsvak aardrijkskunde 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Horizontale afstemming:

Onderwijsvak aardrijkskunde 1
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Dit opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Didactiek:

Ruime leeromgeving - Beginsituatie bij een bepaald onderwijsvak (leermaterialen,….) binnen de vakdidactiek
Richtlijnen correct formuleren van doelen - competenties
CSA-principe, didactiek kaarten, figuren en tabellen (met vraagstelling (vervolg), werkvormen
Model van Van Gelder: leerinhouden binnen vak
Eindtermen, ontwikkelingsdoelen en vakoverschrijdende eindtermen -
Leerplannen - competenties

Extra-muros: het museumbezoek (huis van KINA); excursie en veldwerk kust

Vakinhoud:

Geologie
Bodemkunde
Geomorfologie
Toerisme en recreatie
Topografische kennis België en Europa
Geografisch gerelateerde actualiteit
Land of regio aansluitend bij de actualiteit

Buitenlandse excursie

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van bezoeken in internationale context.


Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR

03 Maatschappelijk, internationaal en (intercultureel) participeren
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren



dOLR

03.02 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie, eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Activerend hoorcollege


Demonstratie

Excursie: o.a. meerdaagse

Oefensessie: begeleide oefeningen, vaardigheidsoefeningen, presentatie, microteaching, practicum, ...

Opdracht

Online leren

Onderwijsleergesprek









Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail

Gebruik elektronische leeromgeving

Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periodegebonden evaluatie

- Schriftelijke examen (85 % van de totaliteit van de beoordeling)

Niet-periodegebonden evaluatie

- Geïntegreerde evaluatie bestaat uit: paper, verslag, ontwerp, observatie van functioneren van de student (15% van de totaliteit van de beoordeling)

De extra-murosactiviteiten (binnenlandse en buitenlandse) zijn verplicht. Bij een gewettigde afwezigheid kan een verplichte vervangopdracht volgen.

Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie

- Schriftelijke examen (85 % van de totaliteit van de beoordeling)

- Geïntegreerde evaluatie bestaat uit: paper, verslag, ontwerp, observatie van functioneren van de student (15% van de totaliteit van de beoordeling)



Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Polaris GO! 2Verplicht
  • Auteur: Goemans, A., Goyvaerts, E.
  • Uitgever: Plantyn
  • Editie: 2020
  • ISBN-nr: 978-90-301-4467-0
vakdidactiek aardrijkskunde. Leraar worden en zijnVerplicht
  • Auteur: An Steegen
  • Uitgever: Pelckmans pro
  • Editie: 1e
  • ISBN-nr: 978-94-633-7086-8
2. Syllabi
Syllabus Aardrijkskunde 2Verplicht
  • Auteur: Els Sichien

Andere studiematerialen

Syllabus
Powerpointpresentaties van lector
Notities student
Informatie op de elektronische leeromgeving


Al aangekochte boeken:
Goemans A, Goyvaerts E., Polaris go! 1, Plantyn, 2015
Demuynck, E. Smeyers, W., Verbouw, K. & Snoeck, C., TOPOS 1-GO!-OVSG (2u) leerwerkboek
Van Hecke E., Vanderhallen D., Slegers L., Delva R., e.a. (2013). Zenith 5/6 ASO wetenschappen. Pelckmans

Eén Atlas naar keuze:
De Mayer PH. e.a., Atlas De Boeck, De Boeck, 2015
Van Hecke E. e.a., Plantijn Algemene wereldatlas, Plantijn, 2008, 2012 of 2017

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek 'Studiemateriaal: Verplicht' wordt geraamd op ongeveer 50 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van andere verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 350 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Aardwetenschappen
Vakdidactiek
Lerarenvorming

Internationalisering